Konvertering.

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Etanolkonvertera, hur många på forumet åker etanolkonveterat
(menar endast mc)?
Kan man konvertera tvåtakt?
Mvh erik
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Så som jag fattat det:
* högre kompression.
* större munstycken för mer bränsle.

Exakta värden har jag ingen koll på men kolla på spec för speedway/isracing-hojar, de åker ju på ren metanol.
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
För det första så kör man inte på ren etanol(den alkoholen som är i öl, spit mm.) som en del tror utan på sk. E85 vilket är ca. 85& etanol, 15% bensin samt ett par till ämnen i mycket små kvantiteer. Anledningen att man kör med denna blandningen är två saker:

1. Att inte folk ska kunna gå och köpa ren alkohol och dricka för runt 8 spänn litern.
2. Att etanolens startegenskaper, främt vid låg temperatur är SKIT(!).

Därför blandar man ner bensin.


Att konvertera en två-taktare är jobbigare än en 4-taktare. Detta beror på oljan. "vanlig" mc två-takts olja löser sig inte i etanol utan man måste ha en ricinbaserad. Ricinbaserade oljor har dock den egenskpaen att de smörjer bäst på + ca. 18000 rpm och används vanligen i gokartmotorer. I en vanlig mc två-takts motor går man sällan över 12000 rpm vilket gör att får en rätt dålig smörjning. Detta gör också att du måste ställa in förgasaren väldigt exakt för att den inte skära eller nypa direkt.

Den andra aspekten är förbrukningen, etanol innehåller lägre energi än bensin. Detta gör att det kommer gå åt fler liter bränsle när man kör på etanol än med bensin och eftersom motorcycklar oftast har en väldigt liten tank(jämfört med bilar) så kommer du inte kunna åka lika långt på samma tank.

Du kommer också få byta både låg och huvudmunstyckena i förgasaren/förgasarna till vanligtvis ca. 30-60% större. Några som har konverterat har fått byta till närmare dubbelt så stort.

Den sista är själva förbränningen av etanolen, eftersom det blir mer etanol per mängd luft än det är bensin för samma mängd luft kommer motorn börja spika svårare. Detta gör att man kan köra med lägre komp = smalare effektband men högre effekt. Etanolen förbränns också saktare än bensin vilket gör att man för att få ut effekt måste bygga och squichbandet i toppen för att kompenserar för detta. jag har tänkt en del på detta men inte riktigt komma på hur man bode svarva om det.

Så det du behöver bestämma dig för är om du vill lägga ner den tid det tar att få fram en perfekt blandning, riskera att motorn skär eller nyper oftare(inte varje minut men du förstår säkert) svarva om toppen för att antagligen få ner bränsle kostnadera, köra mycket mycket mer miljövänligt och plocka ut lite mer effekt.

Sen om du har en mc eller annat helfordons godkänt eller vad det nu heter där man inte får ändra nått så är det olagligt. Detta ska dock bli lagligt innom en snar framtid.


Kolla också in www.etanol.nu för mer info.

tack för mig.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ett par små anmärkningar:
Ricinolja är inte alls beroende av varvtalet. Ex vis används det som smörjmedel till motorer för modellflygplan. En 4-t d:eek: varvar inte ens i sina gladaste stunder mer än 11-12 000 rpm. Iofs föredrar många att köra dessa på syntetisk olja eftersom ricinoljan kleggar ventiler och styrningar.
Många 2-t för modellflyg varvar inte ens så mycket som 18 000 rpm. Sen finns det vissa som varvar det dubbla men de är mindre vanliga, bland annat därför att man får rätt dålig verkningsgrad med de små propellrar som högvarviga motorer använder.

Och man höjer kompressionen om man kör E85 (gäller 4-t men jag ser ingen som helst anledning att det skulle vara annorlunda med 2-t). Detta beror på att E85 kyler bättre än bensin under kompressionstakten. Denna kylning av färskgaserna ger högre knackningsbeständighet. Knackningsbeständigheten hos E85 motsvarar ungefär 104 oktan.
Ombestyckningen bör ge ca 30% mer bränsle om man ska köra ren E85 (det är bara att räkna på stökiometriska blandningen för den som betvivlar). Om nån har fått lov att ha dubbelt så stora munstycken så beror det på något annat, ex vis klent flöde genom soppakranen eller liknande.
Förbrukningen ökar, dock inte med 30% (dvs motsvarande ökningen av blandningen) eftersom motorns verkningsgrad ökar något (dvs om man ökar kompet). Rapporter om ca 15% ökad förbrukning förekommer och låter rimliga eller möjligen något optimistiska men 30% ska inte förbrukningen behöva öka.
Ökar man inte kompet borde förbrukningen öka med minst 30%.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Man måste väl inte alls höja kompet, men man kan ju gott justera bak tändningen en del.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jo, det är korrekt, jag tror till och med att man bör göra lite av båda delarna. Höja kompet för att utnyttja den bättre knackningsbeständigheten och därefter öka förtändningen tills nästan knackgränsen för att på så sätt kompensera för lägre flamhastighet.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Här har diskuterats etanol och metanol. Skilj på dessa nu boys and girls.

Etanol = en av det du häller i spriten.
Metanol = det du absolut inte ska dricka. Eller rättare sagt så kan man dricka det en gång men inte nästa gång för då ser man inte flaskan. Eller nåt annat heller för den delen. Det är alltså metanol som ger förgiftning och risk för synrubbningar etc även i mså mängder. Tillverkas efter vad jag förstått av cellulosa, därav namnet "träsprit".

Dessa alkoholer används som motorbränsle men de är inte utan vidare utbytbara.
Enkelt sagt så är metanol "ännu mer" åt samma håll som etanol, dvs ännu högre knackningsbeständighet och kräver ännu mer bränsle för att förbrännas rent. Metanol är i sig ett rätt dåligt bränsle pga rätt lågt energiinnehåll (ännu lägre än för etanol) men eftersom man måste köra med så fet blandning för ren förbränning så ger metanolen effekt i alla fall.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
bossjan skrev:
Etanolkonvertera, hur många på forumet åker etanolkonveterat
(menar endast mc)?
Kan man konvertera tvåtakt?
Mvh erik

Jag gör det iaf, vet inte om det är någon mer som gör det.

Det enda som är nödvändigt vid konvertering är att ge motorn mer bränsle i förhållande till luftmängden. På förgasarmotorer görs detta genom att byta till större munstycken. I teorin skall motorn ha ca 30% mer bränsle. Det borde innebära att munstyckenas area skall öka med 30%. Detta stämmer nog inte i praktiken, bla beroende på att etanolen har högre viskositet än bensin. Dessutom fick jag öka pilotmunstyckena mer än huvudmunstyckena. Min teori är att viskositeten spelar större roll ju mindre hålet är. Min förbrukning har ökat med ca 20%.

Kompet är inte nödvändigt att höja, men det ger högre effekt och minskar förbrukningen. Mitt tips är att vänta med att plana toppen och se till att få hojen att fungera med det nya bränslet först. Sen kan man börja med "överkursen", dvs komp och tändning.

Jag har fortfarande lite problem med kallstarter ibland. Gränsen mellan startgas och inte startgas går någonstans vid 7-8 grader. Dom som konverterar bilar brukar inte få lika stora problem med kallstarter. Vet inte varför jag har fått det. Ett tag trodde jag att problemet skulle gå att lösa genom att öka dom munstyckena ("starter jet") som styr chokens funktionen. Det visade sig dock att dom munstyckena inte är utbytbara. Eftersom jag inte vill göra en ireversibel konvertering så får det vara så länge. På sommaren är det inga problem.

Gå in på www.etanol.nu och läs mer. Kolla också min sida www.etanolmc.se.
 

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
okok

Ok, vore ju bra o få tag på någon som prövat och vet säkert...

Vilka oljor osv...

Någon som vet någon som lyckats?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
bossjan skrev:
Ok, vore ju bra o få tag på någon som prövat och vet säkert...

Vilka oljor osv...

Någon som vet någon som lyckats?

tja inlägget ovanför ditt eget måste väl anses som en lyckad konvertering eller?
 

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
2t.

Blip skrev:
tja inlägget ovanför ditt eget måste väl anses som en lyckad konvertering eller?

Ja visst, men han har ju en fytrtaktare, jag ville gärna ha kontakt med nån som gjort det med en 2t...lite skillnad på motorerna...
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
Robban_C skrev:
Ett par små anmärkningar:
Ricinolja är inte alls beroende av varvtalet. Ex vis används det som smörjmedel till motorer för modellflygplan. En 4-t d:eek: varvar inte ens i sina gladaste stunder mer än 11-12 000 rpm. Iofs föredrar många att köra dessa på syntetisk olja eftersom ricinoljan kleggar ventiler och styrningar.
Många 2-t för modellflyg varvar inte ens så mycket som 18 000 rpm. Sen finns det vissa som varvar det dubbla men de är mindre vanliga, bland annat därför att man får rätt dålig verkningsgrad med de små propellrar som högvarviga motorer använder.

Och man höjer kompressionen om man kör E85 (gäller 4-t men jag ser ingen som helst anledning att det skulle vara annorlunda med 2-t). Detta beror på att E85 kyler bättre än bensin under kompressionstakten. Denna kylning av färskgaserna ger högre knackningsbeständighet. Knackningsbeständigheten hos E85 motsvarar ungefär 104 oktan.
Ombestyckningen bör ge ca 30% mer bränsle om man ska köra ren E85 (det är bara att räkna på stökiometriska blandningen för den som betvivlar). Om nån har fått lov att ha dubbelt så stora munstycken så beror det på något annat, ex vis klent flöde genom soppakranen eller liknande.
Förbrukningen ökar, dock inte med 30% (dvs motsvarande ökningen av blandningen) eftersom motorns verkningsgrad ökar något (dvs om man ökar kompet). Rapporter om ca 15% ökad förbrukning förekommer och låter rimliga eller möjligen något optimistiska men 30% ska inte förbrukningen behöva öka.
Ökar man inte kompet borde förbrukningen öka med minst 30%.


då kanske du kan berätta vart man kan få tag på ricinbaserad olja som är anpassad för logomvarv. Den jag ahr hittat har bara varit för höga varv. Maila själv Castrol eller andra oljeföretag och fråga.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Alla ricinoljor är samma sak. Castrol har ex vis nån olja vars namn jag inte minns som är en ren ricinolja fast dyrare. Heter den kanske ML? Och ricinoljan är aldrig anpassad för ett särskilt varvtal. Den är ju som du säkert vet en naturprodukt och naturen kan ju inte ens stava till varvtal. :)
Såvitt det gäller ricinbaserat så är det enbart en blandning mellan ren ricinolja och en eller annan form av syntetisk olja. Om jag inte minns fel är Castrols MSSR en blandolja. Men likförbannat är det ricinolja i den och ricinoljan vet inte skillnad på olika varvtal.

Att en tillverkare hävdar att just deras olja skulle vara bättre för höga varvtal innebär ju inte med automatik att den smörjer dåligt på låga varvtal. Det är bara deras sätt att slå sig på bröstet och säga att just deras olja är bättre än konkurrenternas identiska olja. Ricin är ju ricin vem som än säljer.
Detta kan jämföras med att vissa handlare hävdar att just deras metanol (nu pratar vi om enbart metanolen, inte olja, nitro eller liknande) ger mycket mer effekt än andras metanol. Detta trots att metanol alltid är metanol (med reservation för vatteninnehållet) och att dessa handlare aldrig har kunnat uppvisa några oberoende tester som visar att just deras metanol ger mer effekt etc.
Kort sagt, marknadsföring.


Utan att ha för avsikt att vara otrevlig:
Jag har jobbat med detta företag i 23 år och anses som en av de tekniskt mest kompetenta i branschen:
http://www.rc-hobby.se/
Jag står för vad jag säger i detta ämne (metanolbaserade soppor och deras oljor och övriga tillsatser) eftersom jag kan detta ämne bättre än de flesta både i "min" bransch och i mc-branschen.
Som sagt, utan att ha för avsikt att vara otrevlig.

Och för att ge ett alternativt svar på din fråga om var man kan köpa oljor:
Hos mig kan du köpa goda syntetiska oljor som fungerar bra ihop med metanol och som inte tjocknar, gummerar eller härsknar med tiden. Oljor som dessutom smörjer betydligt bättre än ricin. Givetvis inte bra för inkörning eftersom man då vill ha en olja som låter motorn slita in sig ordentligt (ex vis ricin).
Men några "ricinbaserade" oljor har jag inte förutom ren ricin. Antingen eller.
 
Last edited:

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Metanol??? ETANOL...

Vaddå blandar sig med metanol???
Jag tängte ju köra på etanol...eller ska man ha ricin olja då med?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Lugn bara lugn, svaret var till Kobolt.

Däremot kan jag inte med säkerhet säga vad du ska ha för olja till just 2-t men tipset är att testa om den olja du avser att använda blandar sig med etanolen. Och att den förblir blandad om den får stå. Testa också vid varierande temperaturer.
Men bara för att det blandar sig så behöver det inte betyda att det smörjer bra.
Hade du valt metanol så hade jag direkt kunnat säga vad du ska åka på för olja.
Tänk också på att det antagligen skiljer på etanol och E85 (som säkert är det du avser att använda) såvitt det gäller olja. Till 4-t och E85 verkar i stort sett vilken olja som helst gå lika bra som vid bensin på samma motor. Alltså kan man kanske tänka sig att testa med den olja du brukar ha annars. E85 är ju trots allt ändå 15% bensin och det borgar ju gott såvitt det gäller kompabiliteten mot oljor som är avsedda för bensin.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Poacher skrev:
Men hur är det med metanol nu igen är det aggresivt mot plåt och sådant?
Levereras till mig i helfat av plåt. Dessa är helt obehandlade invändigt men klarar sig trots det. Även om dom står ute en hel vinter (oöppnade) så är dom helt nya invändigt.
Sådärja, då har vi avlivat en till vilsen myt. :)

Jag tror den myten har uppkommit av att metanol är starkt hygroskopiskt, dvs suger åt sig fukt från omgivningen. Jämför med saft, det kan blandas med vatten men suger inte åt sig fukt ur luften. Eftersom metanol suger åt sig fukt så kan fukthalten öka. Och metanol med vatten i ger korrosion, antagligen kommer myten därifrån.
Men frågan gällde ju ren metanol och nej, det är inte aggressivt mot plåt. Inte heller mot mässing och aluminium.

Däremot kan det vara på sin plats att nämna att nitrometan (används ju ofta tillsammans med metanol) inte ska användas tillsammans med vissa metaller. Jag har dom inte i huvudet men kan ta fram listan om nån vill.
 
Last edited:

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Väntar tills jag köer 4t...

Verkar oerhört krångligt att köra etanol i 2t, tror jag väntar ett tag.

Men till hösten när jag köpt nått lite tyngre och 4t, då blir det konvertering!

Desutom kommer det ju e85 på alla mackar -06 och då blir det ju smidigare
att tanka.

Tack för dom svar jag fått iaf fast jag vart i "fel" forum och vänt :)

Mvh erik
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top