Kontorsbus att utsätta semestrande kollegor för.

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Ett antal luncher under två veckor tror jag det tog.
Hon tog inte bort mer än att hon kunde jobba när hon kom tillbaka. :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
På förra jobbet busade vi lite ibland med chefen.

Ett rätt roligt var att vi köpte en trådlös ringklocka av samma sort som vi hade till ytterdörren och gömde mottagaren bakom sockeln under en av hans hurtsar.
Knappen tog jag med mig till min plats. Det tog några gånger innan han klurade ut att det inte var någon vid dörren utan någon som busade. Eftersom jag bara tryckte en gång när han satt och höll på med annat så var det svårt att spåra ljudet så det tog ett bra tag innan han hittade mottagaren.

Ett annat var att vi pluggade in en radio inställd på en brusig AM-radiostation med lite lagom volym till samma grupp som belysningen i taket. Sen lade vi radion ovanpå innertaket. Så när han kom och tände lyset så började det höras ett svagt men tyligt hörbart och störande brus i rummet.

På ett annat jobb så snodde vi skärmen för en kille som inte var direkt datortekniker och ställde dit en mikrovågsugn istället. Det var då en gammal tjockskärm. Sen hade han ett sådant där strålningsskydd framför som vi satte tillbaka på mikron på hans plats. Det var några svordomar och försiktiga bankanden på "skärmen" innan han insåg att han inte längre hade en skärm.

På mitt första jobb så gjorde vi en hel radda med bus på chefen när han var borta.
Dragsmällare fästa i dörren till kontoret, och mellan stol och skrivbord, Luren fasttejpad i telefonen, klykan på telefonen nertejpad under den fasttejpade luren. Sen tog vi ur alla papper ur en pärm och hällde i hålslag som vi samlat från alla på avdelningen.
sen var det bara att hålla vakt när han kom första dagen efter semestern.

När han stod och fipplade med nycklarna i dörren så ringde vi till hans telefon för att stressa lite.
Fick upp dörren, pang, ojsan. Ryckte ut stolen, pang, ojsan.
Lyfte luren och slog sig i pannan med telefonen som följde med. Slet loss tejpen från luren och svarade men telefonen fortsatte ringa.
sen tog det en dryg vecka innan han drog ut pärmen som var fylld med hålslag.

Annars är ju en klassiker när dom i avdelningen intill fyllde en kollegas arbetsrum till midjan med frigolitchips (förpackningsemballage) som sedan yrde ut i korridoren när han öppnade dörren.

vi ett tillfälle lyckades dom få en stor del av företaget att komma in med sina fulla dammsugarpåsar (Det hävdades att man behövde husdamm för att göra allergitester vilket inte var helt taget ur luften eftersom det var det vi tillverkade).
När kollegan sedan kom tillbaka så låg det ett hundratal fulla dammsugarpåsar på rummet.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Så... Nu är det bussäsong igen. :D

Någon här på forumet som vill delge oss övriga inspiration till små spratt på jobbet?

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
På mitt gamla sommarjobb för många år sedan så parkerade jag 2 st truckar in mot vägen emellan ett pallställ/väggen och klättra ut genom det 2 rader breda pallstället.
Avdelningschefen va en grinig gammal stel gubbe och man fick inte köra hans truck.
Så då var det omöjligt att komma in i truckarna om man inte lyfte ner en pall från andra sidan och klättra in.
Jag skratta som fan iaf, vet ej vad som hände sen tyvärr.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
En fd kollega hade en app som sände ut det där pipande ljudet från en skärm som är på väg att paja. Helt omöjligt att riktningsbestämma. En kille höll på att bli tokig och gick runt och slog av och på skärmar på halva avdelningen medan hyssaren bara slog av och på ljudet. Tyvärr minns jag inte appens namn....

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det mest lyckade buset jag nånsin gjort är att koppla en larmsiren med fördröjt tillslag till en ljusknapp på en toalett, snubben/snubban kommer in på figgan, slår på lampan, drar fram/sätter sig ner och slappnar av, då drar sirenen igång med 110dBa och förstör den ljuvliga stunden :D:D:hihi

Även städerskan gick i den fällan :död

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Riktigt rolig tråd, jag gillade det där med fjärrstyrd ringklocka! Och dragsmällarna! :hihi
Annars gör jag väll inget annat spec en att lägga dit lite diskret stenar framför/bakom däcken på firmans bilar. alltid kul att se ett kärringstopp eller ett frenetiskt gasande för att köra över stenen. :fyllisar

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Droppa motorolja på asfalten under nått offrets bil - helst när den står fullpackad och det skall åkas på semester eller nått annat viktigt:banana

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nu har jag mycket nya idéer till min nya tjänst jag börjar snart. Mina kollegor kommer få så dom tål.
Tejpar man för musen på undersidan ska man även dra ur sladden för dom kommer garanterat inte fatta att man gjort mer än dragit ur den. Kan ta ett tag. :D

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Nu har jag mycket nya idéer till min nya tjänst jag börjar snart. Mina kollegor kommer få så dom tål.
Tejpar man för musen på undersidan ska man även dra ur sladden för dom kommer garanterat inte fatta att man gjort mer än dragit ur den. Kan ta ett tag. :D
Glöm inte att även sätta tejp över blecket i USB-kontakten... :rolleyes:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
För länge sedan jobbade jag på ett ställe där vi hade blixtlampor med vanlig 220 skruvfattning, alltid lika roligt att skruva i en i kollegornas skrivbordslampor, funkade bäst vintertid när det var mörkt ute...

I verkstaden hade vi en inte alltför smart kille, tre borrmaskiner stod på rad där chucken matades ner med pedal, alltid lika roligt att byta plats på pedalerna och se honom försöka lista ut vilken pedal som gick till vilken maskin och sedan inta alla möjliga och omöjliga ställningar för att försöka mata chucken och hålla arbetsstycket.

En annan klassiker var släpvagnskontakten med en tuta kopplad till bromsljusstiften.

Last edited:

Qvicksilver

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
En röd grej
!: Ta ett kolloggs cornflakes paket
2: Vänd på Kelloggs paketet så du har botten uppåt, använd en riktigt vass kniv och skär bort botten.
3: Plocka ut påsen med alla flingor och fyll det tomma paketet med gula ärtor.
4: Använd en hård pappskiva alt kartongbit, vänd sedan hela Kellogs paketet och ställ det på avsedd plats, dra sedan bort kartongbiten.
5: Sätt dig på behörigt avstånd och lyssna efter "WOOOOSSSSCCCCCCHHHHHHH".

Det får plats en väldigt massa gula ärtor i ett kellogs cornflakes paket...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
h25E0A35D

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
!: Ta ett kolloggs cornflakes paket
2: Vänd på Kelloggs paketet så du har botten uppåt, använd en riktigt vass kniv och skär bort botten.
3: Plocka ut påsen med alla flingor och fyll det tomma paketet med gula ärtor.
4: Använd en hård pappskiva alt kartongbit, vänd sedan hela Kellogs paketet och ställ det på avsedd plats, dra sedan bort kartongbiten.
5: Sätt dig på behörigt avstånd och lyssna efter "WOOOOSSSSCCCCCCHHHHHHH".

Det får plats en väldigt massa gula ärtor i ett kellogs cornflakes paket...

Den där fast med en 10 liters hink som man fyller med små batterier (AAA storlek) eller golfbollar och skär loss botten efter man ställt den på en kollegas bord är ganska uppskattat :hihi

Annars en klassiker är ju att plugga in en blåtandsmodul i usb uttaget som går till musen som man har, och ibland random bara föra musen snett åt nått håll sakta.

Eller om man har en fast telefon att knyta fast sladden från telefonen till luren ganska tight, så när man lyfter luren när det ringer så får man med hela telefonen....kan dock göra ont...men som tur inte på en själv :D

Last edited:
Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...