Kopparbricka 6x10 mm

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har tips på var man köper kopparbrickor till M6 insex? Ska ha två stycken till en Pringle bensinkran till GSX:en. Är M6 med "vanlig cylindrisk" insexskalle som är nedsänkt i plattan som skruvas i tanken.

Skulle biltemas fiberbrickor annars funka till bensinen?

Är i Sundsvall just nu och ska nog mot stan imorgon så har ni tips på var man kan handla här.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
kullagret i Skänninge - sök på kopparbricka så kan du frossa bland dem!!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Lantmännen maskin har. Vet ej om det ligger i närheten. Annars får du beställa på typ kullagret.se

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Tror oxå på Hydroscand i Sundsvall. Om man kan lita på deras hemsida.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Köp Kopparbrickor på en hydraulikfirma.
Dessa är mjuka och formar sig
Avstå från Biltema och övriga firmor som säljer Kinesbrickor.
Dessa är för hårda.
Aluminiumbrickor fungerar också.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Om man råkar ha för hårda brickor kanske man kan värma och kyla ned som med kopparrör?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
Inget problem att återanvända gamla kopparbrickor om man mjukglödgar dom.
Spelar ingen roll om dom får svalna i luft eller kyls ner.
Rutin även med topplockspackningar av koppar som var vanliga för mycket länge sen.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla hydroscand, vet att man kan glödga kopparbrickor men problemet är att det bara var med en bricka då jag köpte kranen. Trodde jag hade både aluminium och kopparbrickor hemma men jag hade bara ner till 8 mm. Hade hoppats på att slippa beställa för frakten lär ju vara flera gången mer än själva brickorna.

Funkar nylon eller fiberbrickor till bensin eller äter etanolen upp dom? Biltema verkar sälja en sån sortimentlåda.

Annars har tjockt packningspapper funkat på originalkranen då packningsbrickorna gick sönder då jag lossade kranen men det är mycket värre att göra egna packningar till Pringle kranen då dom ska vara så tunna för att gå ner i försänkningen i plattan.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ska kolla hydroscand, vet att man kan glödga kopparbrickor men problemet är att det bara var med en bricka då jag köpte kranen. Trodde jag hade både aluminium och kopparbrickor hemma men jag hade bara ner till 8 mm. Hade hoppats på att slippa beställa för frakten lär ju vara flera gången mer än själva brickorna.

Funkar nylon eller fiberbrickor till bensin eller äter etanolen upp dom? Biltema verkar sälja en sån sortimentlåda.

Annars har tjockt packningspapper funkat på originalkranen då packningsbrickorna gick sönder då jag lossade kranen men det är mycket värre att göra egna packningar till Pringle kranen då dom ska vara så tunna för att gå ner i försänkningen i plattan.
Nylon tål bensin och sprit. Dock hade jag själv hellre valt metall än plast.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Är ytterdiametern kritisk…?

Jag har en hög med dessa som är

Di = 6.3
Dy = 12.8
T = 1.0

Sitter på alla möjliga och omöjliga Yamaha och bör finnas hos samtliga Yamahahandlare i norra Sverige.

72b3f12561e494188c9fd4137e3fcb80.jpg

Eller så googlar du eller valfritt Yamahacenter på 90430-06XXX, för det kan finnas fler dimensioner som jag inte känner till.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
Till just detta passar ingen i Biltemalådan.
Fiberbrickor används ofta till bensinkranar. Fast jag föredrar gummistålbrickor.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Till just detta passar ingen i Biltemalådan.
Fiberbrickor används ofta till bensinkranar. Fast jag föredrar gummistålbrickor.
Det verkar ju vara nån form av fiberbricka till skruvarna på original kranen.

En av dessa sprack då jag lossade original kranen och då jag inte hade hemma nån lämplig packning tog jag 1 mm packningspapper. Dessa två brickor som hållit tätt sen dess och även överlevt ett tankbyte.

Varför skulle inte biltemas fiberpackning hålla runt skruvskallarna om dom tål bensin?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Är ytterdiametern kritisk…?

Jag har en hög med dessa som är

Di = 6.3
Dy = 12.8
T = 1.0

Sitter på alla möjliga och omöjliga Yamaha och bör finnas hos samtliga Yamahahandlare i norra Sverige.

72b3f12561e494188c9fd4137e3fcb80.jpg

Eller så googlar du eller valfritt Yamahacenter på 90430-06XXX, för det kan finnas fler dimensioner som jag inte känner till.
Nu sitter jag ju 66.6 mil från kranen men dessa kan nog funka. Ytterdiametern är ju kritisk då brickan ska få plats i en försänkning men det går säkert ivärsta fall att åtgärda med fil.

Bäst vore att hitta en kopparbrickor som är runt 10 mm utvändigt, har för mig att M6 insex skallen är 10 mm i diameter.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Håller gör dom, men måtten 6,4x13x1,1 passar inte.

Vad är det som inte passar, ytterdiametern som inte får plats i försänkningen? Det enda är väl att dom ska hålla tätt mellan undersidan av skruvskallen och mot fästplattan. Om hålet invändigt är 6.4 mm i diameter kan ju inte ha nån betydelse bensinen lär ut ändå ta sig ner genom gängan och hamna på insidan av packningen om hålet skulle vara 6 mm.

Last edited:

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans -01 Honda VFR800 Movistar -15 VFR1200FD
En lösning jag använt några gånger är att ta lödtenn, vira ett drygt varv eller två, funkar även bra om det råkat bli en spricka där man ska täta.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA