Kontrollmärke bort köra oförsäkrad ?

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Jag har två erfarenheter av att köra med en avställd obes och ej försäkrad bil.
Första när jag haft B kortet ett par år.
Blev stoppad och fick böter.
Dom sa att jag fick inte köra en meter till sen stack dom.
Efter att hört div historier trodde jag dom skulle ta kortet på plats.
Det gjorde dom inte och jag körde vidare ett bra tag tills bilen blev stulen (Karma:tungan)

Andra gången var med en bil som inte klarade bes, jag ställde av den och bestämde mig för att sälja den. Körde den till macken för tvättning mm.
Polis tog mig och jag svarade ärligt på alla frågor och var dessutom trevlig.
Vilket resulterade i att jag endast fick böter för att kört utan bälte.
Jag frågade även rent ut om dom skulle vänta på mig för att ta mig igen när jag skulle kör hem. Han svarade nej med kunde inte styra över om en annan patrull korsa min väg.

Jag förstår inte varför folk här reagerar starkt på personer som kör oförsäkrade när dom själva gazzar på då o då och kanske annat olagligt?
Är ni själva 100% laglydiga så har jag förståelse, men en har erkänt att han inte är det.
Båda är ett brott och båda kan få allvarliga konsekvenser.
Den ena drabbar förarens ekonomi och den andra ekonomin ev kropps skada eller död.
Jag föredrar en kille som kör omkring utan försäkring mm, än att se en hoj blåsa på i 200, då min tanken ibland infinner sig att det kan hända något tragiskt.
Tvivlar på att förstnämnda har dödat eller skadat någon i trafiken :rolleyes:

Jag tycker båda sakerna är idiotiska att göra.
Dock har jag gjort båda och kommer försätta då o då
under övervägt beslut.:krama

Du kommer dö! Ja, det ska du... möjligen kommer du dö dubbelt för dom synder du begått, men allra helst kommer du möta forumdöden för att du skruvat upp alla andras försäkringspremier. Jo så är det!
Eller ja, nu var det ju bil.... en ½ död per gång + din normala död... gör snarast en ghostrajderfilm så e du förlåten :tungan

*PUNISHER*

”Om Du vill fred rusta Dig för krig”
Gick med
10 Mar 2010
Hoj
Hojlös för tillfället.
Du kommer dö! Ja, det ska du... möjligen kommer du dö dubbelt för dom synder du begått, men allra helst kommer du möta forumdöden för att du skruvat upp alla andras försäkringspremier. Jo så är det!
Eller ja, nu var det ju bil.... en ½ död per gång + din normala död... gör snarast en ghostrajderfilm så e du förlåten

Haha! jag blev lite orolig när jag såg din profil bild
Dåligt omen.. :näsblod

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Detta kanske inte riktigt hör hit men:
Såg ett program på BBC om de där automatkamerorna som läser av regplåten. I det programmet så kände datorn av om de körde med en regplåt med annat typsnitt eller mindre siffror/bokstäver. Den kände även av om regplåten satt med felaktig vinkel. Naturligtvis även om regplåten saknades. Då gick det ett larm omedelbart och bilen vinkades in lite längre fram av en patrull.

Det är vad jag vet exakt samma system som vi har köpt, så om vi kommer att se samma taktik i Sverige så ökar nog tyvärr intäkterna för böter angående felaktig regplåt i sommar.

Naturligtvis berör ju inte detta alla hardcore outlaws som alltid drar snutten i alla lägen. Men den aningslöse som bara tror han blir invinkad för en alkoblåsning blir ju lite fattigare. Systemet har ju i England visat sig vara mycket effektivt för att snabbt skanna av stora mängder fordon.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Vet inte om det sagts tidigare. Orkade inte läsa genom 511 sidor på något så meningslöst som den här diskussionen i vissa inlägg.-

Polisen skiter inte i om fordonet inte är försäkrat. De kan inte skita i det

Svea rikes lag säger att ett motorfordon för allmän väg ska MINST ha trafikförsäkring.
Förutom att du inte kommer få köra sitt fordon en meter får du böter.
Man blir dessutom rapporterad till länsstyrelsen som kommer att bedöma om du är tillräckligt ansvarsfull för att ha ett körkort.

Försäkring har man dessutom för att man vill skydda sig själv.
Om jag klotar och blir borta från jobbet i flera månader.. Eller liknade. Går försäkringen in och täcker upp.
Här kan man ju ha andra försäkringar som täcker upp.
Men låt säga att man kör på något... som tex hände i göteborg för en någon säsong sedan. Kille på mc som kör på någon vid ett övergångställ.
Han var försäkrad. Den olyckan kostade bolaget över 5 miljoner kr.
Är man oförsäkrad går TFF in och täcker den kostnaden för den som blivit påkörd.
Sen skickar det ett inbetalningskort till den vållande oförsäkrade. Vänligen sätt in 5 miljoner på detta bankgiro inom 10 dagar...

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa