konstiga mc-köpare, någon som.....

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
har råkat ut för samma sak som jag ? Tidigt i morse ringer det en medelålders man på min annons i förra numret av mc börsen, han talar fort och ivrigt och tycker han har sån tur att den finns kvar osv. Utan att fråga var hojen finns och hur den går och om han kan komma och titta på den vill han att vi ska skriva ett kontrakt på att han köper hojen i januari så att han ska kunna spara ihop pengarna (obs! detta rör sej om en yamaha för 14500:) Jag tycker det låter lite märkligt och talar om att jag bara säljer till kund med pengarna i handen och att det är först till kvarn som gäller, ok säger han och vi avslutar samtalet. Vid lunchtid idag ringer ännu en medelålders man på denna annons och han frågar lite om skick och så, men inget om var den finns och om han kan titta på hojen utan istället vill han skriva ett kontrakt så att han kan köpa hojen i december, jag frågar om det inte var han som ringde imorse (dom lät rätt lika) men det var det inte sa han. Jag sa samma sak till honom som till den andra varpå denna man då ber om ursäkt och tar adjö. Den första ringde från skyddat nummer och den andra från ett 073 som inte finns på hitta eller eniro. Låter inte detta lite konstigt ? har någon annan fått liknande samtal? hur gjorde ni?

/Micke

Last edited:

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
hahaha säg att dom ska skicka in betalning på ditt konto först o sen skriva kontrakt samt möte.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Mm låter konstigt, men vad jag inte förstår är att varför letar man hoj om man inte ens har pengarna...

\Masonit

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Mm låter konstigt, men vad jag inte förstår är att varför letar man hoj om man inte ens har pengarna...

\Masonit

Precis, det är ju sånt som en ivrig mopedyngling skulle kunna göra, vem vet det är kanske bara jag som är paranoid men det är lite för konstigt med två på samma dag och det har ju stått så mycket om bedrägerier vid köp och sälj på sista tiden.........

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Min polare sålde en TT 600 -97, killen ringde redan efter 30 min ( hade skitlångt hem ) Men polaren orkade inte svara, han fortsätter att ringa och dagen efter kommer han tillbaka med hojen ( fortfarande på släpet ), får tillbaka pengarna minus 5.000,- och åker sedan hem igen, bodde typ 60 mil bort.

Det visade sig att han var en kärringstyrd drömmare med för korta papper, och mycket fritid kan man gissa:rolleyes:

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Låter helmysko!

Något mygel måste det vara men vem fasen orkar mygla när hojjen kostar ingenting?!

Fråga gubben om han har frigång från något landstingsägt ställe!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag hade en medelålders man som ville köpa min SD.. Han frågade om skick, pris och försäkrning.. kom och kollade på den, tyckte den var superfin (den är ju som ny så det är inte mkt att tillägga).

Bad om regnumret för att kolla försäkringen och sen hörde han aldrig av sig mer..

Vaffan, jag pyntar 3,600 för halvförs.. och jag är 26.. Han hade haft kk sen 60-talet.. det kan inte ha blivit må¨nga kronor för honom!

Vad hände liksom?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Fick en riktig knäppgök från Göterborg en gång som ringde, som hade haft en likadan hoj, började nästan hota om det var fel på hojen efter han köpt denså skulle han göra återbesök, ringde o tjatade om ett det ena ett det andra, när han skulle komma så bytte bakdäck åt fanskapet på hojen då jag hade ett löst brevid, och en trasig instrumentlampa så hojen var i tipp topp . Tog ledigt från jobbet, knäppisen hade fått färdbeskrivning och vi hade gjort upp tid, jag tog ledigt från jobbet ett par timmar för att göra upp affären. Idioten dyker inte upp, ringer inte ens trots massor av samtal innan, utan mailar att han hade fått ekonomiska förhinder. Nästan skönt att slippa sälja till Nötter med.

Last edited:

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Mycket idioter finns det!
Dom jag hatar mest är dom som prutar på telefon innan dom ens sett hojen.
Ska börja be dom att dra åt helvete och leta efter en annan hoj.

Åkte till stockholm en gång för att köpa en vara från annons på blocket. sen väl där svarar den fan inte så efter 1h ringande så var det bara att åka hem. Nu hade jag bara ca 12mil hem men ändo!
Jävla idioter det finns!

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag stör mig på folk som alltid ska pruta oavsett hur billigt det är. Sätter man ut en Ferrari för en tjuga på blocket kan man ge sig fan på att det är tre st som hör av sig och säger "!0 kr så hämtar jag den ikväll" och två st som vill byta mot en halväten chipspåse.

Om både priset och skicket är bra så brukar jag då köpa utan att pruta. Känns bara dumt att stå där och argumentera när man egentligen inte har nånting att anmärka på.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Min polare sålde en TT 600 -97, killen ringde redan efter 30 min ( hade skitlångt hem ) Men polaren orkade inte svara, han fortsätter att ringa och dagen efter kommer han tillbaka med hojen ( fortfarande på släpet ), får tillbaka pengarna minus 5.000,- och åker sedan hem igen, bodde typ 60 mil bort.

Det visade sig att han var en kärringstyrd drömmare med för korta papper, och mycket fritid kan man gissa:rolleyes:

Är det nån som fattar vad Chronic har skrivit?!?!?!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Inte jag i alla fall men har väl lite teorier ;)

Var oxo utsatt av en skum gubbe i Göteborg. Vi hade affären klart och allt men han ville att jag skulle lämna den hos honom. Efter ett jävla velande i ett par dagar så sa jag fine men poängterade att det var postväxel eller cash som gällde och inget prut när jag väl kom dit. Dagen därpå var det dax att åka dit och jag ringde först trots vi bestämt tid och en tant svarade och jag ville ha tag på gubben. Hon påstådde att han ändrat sig men vågade inte höra av sig??? Fan vet om gubben var superkuvad eller om det var en lustigkurre.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94

Ja, så svårt va det inte.

Hans kompis säljer en TT600 -97 till en kille. Killen som han sålde den till ringer till sin fru/flickvän/partner när han köpt hojen, hon blir rasande. Han försöker få tag på säljaren för att lämna tillbaka hojen, nästa dag kommer han tillbaka med hojen på samma släp som han hämtat den på. Han får tillbaka sina pengar minus 5000 kr. Han bodde 60 mil ifrån säljaren.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Fick en riktig knäppgök från Göterborg en gång som ringde, som hade haft en likadan hoj, började nästan hota om det var fel på hojen efter han köpt denså skulle han göra återbesök, ringde o tjatade om ett det ena ett det andra, när han skulle komma så bytte bakdäck åt fanskapet på hojen då jag hade ett löst brevid, och en trasig instrumentlampa så hojen var i tipp topp . Tog ledigt från jobbet, knäppisen hade fått färdbeskrivning och vi hade gjort upp tid, jag tog ledigt från jobbet ett par timmar för att göra upp affären. Idioten dyker inte upp, ringer inte ens trots massor av samtal innan, utan mailar att han hade fått ekonomiska förhinder. Nästan skönt att slippa sälja till Nötter med.

Därför jag aldrig skriver mitt telenr i mina annonser utan bara mail. Man kan solla bort många idioter bara genom att titta på om de kan komponera ihop ett vettigt mail eller inte...

\Masonit

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Jag stör mig på folk som alltid ska pruta oavsett hur billigt det är. Sätter man ut en Ferrari för en tjuga på blocket kan man ge sig fan på att det är tre st som hör av sig och säger "!0 kr så hämtar jag den ikväll" och två st som vill byta mot en halväten chipspåse.

Om både priset och skicket är bra så brukar jag då köpa utan att pruta. Känns bara dumt att stå där och argumentera när man egentligen inte har nånting att anmärka på.

Bättre sätta ett pris med marginaler till prut.Det känns både bra för dig och köparen.

Lund

Övar
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
CBR600F3 -95, XR650R -03
Fyfan, var i kontakt med en gubbe som ville byta min van mot en husbil. Jag snackade med honom på telefon och han gick med på att skicka några bilder.

2 dagar senare är allt jag fått av honom två tomma mail utan ord eller bild. När jag ringer till honom lyckas jag luska ut att han har den på blocket!

Jamen okej då... Letade fram den och sa att jag behövde betänke tid och att jag skulle vara borta i 2 dagar. Under dom 2 dagarna lämnar gubben ett argt medelande på mitt mobilsvar där det enda man kan urskilja är "Men dra åt helvete vilken jävla idiot!". Det medelandet har jag sparat...

Behöver jag säga att jag inte gjorde affär?

Mecklarn

Skit bakom styret...
Gick med
12 Sep 2007
Hoj
zx7r -97
Därför jag aldrig skriver mitt telenr i mina annonser utan bara mail. Man kan solla bort många idioter bara genom att titta på om de kan komponera ihop ett vettigt mail eller inte...

\Masonit

Håller med... Däremot verkar ju många tycka det är oseriöst att maila ist för att ringa... -Bekvämt & smidigt tycker jag...! Att pruta innan man sett hojen/varan kan diskuteras, men jag känner mig inte förolämpad av det iaf... Då kanske man fattar att man ligger lite högt i pris om inte annat...

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Lightbike
Helt okej att pruta via mail eftersom allra flesta sätter överpris på blocket, överpris även om hojen skulle vara i superskick.
Det är bara att berätta vad som gör att du anser att just din hoj är värd det priset du vill ha - och kom inte med att "den är billigast på blocket" som är det argument som retat mest gallfeber på mej.

Jag sålde min rejser innnan semestern och det enda konstiga som dök upp, förutom en "jag kan komma på en gång jag har så här mycket pengar i handen" var nån finne som ville köpa hojen från finland...

Efter det att jag skrutit om hur bra och hur fort man kan köra med hojen så genomfördes försäljningen och av en händelse frågade jag köparen om yrke...
"Jag är polis"...

sportbike

Guest
Ja ibland undrar man ju.
Sålde min Ducati 916 som var i nyskick såklart till en snubbe som kanske inte riktigt visste vad han ville ha.
Han ringde efter ett par veckor och frågade om jag hade en stänkskärm bak till den.
Nä,varför vill du ha det?
Det stänker upp så mycket när jag kör grusväg,blev svaret !

Sålde mim Mini Cooper S förra året.
Köparen:eek:j va fin den va !
Jag:japp,den är aldrig körd i regn,ens !!!
Köparen:eek:k,har du vinterdäck till den ?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras