Konstiga Fel Under Avställning, Hjälp!!!

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Jag har haft hojen avställd och regelbundet varmkört den en gång i veckan. Under föregående två veckor så gjorde jag inte det. Häromdan när jag skulle ta ut hojen och varmköra den så var batteriet slut.

Så jag tog med mig batteriet och laddade den, men hade den på laddning liiite för länge så att det droppade ut lite vätska ur den.

Sen när jag kopplade dit den på hojen igen och skulle starta den så uppkomm följande fel:

- Väldigt svårstartad.
- Bluddrar för mycket och den låter inte som den gjorde innan.
- Ojämn tomgång. När motorn kommit upp i arbetstemperatur och man bara har den på tomgång så går den ett tag och till och så sjunker varvtalet och dör.
- Omöjligt att ställa in tomgången. När man väl gjort det och gasar lite så är den kvar på höga varv.
- När man ska lägga i ettan och köra iväg så orkar den inte.

Veckorna innan då jag startade hojen var det inga problem alls med den ända tills då jag laddade batteriet.

Kan det bero på batteriet?

Nån som kan hjälpa mig med detta problem???
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Köp nytt batteri, troligen så har du lite kortis i plattorna.
 

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
wonderwizard skrev:
fukt/kondens i bränslet ?

Tror jag inte faktist eftersom den funkade perfekt innan då jag varmkörde den. Ska väl inte bildas fukt i bränslet för att man inte varmkört den på två veckor.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
bilohoj skrev:
Tror jag inte faktist eftersom den funkade perfekt innan då jag varmkörde den. Ska väl inte bildas fukt i bränslet för att man inte varmkört den på två veckor.


du kan ju ha haft fukt / isbildning från tidigare tillfälle ... om den står i kallgarage dvs som sedan "släppt"
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Så går det när man startar den under avställning, den tar ingen skada hojen om den står orörd under dom månader den är avställd
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Låter som att den får för lite bränsle. Kan tanken vara tom kanske...?
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
tror också på vatten...

Men varför i hela fridens startar du den en gång i veckan???? Det som sliter är kallstarter. vill du slita på den under vintern?
Dessutom är den inte genom varm för att tempmätaren står på 80C olja och resten av grejorna är kommer inte att bli varma. Starta inte hojen utan ta ur soppan, skvätt in lite olja i cylindrarna och dra runt. Ställ batteriet inne/varmt och vänta till våren innan du startar den!
 

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Vissa tror på fukt i tanken, men det tror jag inte är felet. Ena veckan är den perfekt och sen helt plötsligt bildas det fukt i tanken? Kan det vara det? Hojen står i varmgarage som lite info om det kan hjälpa.

Nån som sa kortis i batteriplattorna? Kan ett sånt fel påverka så hojen så mycket som med min?

Orsaken till att jag startade den var att jag hade halvtank kvar och har hört att det kan börja rosta då om den bara står stilla hela tiden.

Jag är ingen vidare med att mecka med hojar så jag vet inte ens hur man tappar ur all soppa. Lite förklaringar om hur man gör det?

Nu är saken det att jag bara vill ha den fixad och så ska den f#n bara stå stilla efteråt. Så fler tips mottages...

Ska prova med polarens batteri imorrn så man kan utesluta det iallafall.
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Men även om du inte tror på kondens i tanken kan du juh testa att slå i lite K-sprit det behövs väldigt liten mängd till en halv hojtank.
Har du haft hojen i varmgarage och tagit ut den för att varmköra och eventuellt köra en liten sväng i minusgrader så har du garanterat samlat på dig lite kondens varje vecka.
//Tobbe
 

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
tobbeviking skrev:
Men även om du inte tror på kondens i tanken kan du juh testa att slå i lite K-sprit det behövs väldigt liten mängd till en halv hojtank.
Har du haft hojen i varmgarage och tagit ut den för att varmköra och eventuellt köra en liten sväng i minusgrader så har du garanterat samlat på dig lite kondens varje vecka.
//Tobbe

Ska jag bara hälla i K-sprit utan att tömma tanken på soppa? Hur mycket ungefär om det är ca: 6l soppa kvar?

Det jag tänkte på också. Blir det så illa med fukt i tanken att den inte ens orkar iväg på ettan?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
triple skrev:
tror också på vatten...

Men varför i hela fridens startar du den en gång i veckan???? Det som sliter är kallstarter. vill du slita på den under vintern?
Dessutom är den inte genom varm för att tempmätaren står på 80C olja och resten av grejorna är kommer inte att bli varma. Starta inte hojen utan ta ur soppan, skvätt in lite olja i cylindrarna och dra runt. Ställ batteriet inne/varmt och vänta till våren innan du startar den!
Jag startar min 1-2 ggr per månad, har funkat bra i 13 år/12000 mil....
 

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
-->GSXR1100R--> Bara du som verkar tro att det är kortis i batteriet som orsakar allt fel, men iallafall ska jag prova med polarens batteri imorrn och testa. Hoppas det är det som är felet.
 

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Ta och prova med ett annat/nytt batteri, troligen har du felet där.
Har själv varit med om detta att batteriet blivit dåligt, hojen blir okörbar, helst om du har en cykel som har insprutning. Dom cyklarna kräver ju en del mer energi....prova byt batteri.

Sedan vet i tusan om jag tycker det är så nödvändigt att starta hojen en gång i veckan (ska vara för att det är så härligt att höra ljudet) men annars så fyller det ingen funktion om du har ställt av hojen på rätt sätt. Det enda du gör med dessa starter är att slita på batteriet.
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det jag tänkte på också. Blir det så illa med fukt i tanken att den inte ens orkar iväg på ettan?[/QUOTE]

Du får väl uppskatta en skvätt, en flaska brukar väl vara till 100 liter har jag för mig.
Vattnet är tyngre än bensinen och ligger därför på botten och då behövs inte så stora mängder om den ska surpla i sig ganska mkt vatten.
Mkt och lite är juh relativa termer, men suger den i sig säg en matsked vatten så blir det nog jobbigt för den.
Men testa du med polarens batteri, funkar inte det skulle jag nog pilla i lite k-sprit. Jag skulle inte tömt tanken iaf, möjligen slagit i så att jag fick full tank ist och doserat brännvinet efter det.
//Tobbe
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Batteriet är nog kass hade liknande problem när jag hade CBR900....


bilohoj skrev:
Jag har haft hojen avställd och regelbundet varmkört den en gång i veckan. Under föregående två veckor så gjorde jag inte det. Häromdan när jag skulle ta ut hojen och varmköra den så var batteriet slut.

Så jag tog med mig batteriet och laddade den, men hade den på laddning liiite för länge så att det droppade ut lite vätska ur den.

Sen när jag kopplade dit den på hojen igen och skulle starta den så uppkomm följande fel:

- Väldigt svårstartad.
- Bluddrar för mycket och den låter inte som den gjorde innan.
- Ojämn tomgång. När motorn kommit upp i arbetstemperatur och man bara har den på tomgång så går den ett tag och till och så sjunker varvtalet och dör.
- Omöjligt att ställa in tomgången. När man väl gjort det och gasar lite så är den kvar på höga varv.
- När man ska lägga i ettan och köra iväg så orkar den inte.

Veckorna innan då jag startade hojen var det inga problem alls med den ända tills då jag laddade batteriet.

Kan det bero på batteriet?

Nån som kan hjälpa mig med detta problem???
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
triple skrev:
Ställ batteriet inne/varmt och vänta till våren innan du startar den!
Fel! Batterier ska lagras fulladdade och kallt, mindre självurladdning då. Spelar inte så stor roll dock om man underhållsladdar nån gång under vintern. Kass batteri på en insprutare ger mycket konstiga fel, jag tror på den teorin.
 

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Ringde yamahacenter i haninge idag för att kolla priset på ett nytt batteri. Original som sitter på är Yuasa 12V 12Ah som var till R6 sa dom.

När jag sedan ringde mc-varuhuset så sa killen i reservdelsavdelningen att det var ett speciellt låg-Ah batteri som sitter på R6 och att inte vilket batteri som helst skulle passa och få hojen att fungera till 100. Dom sålde också Yuasa 12V.

Så jag vågade inte testa med polarens batteri. Nån som vet om detta stämmer?

Och hur många Ah är R6 batteriet på?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top