Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Ort
- Sydöst
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Koll har jag knappast, och kostsamt är jag inte över huvud taget intresserad av då jag i princip betalade skrotvärdet för trucken. Så hela projektet hänger på att det kan göras enkelt och billigt. Så verkar ju tyvärr inte vara fallet, så det lutar åt att den enda möjliga lösningen får bli att underhållsladda medan jag kör med hjälp av lämplig laddare och litet elverk för att förhoppningsvis få upp körtiden till något användbart Tack för inputJag ser två angreppsvinklar på problemet.
Antingen tycker man att det är roligt att pyssla med el och elektronik, och då går man vidare med att bygga eller köpa drivning för att kunna eliminera batteripacken och direktdriva trucken. Och inser att man kan ha en kostsam väg framför sig, och lång om man inte har hyfsad el- och elektronikkoll.
Eller så vill man köra truck, då skulle jag behålla batteripacken och ladda den, som DieselSverige föreslog, kontinuerligt med ett mindre elverk. Att montera ett litet inverterelverk och en liten truckladdare måste vara det minst komplicerade, och snabbaste, sättet att få trucken körbar även om det kanske blir litet klumpigt.
En eller ett par timmar i stöten som mest. Den behöver inte kunna gå kontinuerligt om vi säger så.Har du någon tanke med hur länge/långt du ska köra med trucken varje gång? Det spelar ju också viss roll för lösningen.
Jadå, när jag säger att jag vill ta bort batteripacken så menar jag ur användbar synvinkel. Den kan absolut få sitta kvar i trucken som motvikt, så länge jag får plats med övrigt som måste monteras. Vet faktiskt inte vad jag har för förbindningar, får kika på det! Några ser ut att sitta med skruvar men detta ser å andra sidan ut att vara en modifikation så...Detta har du kanske tänkt på men max-lyft på trucken är baserat på motvikten + batteriets vikt i relation till centrum på fordonet + last. Kan bli "vältigt" om du tar bort batteriet. Är truckbatteriet "sunkigt och du har skruvade förbindningar så skruvar du av förbindningarna och grupperar om 6st celler och laddar med en vanlig batteriladdare. 2 volt/cell. Brukar fungera för att hotta upp batterierna i gamla truckar. Är det lödade förbindningar så blir det jobbigare. Bara tips och lycka till!
Kan ju vara så att batterierna kan väckas till liv igen, har hört att det kan göras med specialladdare... Någon som vet någon som har en sån?
Här kommer förresten ett par bilder på batteripacken ifall det hjälper. Så vitt jag kunnat se så sitter allting i serie, då bör det alltså vara 48v om jag inte tar fel?