Koppla el, spis

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
avatar skrev:
Kolla alltid så allt är jordat när du pillat färdigt, röd kabel är inte alltid jord även om det är mest troligt i just detta fall. Summra mellan spisen och ett vattenledningsrör.

Summra? Är det samma sak som när man "piper" (ohmmäter) med en multimeter? dvs. när man ohmmäter mella den misstänkta jorden och en vattenledning/element?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
CayLe skrev:
Summra? Är det samma sak som när man "piper" (ohmmäter) med en multimeter? dvs. när man ohmmäter mella den misstänkta jorden och en vattenledning/element?
Ska man säkerställa att det verkligen är en skyddjord man har i uttaget så duger det inte att mäta mellan ett element eller liknande om man ska vara petig/göra rätt.
Man ska säkerställa skyddsjordens kontinutet eller vad det kallas på paragrafspråk.
Dvs man ska identifiera jord i centralen, sedan mäta sig fram mellan säkra jordningspunkter i elsystemet.
Detta gör man med hjälp av en summer, dvs ngt som piper. Finns tom vissa kriterier för hur kraftig späning denna summer ska klara av för att göra en godkänd mätning, dock är jag inte tillräcklig paragrafryttare för att minnas vilka värden detta var. Jag har en godkänd summer på jobbet, det räcker för mig :tungan
//Tobbe
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
En liten fundering...

Varför använder man 2-fas till en spis? Anldningen till att man använder 3-fas vet jag men jag kan inte förstå varför man skulle använda 2 faser. Hur många "kablar" har en tvåfaskabel? Vanlig 1-fas har två kablar (+ 1 jordkabel), vanlig 3-fas har 3 faser + 1 nolla (+ jord) där nollan inte kommer att användas vid symetrisk last.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Chribba skrev:
Varför använder man 2-fas till en spis? Anldningen till att man använder 3-fas vet jag men jag kan inte förstå varför man skulle använda 2 faser. Hur många "kablar" har en tvåfaskabel? Vanlig 1-fas har två kablar (+ 1 jordkabel), vanlig 3-fas har 3 faser + 1 nolla (+ jord) där nollan inte kommer att användas vid symetrisk last.
Man delar upp belastningen mellan dom två faserna helt enkelt.
Spisen är egentligen en enfasbelastning men kopplas med två faser och nolla.
En trefasspis har ju trefaselement så då behövs i regel inte nollan.
Men det börjar bli mindre och mindre vanligt på vanliga konsumentprodukter tycker jag.
Fördelen med att mata en spis tex med två faser ist för enbart en är ju att man inte behöver säkra så högt för att klara belastningen.
Då sjunker samtidigt kravet på huvudsäkringen och man kan sänka den med till rimlig nivå, vilket i sin tur är trevligare för pluskan när elräkningen kommer.
Dvs abbonemangskostnaden sjunker, iom att man slipper ha så stor huvudsäkring.
//Tobbe
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Finns det någon vits i att börja på att fasbalansera i en
gammal villa? Har iof inga problem idag, men jag vet att
det är hyffsad snedbelastat.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
piece skrev:
Finns det någon vits i att börja på att fasbalansera i en
gammal villa? Har iof inga problem idag, men jag vet att
det är hyffsad snedbelastat.
Har du inte ngr problem med huvudsäkringar som går i tid och otid så finns det ingen anledning för dig att lägga tid och pengar på det.
Ngn som däremot skulle bli glad ( i teorin iaf ) är din nätägare som får en jämnare belastning på sitt nät.
//Tobbe
 

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
bikeless
Jag kopplade precis in min 3fas spis i köket, i dosan fanns 3 faser, jord nolla, men på spisen som är en 3fas spis skulle inte nollan kopplas in. Satt i min stilla undran hur fan då ugnslampan kunde lysa ändå.. tills jag läste bruksanvisningen om att lampan var på 400v och 15watt :)

Måste man fråga om inkopplingen av spisen på ett mc forum så har man inte den kunskaps som krävs, ring en elektriker firma, det tar en halvtimme så har du allt igång!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Starfighter skrev:
Och en tusenlapp fattigare :mad:

"Friskt kopplat hälften brunnet!"

:yoparty
Skaplig timpenning där du bor eller?
Vi debiterar
350:- /tim
110:- för bilen inom stadsgränsen
Dvs 175:- + 110:- = 285:- Om det räcker med en halvtimme vill säga, men jag tvivlar på att det inte gör det.
Dom flesta som byter däck på biken lämnar in och det kostar 100 - 200:- / hjul i mont och balansering.
Hur många gånger byter du däck på en bike på 10år?
//Tobbe
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
kör du iväg o debiterar en halvtimme? Då får de fanimig va nära!

På jobbet räknas alltid en timme från start
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
HenRRik skrev:
kör du iväg o debiterar en halvtimme? Då får de fanimig va nära!

På jobbet räknas alltid en timme från start
Det händer att vi debiterar halvtimme ja.
Växjö är ju inte precis den största stan i sverige, men även om det går åt en timme så kostar det ingen tusing.
//Tobbe
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top