Nyfiken som jag är kan ju inte ett sånt här tillfälle till "lära-sig-något-nytt" få gå till spillo!
Ingen aning om vad du har för truck, jag kollar nerifrån i skalan för enkelhets skulle:
En enkel BT (Toyota).
Säkert har du en större, men låt oss börja här.
bilder och data härifrån: 22536_Original document_toyota mh.pdf (toyota-forklifts.eu)
Hursomhelst:
1kW för att köra och 2,2 för att lyfta.
1kW + 2,2 kW = 3200W
Det låter ju enkelt med ett 4000W elverk,eller?
Men elverket ger ju 230V växelspänning (AC) så du måste omvandla till 24V likspänning (DC)
Hur många Ampere måste säkringen på 24V sidan vara på?
För enkelhetens skull bortser vi från startströmmar osv, TS verkar inte vara där riktigt ännu.
Ellära, Ohms lag och effekttriangeln.
Ohm behöver vi inte bry oss om utan vi tittar bara på den högra triangeln, den som innehåller P, Power, Effekt:
Vad vet vi?
Vi vet EFFEKTEN i WATT (2200+1000)
Vi vet SPÄNNINGEN i VOLT (24)
Då tar vi den högra triangeln och matar in siffrorna:
(2200+1000)
dividerat med
24
Svaret:
133A
Kortfattat:
För att kunna DRIVA en sån här apparat måste "laddaren" kunna lämna 133Ampere
Säkringen mellan "elverkets-omvandlare" och "trucken" måste kort sagt vara på 133 Ampere.
Det är rätt så mycket. Och det här är ändå en väldigt liten truck.
Tänk batteriladdare för att få lite perspektiv:
Biltemas för dagen biffigaste laddare är 37-784, en 16 kilos klump på hjul.
Ganska krallig sak, iallafall för vardagsbruk.
Låt oss titta på tekniska data:
Vid 24 Volt kan den lämna som mest 30 Ampere.
Du behöver alltså 4,5 såna här laddare för att driva den där trucken i exemplet.
Men den observante ser att laddaren kan användas för
starthjälp med upp till 400A...vid 12Volt...och bara 30 sekunder var 5:e minut...
Vad jag tänker:
Investera inte i för mycket prylar, håll det enkelt.
Ska du ge dig in på "kraft-elektronik" vilket man väl får kalla det här, över 100A är respektingivande...då kan det bli väldigt dyrt väldigt fort har jag en känsla av.
Om du har något lite liv kvar i batterierna så kanske det går att bygga om så att laddaren och elverket kan monteras på trucken, så att du "laddar när du kör".
Då blir batteriet en extra buffert liksom.
Elverket ger mat till laddaren och laddaren petar i vad den kan i batteriet.
När du sedan lyfter /kör etc. så går det åt mycket ström och det mesta kommer från batteriet, inte från laddare/elverk.
Det är nog där jag hade börjat tror jag.
Jösses vilken tur att jag inte har plats för flera maskiner...
Elektricitet är inte så magiskt egentligen. För oss "vanliga" funkar det bra att tänka "vatten", gör oftast det hela betydligt mer greppbart!
Tryck = Spänning
Flöde = Ampere
Många meter klen trädgårdsslang = Motstånd (Ohm)
En enkel sammanfattning i pedagogisk form från kjell.com:
Hur Funkar Det? - Spänning, ström, resistans och effekt | Kjell.com