Kontrollmärket avskaffas

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag har inte haft kontrollmärket uppe på mina hobbyfordon på närmare 10 år, en och annan försynt diskussion med lagen har det blivit, men aldrig mer än så.
Kontrollmärket var bara trams, dom pengarna kan användas till ensamma flyktingbarn eller vad fan som helst!:tummenupp

Fredrik:rolleyes:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Av- och påställningsavgiften kommer nog bli kvar. Det finns trots allt ett register som ska underhållas och administreras även när kontrollmärkena gått hädan.

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Skatter, avgifter...

Fordonskatt, check -den vanliga, ställer av i början på månaden tar dom hela.
Vägtrafikregisteravgift, check -årligbasis för registerhållningen, betlas alltid.
Trafikförsäkrings skatt, check -givet.
Påställningsavgift...nu betalar man bara för tjänsten, att möjlighet finnes...förut fick man ivf ett klistermärke..som vid tandläkaren..det var bättre förr...

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Inte regeringen som beslutar om detta. Vägverket gör det !

Ehh...snarare du som ska hålla tungan rätt i mun. Sen är det inte heller vägverket som har hand om fordonsfrågor längre utan transportstyrelsen.

"Regeringen har beslutat att kontrollmärket ska slopas från och med den 1 januari 2010. Därmed behöver du inte längre klistra på något kontrollmärke på ditt fordon. "

Källa:http://www.transportstyrelsen.se/sv...ffas--forenkling-for-dig-som-ar-fordonsagare/

Silverräven

Varför inte?
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
CBR600
Satt och snackade med en polis för ett tag sedan och hon var inte positiv till borttagningen av märket. Hon menade att 95% av de rattfyllerister och bilar med körförbud de tar tar de pga att de ser att nåt inte stämmer med märket...

I övrigt hade hon en ganska skön inställning till "lagom" hastighetsöverträdelser och diverse annan byråkrati, berättade tex att hennes man hade två skyltar till sin hoj, en för besiktning och en för vardagsbruk!:D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jo men några snygga SH klistermärken hade varit snyggt ist för kontrollmärke.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det kan man göra med den gamla använda. Min nya är i mint codition och kommer att bli värd massor när folk om 50 år ska renovera en r1a från 09 till originalskick. :D

Hahaha, då gäller det ju att det är just din R1'a, eftersom regnummret står på märket.

Alternativt att något annat gammalt fordon får det regnummret efter att din R1'a har gått till skrot, för på märket står ju inte att det är till en R1.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Hahaha, då gäller det ju att det är just din R1'a, eftersom regnummret står på märket.

Alternativt att något annat gammalt fordon får det regnummret efter att din R1'a har gått till skrot, för på märket står ju inte att det är till en R1.

Jaja. Noga ska det vara. När någon ska originalrenovera min TDM som säkert är död sedan länge då. :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jaja. Noga ska det vara. När någon ska originalrenovera min TDM som säkert är död sedan länge då. :D

Den har nog större överlevnadschans än den genomsnittlige R1'an ändå...

Jag har en hel bunt med oanvända skattemärken till mina fordon, jag hänger upp dom på kylskåpet tills jag ska ut med bilen/husvagnen/mc'n...

På MC'n brukar dom hamna ganska snabbt, bilen också oftast, men husvagnen har jag nog en komplett serie oanvända till :hihi

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
De kan inte förbjuda reflextejp på låslisten till skylthållaren. Där tror jag att reflextejpen kan vara godkänd och ersätta den vanliga reflexen. Eller så är det bara önsketänkande, och de sura jävlarna ger mig en 2:a

Jag frågade min besiktningsman om röd reflextejp i somras när jag var där med hojjen. Hans svar var att dom numera måste godkänna reflextejp som reflex. Hur stor tejpens yta måste vara vet jag dock inte. :tummenupp

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag mailade transportstyrelsen och frågade om skyltarna till mc nu kommer bli mindre och så här löd svaret, kanske reder ut lite frågor:

Hej!

Tack för ditt e-brev.

Regeringen har beslutat att kontrollmärket ska slopas från och med den 1 januari 2010. Därmed behöver du inte längre klistra på något kontrollmärke på ditt fordon.

Du kan låta ditt gamla märke sitta kvar efter 31 december 2009, men det fyller då ingen funktion längre. Om du vill ställa av ditt fordon behöver du alltså inte använda skrapkoden.

Registreringsskyltarna kommer inte att få ett nytt utseende i samband med avskaffandet av kontrollmärket. I nuläget vet vi inte om skyltarna kommer att få ett nytt utseende framöver.

Tänk på att du inte får sätta någon annan typ av märke på registreringsskylten.

Läs mer om kontrollmärket på vår webbplats:
http://www.transportstyrelsen.se/kontrollmarke

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Satt och snackade med en polis för ett tag sedan och hon var inte positiv till borttagningen av märket. Hon menade att 95% av de rattfyllerister och bilar med körförbud de tar tar de pga att de ser att nåt inte stämmer med märket...

Jag hör alltid detta argument från poliser när det kommer till diskussion om trafikpolisens verksamhet. Men inser mer och mer att det är kvaliciferat skitsnack... det var dock intressant att höra att så stor del av rattfylleristerna fuskar med skattemärket :D

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Har aldrig riktigt fattat grejjen med kontrollmärken och att framförallt att det är polisens jobb att kolla om bil/mc-skatten är betald? Det borde väl vara upp till transportstyrelsen?

Om jag får välja på om polisen ska:

1. jaga fordonsförare som kör 10km/h för fort varav 1 på 1000 betalar sin fordonsskatt försent
2. tjuvar och banditer

.... så väljer jag alternativ 2. Helt crazy synsätt jag vet, men nån i det här landet måste ju tänka utanför ramarna lite då och då.

Nu glömde du den allra värsta brotslingen! Fildelaren! Hjälp!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hör alltid detta argument från poliser när det kommer till diskussion om trafikpolisens verksamhet. Men inser mer och mer att det är kvaliciferat skitsnack... det var dock intressant att höra att så stor del av rattfylleristerna fuskar med skattemärket :D

Pundarbilar brukar inte vara skattade och besiktade, och även om skatten är betald skickar dom inte ut märket om bilen inte är besiktad, så det har varit en väldigt tydlig indikation på att det ligger stulna bilstereos i skuffen...

Till och med Al Capone åkte dit på obetald skatt (och dog av syfilis) så betala skatten och använd gummi om ni ska bli framgångsrika gangsters!

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Pundarbilar brukar inte vara skattade och besiktade, och även om skatten är betald skickar dom inte ut märket om bilen inte är besiktad, så det har varit en väldigt tydlig indikation på att det ligger stulna bilstereos i skuffen...

Till och med Al Capone åkte dit på obetald skatt (och dog av syfilis) så betala skatten och använd gummi om ni ska bli framgångsrika gangsters!

Och??? :va

Rattfylleri förekommer i alla samhällsklasser och alla typer av skick på bilen.

Pundarbilar stoppar polisen oavsett giltigt skattemärke eller inte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och??? :va

Rattfylleri förekommer i alla samhällsklasser och alla typer av skick på bilen.

Pundarbilar stoppar polisen oavsett giltigt skattemärke eller inte.

Jo, men dom lär väl inte komma åt rattfylleristerna genom att slå på regnummret istället för att kolla på skattekvittot.

Enda skillnaden när märket försvinner är att dom måste slå upp regnummret på bilar dom hamnar bakom, vilket dom kommer att orka göra i början.

Det var aldrig tänkt att dom skulle stoppa bilarna och fråga om skatten var betald.

Tidigare syntes det ju klart och tydligt om märket saknades att det var en person med flexibel moral som körde.

Men visst håller jag med dig, kameraskåpen fäller inte heller några rattfyllerister, men ändå har dom fått ta över bevakningen av alla fortkörarsträckor.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...