Konstigt beteende av polisen.....

gixxer300

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
gsxr1000 k6
Hej!
Blev igår (24 juni) stoppad av en polisbil utanför lidl i jakobsberg. Mötte polisen på en 50 sträcka... höll väl 70 kanske. Märker en stund senare att han vänt och ligger bakom mig med blandaren tänd..

Svänger in till kanten (laglydig som man alltid spelar..) Polisen kliver ur sin bil och går fram till mig.

Polisen: jasså, du stannade....
Jag: Ja, du blinkade ju på mig....
Polisen: Jo, ville bara kolla om du hade "the guts" att stanna...
Jag: Vad menar du?
Polisen: Jag och min kollega har letat efter några hojjar sedan imorse.. som vägrade stanna.. skulle bara kolla om du var en av dem....

Kontentan är alltså att denna polis testar "laglydiga" mcförare för att se om de stannar... gör de inte det så är det bara att jaga dem... detta synsätt tycker i alla fall jag verkar konstigt... att stoppa någon utan någon egentlig anledning... bara för att se om de kunde få en möjlighet att jaga mig...Polisen borde veta att risken för en svår olycka ökar dramatiskt då de föröljer en mc som inte stannar... I USA har polisen ett litet annorlunda synsätt på sin arbetsuppgift.. där gäller "to serve and protect", detta gäller inte i detta land.. Här verkar de bara vilja sätta fast folk... tråkigt och fel....

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
gixxer300 skrev:
2259274 I USA har polisen ett litet annorlunda synsätt på sin arbetsuppgift.. där gäller "to serve and protect", detta gäller inte i detta land.. Här verkar de bara vilja sätta fast folk... tråkigt och fel....

Njaaaaaaaa, vad jag har sett av amerikansk polis i bil/mc-jakt så är jag glad att jag är i Sverige... Känns något ovanligare att polisen prejjar bilar, skjuter mot däcken osv. Sen att man har större chans att köra ifrån snuten i USA är iofs bra, deras bilar e ju askassa :rofl

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
gixxer300 skrev:
2259274
Kontentan är alltså att denna polis testar "laglydiga" mcförare för att se om de stannar... gör de inte det så är det bara att jaga dem...

Dom kanske tycker som en trafikpolis jag känner. En riktigt gammal räv inom yrket, snart pensionär och har varit polis hela livet.
Han sa en gång till mig att biljakter är det som gör yrket roligt. En riktigt fet jakt i hög fart, gärna med helikopter inblandad så dom inte tappar bort den dom jagar, det är höjdpunkten i jobbet. En sån jakt lever man flera år på, sa han. Dett sa han ett par dar efter just en sådan jakt på E4:an. Han var uppspelt som ett barn fortfarande då när han berättade om jakten.
Och jag tror absolut inte att han tar onödiga risker, han är aldeles för erfaren för det. Poliser är ju inte mer än människor dom med och har man ett bilintresse och har chansen att få köra hur fort man vill lagligt så tar man ju den.. Jag tycker också att det känns bra när man läser i tidningen att dom tagit nån biltjuv/knarkare.
Men allvarligt talat så kanske kollar vilka som stannar för att se vilka som har rent mjöl i påsen. Stannar dom inte så är det ju nåt skumt, stulen hoj, drogade eller inget körkort. Och då är det väl bra att dom försöker plocka bort dom personerna från trafiken innan dom ställer till något.

Interceptor

Wheelie addict
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Harley Davidson Night Train -07
marten_larsson skrev:
2259279 Njaaaaaaaa, vad jag har sett av amerikansk polis i bil/mc-jakt så är jag glad att jag är i Sverige... Känns något ovanligare att polisen prejjar bilar, skjuter mot däcken osv. Sen att man har större chans att köra ifrån snuten i USA är iofs bra, deras bilar e ju askassa :rofl

Inte stor chans att sticka från snuten i USA. :7peta
Där bilarna tar slut tar helikoptrarna vid.

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
gixxer300 skrev:
2259274 Hej!
Blev igår (24 juni) stoppad av en polisbil utanför lidl i jakobsberg. Mötte polisen på en 50 sträcka... höll väl 70 kanske. Märker en stund senare att han vänt och ligger bakom mig med blandaren tänd..

Svänger in till kanten (laglydig som man alltid spelar..) Polisen kliver ur sin bil och går fram till mig.

Polisen: jasså, du stannade....
Jag: Ja, du blinkade ju på mig....
Polisen: Jo, ville bara kolla om du hade "the guts" att stanna...
Jag: Vad menar du?
Polisen: Jag och min kollega har letat efter några hojjar sedan imorse.. som vägrade stanna.. skulle bara kolla om du var en av dem....

Kontentan är alltså att denna polis testar "laglydiga" mcförare för att se om de stannar... gör de inte det så är det bara att jaga dem... detta synsätt tycker i alla fall jag verkar konstigt... att stoppa någon utan någon egentlig anledning... bara för att se om de kunde få en möjlighet att jaga mig...Polisen borde veta att risken för en svår olycka ökar dramatiskt då de föröljer en mc som inte stannar... I USA har polisen ett litet annorlunda synsätt på sin arbetsuppgift.. där gäller "to serve and protect", detta gäller inte i detta land.. Här verkar de bara vilja sätta fast folk... tråkigt och fel....

Haha, jag o tjejen upplevde precis samma sak nu i fredags..

Låg o körde, med bil, i ca 90 på 90väg..
En Gsxr 1000 låg i samma fart bakom, föraren hade full utrustning och då möter vi en polis mc..

Någon kilometer senare kommer polis mc´n ikapp oss när vi fortfarande kör i fullt laglydig hastighet och stoppar hojåkaren..

Han måste alltså ha vänt, o kört i rätt hyfsad hastighet för att komma ikapp, bara för att stoppa mc föraren bakom..

Känner inte killen som var bakom på hojen men detta hände utanför Kalmar på 25an fredag vid lunch..

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
gixxer300 skrev:
2259274 Hej!

Svänger in till kanten (laglydig som man alltid spelar..) Polisen kliver ur sin bil och går fram till mig....

Ja se, det slutade ju trevligt iaf. Bättre det än att läsa om en mc-förare som dött bara för att han inte stannade när polisen blinka in honom till kanten istället för att fara iväg som en raket.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
granath_ skrev:
2259378 nja, det var min första tanke det oxå. men kan man verkligen räkna det som det ? :va

Om syftet är att se om en mc-förare stannar eller försöker sticka, så måste polisen alltså räkna med att en viss andel mc-förare försöker sticka. Eftersom smitning är ett brott, så är det brottsprovokation att uppmuntra folk att genomföra det brottet.

Hur vore det om polisen ägnade sig åt att vara poliser istället för statligt finansierade skitstövlar ?

Det omvända vore rätt skoj. Se polisbil, vända, följa efter. Följa efter.... följa efter. Stannar polisbilen så stannar man. Kör polisbilen så kör man. Undrar om dom skulle tycka det var skoj ?

BlueBull

Guest
Tror du tänker lite för mycke..... Rutinkontroll kallas det! Det är så hojtjuvar å ratt(?)onyktra sållas ut från oss andra.
Att dom tar fel emellanåt gör väl inget. Ledsamt att du blev lite rädd men du behövde ju inte böta iaf...

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Peterlan skrev:
Men allvarligt talat så kanske kollar vilka som stannar för att se vilka som har rent mjöl i påsen. Stannar dom inte så är det ju nåt skumt, stulen hoj, drogade eller inget körkort. Och då är det väl bra att dom försöker plocka bort dom personerna från trafiken innan dom ställer till något.

Det finns förslag om nya bötessummor vid tex. fortkörning.
Om man riskerar tex. 6000kr(fortkörning och med liten regskylt) i böter om man stannar så finns det en överhängande risk att jag chansar och försöker(kommer att :hihi) köra ifrån polisen istället.

För mig som är fattig student så är 6000kr i böter ganska så mycket pengar.

Bifogat

• Bild_1_40068a.png
    Bild_1_40068a.png
    19.4 KB · Visningar: 736
Last edited:

gixxer300

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
gsxr1000 k6
Peterlan skrev:
2259355 Dom kanske tycker som en trafikpolis jag känner. En riktigt gammal räv inom yrket, snart pensionär och har varit polis hela livet.
Han sa en gång till mig att biljakter är det som gör yrket roligt....

Det är just sådana personer som inte hör hemma i det yrket... Just att han sa att det som gjorde jobbet roligt och att han kunde leva år på detta, var en "riktigt fet biljakt.." innebär ju bara att han borde bytt jobb för länge sedan... det är väl ändå vuxna människor!! '

Kan också tänka mig att just mc-poliser är den typ av människor som ingen inom kåren kan tänkas jobba med... därför åker de ensamma... på vintern har de administrativa uppgifter.... men jag kan ju ha fel...

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
gixxer300 skrev:
I USA har polisen ett litet annorlunda synsätt på sin arbetsuppgift.. där gäller "to serve and protect"

Skojar du?
Det står kanske så på framskärmen på deras polisbilar. Men det är väl också allt...

/H

gixxer300

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
gsxr1000 k6
BlueBull skrev:
2259386 Tror du tänker lite för mycke..... Rutinkontroll kallas det! Det är så hojtjuvar å ratt(?)onyktra sållas ut från oss andra.
Att dom tar fel emellanåt gör väl inget. Ledsamt att du blev lite rädd men du behövde ju inte böta iaf...

Nja, spec. rädd blev jag kanske inte.. mest förvånad... Och nej, han slog inte på reg.nr eller kollade promillen... kollade endast körkort... efter att han basunerat ut detaljer om mcjakten tidigare under dagen.... exakt som om att han önskade återuppta denna... men gick på en liten nit då jag faktiskt stannade...

Henning! skrev:
2259393 Skojar du?
Det står kanske så på framskärmen på deras polisbilar. Men det är väl också allt...

/H

Okej, men de försöker i alla fall tuta i folk att det är måttot de arbetar utefter.. det är mer än vad man kan säga om vår polis...

BlueBull

Guest
Han upplevde väl dig som nykter å seriös hojåkare efter den lilla pratstunden då... säkert en korrekt bedömning :pannkyss

Menar bara att det ska inte ses som övertramp för att dom kollar lite... du kunde ju lika gärna vart en ful typ. :tungan

gixxer300

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
gsxr1000 k6
BlueBull skrev:
2259416 Han upplevde väl dig som nykter å seriös hojåkare efter den lilla pratstunden då... säkert en korrekt bedömning :pannkyss

Frågan är om jag borde uppfattat honom som nykter... han trodde på allvar att Sverige kunde mangla sönder tyskarnas försvar!!!

BlueBull

Guest
gixxer300 skrev:
2259420
BlueBull skrev:
2259416 Han upplevde väl dig som nykter å seriös hojåkare efter den lilla pratstunden då... säkert en korrekt bedömning :pannkyss

Frågan är om jag borde uppfattat honom som nykter... han trodde på allvar att Sverige kunde mangla sönder tyskarnas försvar!!!
Nä men fy f*n!!! Att personer med såna villfarelser ska få tjäna som samhällsbeskyddare är otroligt. Man vill ju flytta till irak bara man hör det... :D

Men efter att ha sett tyskarnas förnedring igår så kanske skulle packa väskan ändå... det var ingen kul historia. Tur det var lörda, så man fick sig ett par gravöl efteråt

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln