Konstiga Fel Under Avställning, Hjälp!!!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
bilohoj skrev:
Så jag vågade inte testa med polarens batteri. Nån som vet om detta stämmer?
Och hur många Ah är R6 batteriet på?

Det jag slås av är varför det inte skulle funka med mer Amperetimmar?
Det är juh kapaciteten på batteriet.
Det enda som SKULLE kunna spela roll vore väl isf att hojen inte orkar ladda batteriet? Men det låter otroligt.
Vad gav han för anledning till att det inte skulle funka med ngt annat än deras orginalbatteri?
Låter som en vals i mina öron iaf....
//Tobbe
 

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
tobbeviking skrev:
Det jag slås av är varför det inte skulle funka med mer Amperetimmar?
Det är juh kapaciteten på batteriet.
Det enda som SKULLE kunna spela roll vore väl isf att hojen inte orkar ladda batteriet? Men det låter otroligt.
Vad gav han för anledning till att det inte skulle funka med ngt annat än deras orginalbatteri?
Låter som en vals i mina öron iaf....
//Tobbe

För att det var ett speciellt lågampere batteri och därför skulle det inte funka till 100 med andra batterier. Han nänmde ett ord för dessa batterier som började på G, kommer inte ihåg ordet. Men imorrn skiter jag i det. Jag ska testa med polarens batteri så ser vi vad som händer. Måste det batteriet också va på minst 12Ah eller går det bra med lägre.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
bilohoj skrev:
Jag ska testa med polarens batteri så ser vi vad som händer. Måste det batteriet också va på minst 12Ah eller går det bra med lägre.

Ok, jag är inte hundra hemma på fordonsel, är starkströmselektriker.
Jag skulle tippa på att den skramlar igång om du inte behöver köra för länge på starten med ett mindre batteri.
Jag som har en stenåldersracer har kablat igång från bilens 65Ah vilket funkat bra. Nu skulle jag juh inte hålla för otroligt om ngt på din modernare maskin inte gillar att kablas från bil....Men ett större batteri för mc har jag svårt att tro skulle kunna sabba ngt.
Testa att ringa ngn annan yamahaverkstad, Mascot motor i nässjö är bra och trevliga. 0380-144 63 får du samma svar där så är det väl så känslig elektronik på din hoj.
//Tobbe
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Du kan koppla in ett startbatteri på hur många Ah som helst!
Förutsätning är att du kopplar rätt! + till + mellan batterier
- på startbatteri till någon metalldel på motorn.
Har du någon kortslutning i hojen så var försiktig med startbatteri!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
BMW R90s skrev:
Du kan koppla in ett startbatteri på hur många Ah som helst!

Ja visst är det så?
Jag kan då inte se ngn anledning till att det inte skulle gå, har hört folk som säger att det är direkt skadligt att tex kabla från bil.
//Tobbe
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
tobbeviking skrev:
Ja visst är det så?
Jag kan då inte se ngn anledning till att det inte skulle gå, har hört folk som säger att det är direkt skadligt att tex kabla från bil.
//Tobbe
En omöjlighet att det skulle kunna vara skadligt, 12V är 12V oavsett storlek. Däremot kan det bli för lite kräm vilket jag tror att det handlar om i det här fallet. Ah (Ampertimmar) är ett mått på hur mycket energi som kan lagras i batteriet och har väldigt lite betydelse i detta fallet. Det intressanta är ju hur mycket ström det kan lämna på kort tid och hur mycket ström som behövs bestämms av hojen inte batteriet. Mao använd ett så stort batteri som möjligt, spelar ingen roll föt test..
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
tobbeviking skrev:
Vad gav han för anledning till att det inte skulle funka med ngt annat än deras orginalbatteri?
Låter som en vals i mina öron iaf....
//Tobbe


säkert för att få sälja ett DYRT orginal batteri :mad:
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Risken med att ta tex ett bilbatteri är att man kan bränna startmotorn om man nöter länge. Men kör man i korta intervaller och inte dumnöter så spelar det ingen roll. Förmodligen har R6 ett ultralätt litet minibatteri som kostar skjortan, men det måste ju funka med andra batterier bara dom passar i hojen.
 

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Angående batteriet så var det MGF batterier, såna som är underhållsfria och innehåller gelé istället för syra. Så var det.

Testade med polarens batteri, men utan några förbättringar. Fortfarande samma problem.

Nästa steg blir väl att testa med lite k-sprit i tanken. Hur ska jag göra? Är det bara att hälla i lite i tanken och sedan starta med en gång?

Det är väl förgasare på en R6 -99?

Om detta inte funkar tänkte jag tömma eller rengöra förgasarna beroende på svårighetsgrad då jag ej meckat så mycket med mc. Nån som kan förklara lite hur man går tillväga och vad man ska tänka på och ifall det är nåt som jag ska ge mig på eller verkstad?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
bilohoj skrev:
Angående batteriet så var det MGF batterier, såna som är underhållsfria och innehåller gelé istället för syra. Så var det.

Testade med polarens batteri, men utan några förbättringar. Fortfarande samma problem.

Nästa steg blir väl att testa med lite k-sprit i tanken. Hur ska jag göra? Är det bara att hälla i lite i tanken och sedan starta med en gång?

Det är väl förgasare på en R6 -99?

Om detta inte funkar tänkte jag tömma eller rengöra förgasarna beroende på svårighetsgrad då jag ej meckat så mycket med mc. Nån som kan förklara lite hur man går tillväga och vad man ska tänka på och ifall det är nåt som jag ska ge mig på eller verkstad?
Har du bytt tändstift :va
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
bilohoj skrev:
För att det var ett speciellt lågampere batteri och därför skulle det inte funka till 100 med andra batterier. Han nänmde ett ord för dessa batterier som började på G, kommer inte ihåg ordet. Men imorrn skiter jag i det. Jag ska testa med polarens batteri så ser vi vad som händer. Måste det batteriet också va på minst 12Ah eller går det bra med lägre.
Stoppstoppstopp!
Misstänker att skillnaden är att batteriet monteras liggande i R6:an precis som i R1:an, och då funkar inte vilka som helst utan du är hänvisad till dyyyra batterier. Börjar koden på G är det väl just specialbatterier för 1000:-+
 

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Ugluk skrev:
Stoppstoppstopp!
Misstänker att skillnaden är att batteriet monteras liggande i R6:an precis som i R1:an, och då funkar inte vilka som helst utan du är hänvisad till dyyyra batterier. Börjar koden på G är det väl just specialbatterier för 1000:-+

Ja batteriet monteras liggande. Varför skulle inte vilket batteri som helst funka? Enda skillnaden som jag skrev tidigare var att R6ans batteri är ett MGF batteri som innehåller gele istället för syra och är underhållsfritt.

Om det skulle hjälpa så provade jag med polarens CBR batteri som monteras stående i hans hoj, men jag monterade det liggande på R6an.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Vanliga syrabatterier måste monteras stående för att syran ska täcka plattorna. Är det dessutom ett vanligt batteri med ventilation har nog en del syra runnit ner i din hoj. :näsblod
 

bilohoj

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Ugluk skrev:
Vanliga syrabatterier måste monteras stående för att syran ska täcka plattorna. Är det dessutom ett vanligt batteri med ventilation har nog en del syra runnit ner i din hoj. :näsblod

Nejdå inget som rann som tur var. Batterilådan var helt torr.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
bilohoj skrev:
...Det är väl förgasare på en R6 -99?...

Jaså, det är en R6-99 du har? Jag hade en sådan som jag köpte sprillans ny och som hade exakt samma symtom som du beskriver. Problemet var att jag använde för mycket choke. Den var otroligt känslig och krävde exakt rätt luft/bränsleblandning för att gå bra. Av gammal vana krämade jag på full choke vid kallstart och förväntade mig att den skulle hoppa igång som alla andra hojar brukar, men icke. Den betedde sig exakt som du beskriver. Det gick inte att använda full choke under några som hellst omständigheter, då gick den alltid dåligt (om den gick alls). Bara en tiondels milimeter på chokevredet på vänster styrhalva gav utslag. Eftersom du har haft hojen ett tag är det osannolikt att detta är ditt problem men ibland är de löjligaste sakerna som händer, fråga Torkel om hur han rev halva hojen i jakt på ett läckande insugsgummi som visade sig vara en gasvajer som hängt sig. :)
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag hade halv tank ca 10liter, slog i ett par matskedar k-sprit, vicka lite på hojen och nötte ngr gånger på starten så gick den igång...
Är du orolig för doseringen så fyll tanken och dosera efter det, på flaskan står hur mkt man borde ha i, har för mig att det är hela flaskan till 100liter bensin, räkna ut ungefär hur mkt du ska ha i, så noga är det inte sopa i 1/5 av flaskan om den är för 100liter.
Tycker att du ska testa detta innan du travar iväg till duktiga men ack så dyra mekaniker.
//Tobbe
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
bilohoj skrev:
Vissa tror på fukt i tanken, men det tror jag inte är felet. Ena veckan är den perfekt och sen helt plötsligt bildas det fukt i tanken? Kan det vara det? Hojen står i varmgarage som lite info om det kan hjälpa.

Nån som sa kortis i batteriplattorna? Kan ett sånt fel påverka så hojen så mycket som med min?

Orsaken till att jag startade den var att jag hade halvtank kvar och har hört att det kan börja rosta då om den bara står stilla hela tiden.

Jag är ingen vidare med att mecka med hojar så jag vet inte ens hur man tappar ur all soppa. Lite förklaringar om hur man gör det?

Nu är saken det att jag bara vill ha den fixad och så ska den f#n bara stå stilla efteråt. Så fler tips mottages...

Ska prova med polarens batteri imorrn så man kan utesluta det iallafall.


Batteriet kan vara kass i tex 1 cell och orkar du inte hålla rätt strömstyrka vilket resulterar i att generatorn försöker kompensera dett genom att ladda upp bat. och därmed otilräcklig stöm till tändspolarna.... Annars har du säkert 95 oktanig blyfi i tanken det bildar avlagringar i flotörerna som sedan åker upp i munstyckena...
Här e 2 möjliga fel...

Lycka till...
 

Twin Peaks

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Honda VTR1000F -98 Härligt dånande Mig
:7peta Varför behålla halv tank i motorcykeln. Töm ut all bensin eller fyll på max, med en skvätt k-sprit. Tror ju på teorin att alltid ha full tank, för att minska risken för kondens och rost i tanken. Håll ur till våren....inte länge kvar nu!!

Sen köp en riktig mc-laddare där du inte behöver vara rädd att ladda för länge eller för våldsamt! Rekomenderar C-Tek på Clas Ohlson för 500:- :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top