Kontroll av hoj utan provkörning?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag tänkte åka och kolla på en Gixer 750 i helgen, och har väl koll på det mesta, tror jag, vet dock inte hur man ser skillnad på manuell och automatisk kamkedjespännare, men det är en annan sak.
Problemet är ju att provkörning kan bli knivigt... :rolleyes: Hur kollar man att allt är ok då? Provkörning säger ju rätt mycket om obalanser, knasig växellåda, slirande koppling osv. Det känns inte som att jag vill kräma ur den på tvåan i 1dm snö för att kolla om dreven är friska :hihi Alla tips emottages tacksamt :)

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Kan du inte provköra så kan du inte. Skriv ett köpekontrakt där säljaren intygar att det inte är några problem. Om det sedan framkommer att det är uppenbara fel på hojen som säljaren utan tvivel ska ha kännt till så har du iallafall en chans att få säljaren att åtgärda felen. Men... man har inte så mycket rättigheter, speciellt inte mot privatpersoner.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
vågen skrev:
Kan du inte provköra så kan du inte. Skriv ett köpekontrakt där säljaren intygar att det inte är några problem. Om det sedan framkommer att det är uppenbara fel på hojen som säljaren utan tvivel ska ha kännt till så har du iallafall en chans att få säljaren att åtgärda felen. Men... man har inte så mycket rättigheter, speciellt inte mot privatpersoner.

Man har visst ganska mycket rättigheter!(dock inte alls lika mycket som vis köp av företag)
Säljaren är skyldig att upplysa om dolda fel och brister på en vara!

Skulle det dyka upp något efter köpet så har du rätt att kräva ersättning eller att säljaren åtgärdar det!

Lagen allt regleras av heter köplagen!
Googla lite så får du reda på mer!

Dr.Bike

Guest
Ingen provkörning - inget köp, är en bra devis.

Men ingen regel utan undantag.

Är nu PRISET t.ex sådant att "det - inte - spelar - nån - roll - för - jag - får - den - så - billigt- att - jag - fixar - den - och - gör - en - bra - affär - ändå" så är ju det ok, men såna resonemang och affärer brukar man ångra i slutändan iaf...

Är det nu SÅ att du bara MÅSTE ha denna hoj, "just nuuuuuu" så kan du ju alltid hyra en kärra, dra iväg till ett dynocenter eller annan verkstad som har en effektbänk. Bänka den och då även få papper på om motorn är frisk och lkämnar rätt mängd kusar.

Vem som betalar ett sånt kalas kan man diskutera, har du tur kanske säljaren kan dra av halva summan på priset?

ozto skrev:
Man har visst ganska mycket rättigheter!
Säljaren är skyldig att upplysa om dolda fel och brister på en vara!
Skulle det dyka upp något efter köpet så har du rätt att kräva ersättning eller att säljaren åtgärdar det!

Mjaa, och mjo, det står; "Som säljaren bort känna till" i lagen, d.v.s det blir i PRAKTIKEN omöjligt att påvisa detta, när t.ex nån växel hoppar ur vid hårdgasa.
Säljaren kan då säga; Jag har aldrig hårdgasat, och heller inte upptäckt detta.

Annat är det ju med huvudfunktioner som helt saknas.

Irriterande småfel däremot, då är vi återigen tillbaka på att det DU upplever som ett problem, kanske inte säljaren tycker är ett problem, och dessutom kan såna småfel säkerligen ha uppkommit ELLER förvärrats efter köpet.
Vem har rätt?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
vågen skrev:
Skriv ett köpekontrakt där säljaren intygar att det inte är några problem.

Ett sådant skulle jag aldrig skriva på som säljare även om hojen jag skulle sälja var perfekt till 100%

Råkar man sälja till fel person så kanske han/hon kör skiten ur hojen i några dagar och sedan påstår att vxllådan var kass, då står man där med skägget i brevlådan !

Vill köparen köpa en hoj med garanti så rekommenderar jag en handlare.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
burner skrev:
Ett sådant skulle jag aldrig skriva på som säljare även om hojen jag skulle sälja var perfekt till 100%

Råkar man sälja till fel person så kanske han/hon kör skiten ur hojen i några dagar och sedan påstår att vxllådan var kass, då står man där med skägget i brevlådan !

Vill köparen köpa en hoj med garanti så rekommenderar jag en handlare.

Som jag skrev i tidigare inlägg så gäller det varje gång du säljer något! Spelar ingen roll om du skriver i befintligt skick!
Men som DrBike skrev så är det ruggigt svårt att bevisa vem som visste vad! Speciellt med tanke på att det är köparen som har bevisbördan

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
ozto skrev:
Speciellt med tanke på att det är köparen som har bevisbördan

Då blir det alltså lite fördel för säljaren, jag har mycket svårt att tänka mig att köparen kan bevisa att jag kände till att tex. vxllådan var dålig.
Det är i stort sätt omöjligt för köparen att bevisa.

ozto skrev:

Det stämmer inte, det köparen kan göra om han inte är nöjd med köpet är
att gå till domstol.

Någon garanti mellan privatpersoner gäller inte om det inte explicit har skrivits in på kvittot.

Ovan kan intygas av en bekant som läser till Jurist.

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dr.Bike skrev:
Ingen provkörning - inget köp, är en bra devis.

Men ingen regel utan undantag.

Är nu PRISET t.ex sådant att "det - inte - spelar - nån - roll - för - jag - får - den - så - billigt- att - jag - fixar - den - och - gör - en - bra - affär - ändå" så är ju det ok, men såna resonemang och affärer brukar man ångra i slutändan iaf...

Är det nu SÅ att du bara MÅSTE ha denna hoj, "just nuuuuuu" så kan du ju alltid hyra en kärra, dra iväg till ett dynocenter eller annan verkstad som har en effektbänk. Bänka den och då även få papper på om motorn är frisk och lkämnar rätt mängd kusar.

Vem som betalar ett sånt kalas kan man diskutera, har du tur kanske säljaren kan dra av halva summan på priset?

Då är ju frågan, vad kostar en sån bänkning, och var i närheten av Gävle kan man göra sånt? Ingenstans mig veterligen? :va

Kan tex ett kompprov vara motiverat?
Jag tänkte köra hojen på ett depåstöd, gå igenom växellådan osv och känna att den känns ok, och lyssna på motorn. Det kommer iaf inte vara körbart på 2 månader, och då har priserna stigit i vilket fall :(

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
Jag köpte min hoj en triumph -00 som första hoj förra vintern.. hade med mig en kompis som kolla genom den och lyssnade på motorn, den såg välskött ut så jag köpte den ej provkörd. Kanske hade tur men jag körde hela sommaren utan problem iallafall :)

edit: antar att varför dom är billigare på vintern beror ju delvis på att man tar en risk när man köper..

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
burner skrev:
Det stämmer inte, det köparen kan göra om han inte är nöjd med köpet är
att gå till domstol.

Någon garanti mellan privatpersoner gäller inte om det inte explicit har skrivits in på kvittot.

Ovan kan intygas av en bekant som läser till Jurist.

Jag kanske var lite otydlig förut.. Visst är det ingen garanti mellan privarpersoner, men om köparen i efterhand hittar fel som säljaren med säkerhet har mörkat så kan man ta det till rätten och kräva ersättning eller hur!
Det borde din juridikstuderande vän hålla med om eller hur!?!?

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Ducati 1098S
Jag har köpt 20 hojjar sista 8 åren,4 av dem har jag kunnat provköra,dem andra bara hämta,pynta och iväg...har inte haft klabb än,det allmänna skicket och lite "guttfeeling" löser det mesta.. :tummenupp

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
#57 Thundrace skrev:
Jag har köpt 20 hojjar sista 8 åren,4 av dem har jag kunnat provköra,dem andra bara hämta,pynta och iväg...har inte haft klabb än,det allmänna skicket och lite "guttfeeling" löser det mesta.. :tummenupp

Får se till att vara vän med magen då :D
Jag ska klämma å känna noggrant på den iaf! :)

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Fråga om det finns ett stort parkeringshus i närheten där du kan testa den.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Wargen skrev:
Fråga om det finns ett stort parkeringshus i närheten där du kan testa den.

de va ju lite smart faktiskt, kan man då kryp köra lite i alla fall:) vad man nu får ut av de

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Hoztic skrev:
Då är ju frågan, vad kostar en sån bänkning, och var i närheten av Gävle kan man göra sånt? Ingenstans mig veterligen? :va

Kan tex ett kompprov vara motiverat?
Jag tänkte köra hojen på ett depåstöd, gå igenom växellådan osv och känna att den känns ok, och lyssna på motorn. Det kommer iaf inte vara körbart på 2 månader, och då har priserna stigit i vilket fall :(

Du bestämmer ju själv om Du vill chansa på att köpa en hoj utan att provköra den.

Normalt sett brukar det ju inte vara några problem, men det du sparar på att köpa med hjärtat kan kosta en del om det är några problem som Du inte upptäcker via en ögonbesiktning.

Men om Du nu ska köpa hojen, kolla på skicket, dvs inte bara att den är tvättad, kolla hur den ser ut där det är svårt att komma åt, leta efter oljefläckar etc. kör den på depåstödet, ger ju i allafall en fingervisning om hur motorn låter, men då du inte har någon belastning på motorn så kan det ge fel svar tillbaka, etc etc.

Jag skulle IOFS vänta tills det blir körbart på vägarna och ta den eventuella extra kostnaden.

Lycka till oavsett vad Du gör!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...