Konsumentverket testar ryggskydd

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Str3 R skriver
Se till att ryggskydd sitter bra, petar de i hjälmen finns risk för att de kan slå av nacken vid omkullkörning. Jag fick veta detta av en brandman som jobbar som sjuksköterska vid främst mc-olyckor. Petar de i hjälmen är ryggskyddet för stort, ta en mindre storlek då.

Intressant. Min praktiska erfarenhet. När jag köpte mitt ryggskydd på Biltema valde jag (173cm lång) Biltema L2 ryggskydd med 9 plattor. Ju längre / ju större desto säkrare. Tänkte jag.

I försöken fixa till problemet med att ryggskyddet tog i hjälmen var en åtgärd att jag tog bort de 2 under plattorna och motsvarande textil och vaddering under plattorna så skyddet är nu 7 plattor långt. Och jag har inte längre problem med det.

Men vad du skriver innebär att det är bättre med
ett ryggskydd som är lite kortare än optimal längd Tack för den lärdomen. :Bugar
än ett ryggskydd som är lite längre än optimal längd.
Bättre i värsta fall med ryggskada än nackskada.

Med tanke på den här brandmannens erfarenhet är det fler än jag som i missriktad skyddsiver valt för stort/långt ryggskydd.

Str3 R

Guest
Men vad du skriver innebär att det är bättre med
ett ryggskydd som är lite kortare än optimal längd Tack för den lärdomen. :Bugar
än ett ryggskydd som är lite längre än optimal längd.
Bättre i värsta fall med ryggskada än nackskada.

Med tanke på den här brandmannens erfarenhet är det fler än jag som i missriktad skyddsiver valt för stort/långt ryggskydd.
Nej nej nej, jag menar att ryggskyddet ska sitta bra, det finns flera storlekar att välja på så ta inte ett för långt och inte heller ett för kort. De ska inte peta i hjälmen, prova gärna med jackan på och sittande på en hoj, testa och se om den slår i hjälmen. Gör skyddet det är den för stor, välj då en stl mindre tills den inte petar i hjälmen.

Mitt Halvarsson Buckler sitter perfekt på mig, det formar sig efter ryggtavlan och kroppsformen. Efter 4-5 repor satt den som den ska så i början kunde den kännas av lite men när den väl format sig märks den inte ens.

PS, man kan bara minska lite på riskerna men inte helt, man blir aldrig 100% garderad.

Last edited:

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
Ska bara se så att jag har läst av pdf:n rätt. Biltemas L2 fick godkänt på samtliga tester. Då kan jag lika gärna köpa ett sådant till våren och spara de andra pengarna till något annat skojigt ? :) rätta mig gärna om jag har fel

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
PS, jag tycker det är viktigt att butikspersonalen vet mer, ställ frågor. Kan de inte svara gå till annan butik.[/QUOTE]

Så sant, så sant.
O vad vet Feltemas personal egentligen? Hur man fyller på varor i h
Yllorna?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...