Kontrollmärket avskaffas

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Jag jobbar ofta tillsammans med Trafikenheten här i stockholm och dom flesta verkar vara av den uppfattningen att det är bland det mest korkade någon har beslutat att ta bort kontrollmärket....

Ozzi

Guest
Jag jobbar ofta tillsammans med Trafikenheten här i stockholm och dom flesta verkar vara av den uppfattningen att det är bland det mest korkade någon har beslutat att ta bort kontrollmärket....

Ha, det är inte det enda korkade denna regering har framfört isåfall.:tuttar

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Skoj med en vändning men hade de också nån motivering till det också?

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Skoj med en vändning men hade de också nån motivering till det också?

Ja, att det är det enklaste sättet att se omenbil är ok. (bes, skattad, försäkrad o påställd) Nu kommer dom få slå på massa bilar o det blir förmodligen mest på "pundar-åken"

Höj avgiften från 20 till 30kr för märket så kan vibehålla det istället!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja, att det är det enklaste sättet att se omenbil är ok. (bes, skattad, försäkrad o påställd) Nu kommer dom få slå på massa bilar o det blir förmodligen mest på "pundar-åken"

Höj avgiften från 20 till 30kr för märket så kan vibehålla det istället!

Då tror jag mer på det automatiska systemet som slår på varje regnummer den ser utan att polisman själv måste kolla och knappa... funkar bra i många andra länder så varför inte här. Det med klisterlappar hit o dit känns otroligt förlegat.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Då tror jag mer på det automatiska systemet som slår på varje regnummer den ser utan att polisman själv måste kolla och knappa... funkar bra i många andra länder så varför inte här. Det med klisterlappar hit o dit känns otroligt förlegat.
Frågan är ju vad det kommer att kosta att köpa in systemet till alla bilar.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Det innebär nog att Polisen fått sig sån där kamera som man ser att Polisbilarna i england har.
Som filmar hela tiden och kör alla regnummer mot en databas för att se om den är påställd, skattad och försäkrad.
Så plingar det till eller något i polisbilen och tala om för polisen att han måste jobba lite.

Jag bara gissar alltså.
Är det någon som vet mera?

Om det är så de ska kontrollera bilar så blir det ju katastrof - ser ju aldrig polisen! Vi bor i de kriminellas paradis! Polisen äter munkar, dricker kaffe och leker brottsutredare i nåt av sina fina kontor.

Fast det blir skönt att slippa kontrollmärket!

/JPS

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Frågan är ju vad det kommer att kosta att köpa in systemet till alla bilar.

man måste börja någonstans och en sådan investering är nog ett steg i rätt riktning.

Om det är så de ska kontrollera bilar så blir det ju katastrof - ser ju aldrig polisen! Vi bor i de kriminellas paradis! Polisen äter munkar, dricker kaffe och leker brottsutredare i nåt av sina fina kontor.

Fast det blir skönt att slippa kontrollmärket!

/JPS

Skulle skattemärket göra någon skillnad för att de skulle synas mer eller?

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Håll tungarn rätt i munnen..

Ha, det är inte det enda korkade denna regering har framfört isåfall.:tuttar

Inte regeringen som beslutar om detta. Vägverket gör det !

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Kanske läge för ett coolt SH-märke att klistra dit istället för skattekvittot?

Beställde en ny ren plåt. Får man klistra på något på reg-skylten eller finns det någon paragraf om att man ej får kladda på den?

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Beställde en ny ren plåt. Får man klistra på något på reg-skylten eller finns det någon paragraf om att man ej får kladda på den?

Neeeh du får inte kladda på regplåten...
Hittar dessvärre inte var det står men jag har hört från både bilprovning
och snutten att du t.ex. inte får sätta dit reflexen..

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Neeeh du får inte kladda på regplåten...
Hittar dessvärre inte var det står men jag har hört från både bilprovning
och snutten att du t.ex. inte får sätta dit reflexen..

Ok, tack. Sätta dit reflexen var iofs inte tanken, men någon liten Yoshimura-dekal hade ju varit på sin plats. :glömdet

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ok, tack. Sätta dit reflexen var iofs inte tanken, men någon liten Yoshimura-dekal hade ju varit på sin plats. :glömdet

Yoshimura dekal skulle varit coolt. Jag tror inte heller att bilprovningen godkänner reflextejp istället för kontrollmärke, men man kan ju prova. Annars kan man sätta reflextejp i skyltens nederkant, där skylten ändå är svart. Undrar hur de ställer sig till det.

Ozzi

Guest
Yoshimura dekal skulle varit coolt. Jag tror inte heller att bilprovningen godkänner reflextejp istället för kontrollmärke, men man kan ju prova. Annars kan man sätta reflextejp i skyltens nederkant, där skylten ändå är svart. Undrar hur de ställer sig till det.

Är dom riktigt på hugget så slår dom ner på allt du kan tänkas göra med skylten, alla förändringar är förbjudna.:D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
De kan inte förbjuda reflextejp på låslisten till skylthållaren. Där tror jag att reflextejpen kan vara godkänd och ersätta den vanliga reflexen. Eller så är det bara önsketänkande, och de sura jävlarna ger mig en 2:a
6151_st_1.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ska inte reflexen vara E-märkt också?

Lycka till med att hitta E-märkt reflextejp!

Ozzi

Guest
De kan inte förbjuda reflextejp på låslisten till skylthållaren. Där tror jag att reflextejpen kan vara godkänd och ersätta den vanliga reflexen. Eller så är det bara önsketänkande, och de sura jävlarna ger mig en 2:a
6151_st_1.jpg

Visst, där får du med all säkerhet sätta lite reflextape då du inte är o kladdar på skylten, men den ersätter inte en godkänd o e-märkt reflex.:D

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Har aldrig riktigt fattat grejjen med kontrollmärken och att framförallt att det är polisens jobb att kolla om bil/mc-skatten är betald? Det borde väl vara upp till transportstyrelsen?

Om jag får välja på om polisen ska:

1. jaga fordonsförare som kör 10km/h för fort varav 1 på 1000 betalar sin fordonsskatt försent
2. tjuvar och banditer

.... så väljer jag alternativ 2. Helt crazy synsätt jag vet, men nån i det här landet måste ju tänka utanför ramarna lite då och då.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...