MattE. skrev:Ja du kan konvertera tvåtakt...
bossjan skrev:Etanolkonvertera, hur många på forumet åker etanolkonveterat
(menar endast mc)?
Kan man konvertera tvåtakt?
Mvh erik
bossjan skrev:Ok, vore ju bra o få tag på någon som prövat och vet säkert...
Vilka oljor osv...
Någon som vet någon som lyckats?
Blip skrev:tja inlägget ovanför ditt eget måste väl anses som en lyckad konvertering eller?
Robban_C skrev:Ett par små anmärkningar:
Ricinolja är inte alls beroende av varvtalet. Ex vis används det som smörjmedel till motorer för modellflygplan. En 4-t d varvar inte ens i sina gladaste stunder mer än 11-12 000 rpm. Iofs föredrar många att köra dessa på syntetisk olja eftersom ricinoljan kleggar ventiler och styrningar.
Många 2-t för modellflyg varvar inte ens så mycket som 18 000 rpm. Sen finns det vissa som varvar det dubbla men de är mindre vanliga, bland annat därför att man får rätt dålig verkningsgrad med de små propellrar som högvarviga motorer använder.
Och man höjer kompressionen om man kör E85 (gäller 4-t men jag ser ingen som helst anledning att det skulle vara annorlunda med 2-t). Detta beror på att E85 kyler bättre än bensin under kompressionstakten. Denna kylning av färskgaserna ger högre knackningsbeständighet. Knackningsbeständigheten hos E85 motsvarar ungefär 104 oktan.
Ombestyckningen bör ge ca 30% mer bränsle om man ska köra ren E85 (det är bara att räkna på stökiometriska blandningen för den som betvivlar). Om nån har fått lov att ha dubbelt så stora munstycken så beror det på något annat, ex vis klent flöde genom soppakranen eller liknande.
Förbrukningen ökar, dock inte med 30% (dvs motsvarande ökningen av blandningen) eftersom motorns verkningsgrad ökar något (dvs om man ökar kompet). Rapporter om ca 15% ökad förbrukning förekommer och låter rimliga eller möjligen något optimistiska men 30% ska inte förbrukningen behöva öka.
Ökar man inte kompet borde förbrukningen öka med minst 30%.
Levereras till mig i helfat av plåt. Dessa är helt obehandlade invändigt men klarar sig trots det. Även om dom står ute en hel vinter (oöppnade) så är dom helt nya invändigt.Poacher skrev:Men hur är det med metanol nu igen är det aggresivt mot plåt och sådant?
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |