Kontrollmärket avskaffas

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
LÄNK

Undrar om de kommer att tillåta mindre skyltar nu med då man inte längre behöver plats för dessa?

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Det innebär nog att Polisen fått sig sån där kamera som man ser att Polisbilarna i england har.
Som filmar hela tiden och kör alla regnummer mot en databas för att se om den är påställd, skattad och försäkrad.
Så plingar det till eller något i polisbilen och tala om för polisen att han måste jobba lite.

Jag bara gissar alltså.
Är det någon som vet mera?

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Inte en dag för tidigt att cops får jobba lite och göra skäl för sin lön. Skönt att man nu slipper står och skrapa bort den gammla ugglan för att klistra på den nya. Speciellt jag som är så slarvig med att klistra dit den nya, brukar ha den i handsfacket på bilen i ett par månader :)

Däremot hojen är jag mer nogrann med, man vill inte bjussa landsfiskalen på en enda anledning att stoppas av dom. Man vet ju aldrig.

På tal om stoppas. Jag har på 1500mil med hojen inte blivit stoppad en enda gång. Antingen kör jag så äckligt lagligt eller så ser hojen hemskt laglig ut. Time to get mean :)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det innebär nog att Polisen fått sig sån där kamera som man ser att Polisbilarna i england har.
Som filmar hela tiden och kör alla regnummer mot en databas för att se om den är påställd, skattad och försäkrad.
Så plingar det till eller något i polisbilen och tala om för polisen att han måste jobba lite.

Jag bara gissar alltså.
Anledningen är att skattekvittot är en gammal lösning som numera är överflödig då polisen i flera år har haft möjlighet att kolla upp status på fordon från bilen. Om de har/har fått något kamerasystem som automatiserar det hela vet jag inte.

cheddar bob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
GSXR 1000 K8 CBR600rr
Så nu borde man kanske beställa ett gäng skattemärken för om 30 år när man vill en likadan gammal R1a som man hade när man va 20 så kan det ju vara coolt med ett skattemärke från den tiden....:tuttar

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag bara gissar alltså.
Yes!

Polisen i Västerort (Stockholm) har under en tid testkört ett system från England som läser av nummerskyltar på bilar per automatik. Man ställer själv in vad den ska larma om (man kan tex välja bort och bara få larm om stulna bilar etc). Systemet fungerar tydligen väldigt bra.

Ett problem för polisen är att gamla skattemärken varit ett bra kännetecken för bilar där allt inte riktigt står rätt till. Men om de får det nya systemet i alla bilar tror iaf jag att det kommer att innebära en förbättring.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Yes!

Polisen i Västerort (Stockholm) har under en tid testkört ett system från England som läser av nummerskyltar på bilar per automatik. Man ställer själv in vad den ska larma om (man kan tex välja bort och bara få larm om stulna bilar etc). Systemet fungerar tydligen väldigt bra.

Ett problem för polisen är att gamla skattemärken varit ett bra kännetecken för bilar där allt inte riktigt står rätt till. Men om de får det nya systemet i alla bilar tror iaf jag att det kommer att innebära en förbättring.
Iofs bra, det borde ju löna sig att slippa skicka ut nån miljon såna där lappar varje år, i längden iaf.

"Nya" skattemärken är ju inte speciellt svåra att göra med en färglaser heller, det glittriga blir ju svårt, men i dagsljus bakom lite smuts blir det nog tillräckligt lika för att undgå en snabbkoll, så det här borde ju vara säkrare, om det är så automatiskt som det sägs.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Väldigt många slarvar idag med skattemärkena på sina bilar och motorcyklar. Risken att bli stoppad är minimal. Jag har blivit stoppad två gångar under mina år med A & B kort. Ena gången med bil och andra med motorcykel. Med bilen blev jag stoppad i en rutinkontroll. Då hade jag antagligen av misstag slängt mitt nya skattemärke eller så hade det kommit bort hos posten. Fick bara en tillsägelse. Bilen var ju skattad, försäkrad och besiktigad och i övrigt utan några anmärkningar. Den andra gången blev jag stoppad på min motorcykel efter en motorvägspåfart en tidig vårdag. MC-polisen kom från ingenstans. Vid väggrenen påpekade han att mitt skattemärke var gammalt. Jag förklarade att jag ställt på den dagen innan (och inte hade skrivit ut beviset). Han nöjde sig med den förklaringen och lät mig åka vidare.

Jag tycker inte skattemärket fyller någon vidare funktion idag. Ser polisen en suspekt bil kan de lätt slå in reg. nummer i sitt datorsystem och snabbt se om bilen är stulen, försäkrad, skattad, besiktigad. Ett skattemärke säger egentligen inte så mycket med tanke på att många bilister slarvar i så stor utsträckning.

Det kommer antagligen att kännas lite ovant att inte längre ha ett skattemärke på bilen och motorcykeln framöver, men jag tror ingen egentligen kommer att sakna det.

Vägverket kommer nog att tjäna in en och annan krona på slopade skattemärken. Administrationen är dock kvar. Frågan är hur automatiserad den är. Idag ställer man ju på motorcykeln eller bilen via internet och vägverket meddelar försäkringsbolaget. Sköts hela kedjan automatiskt via datorerna tycker man att vissa avgifter vägverket tar ut är lite märkliga. T ex påställningsavgiften på 50 kr. Samma sak med att man håller inne på vägskatten. Man får betala hela månaden trots att man ställt av sommarbilen mitt i månaden nu på höstkanten. Vägverket tjänar hundralappar på detta förfarande.

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Så nu borde man kanske beställa ett gäng skattemärken för om 30 år när man vill en likadan gammal R1a som man hade när man va 20 så kan det ju vara coolt med ett skattemärke från den tiden....:tuttar
Vilken bra idé!! :tummenupp Nu har jag beställt. Fast det får räcka med ett. Perfekt att ta fram och visa barnbarnen tillsammans med 10 kronors sedeln och 5,25" floppydisken. :)

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Mer intressant är väl om dom tar bort den sedan något år införda "påställningsavgiften", nu slipper om ju skicka klistermärken.
Berättigad fråga. Dessvärre kan man nog förmoda med nästan 100% säkerhet att den kommer att kvarstå, om man känner de svenska statliga myndigheterna rätt... :död

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Yes, snart så kan vi systrar och bröder lura mopedisterna:D

tex:

C=motorcyklist M=mopedist

C: ska vi köra race? moppe mot moppe:D
M: är det en moppe:va
C: ser du nåt kontrollmärke?
M: :va nää...
C: bra då kör vi:yoparty

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...