Koppla in 12v ciguttag via batteriet till GPS

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Är det nån som dragit fram el på sin motard?
Tänkte jag skulle strömförse en gps och ta el direkt från batteriet från kabel under sadeln. Koppla in en 12v cigguttag som jag sedan ansluter via sladd till GPSen.
Nån som gjort liknande? Mitt elkunnande ligger på noll, vilka prylar behöver jag? :/

Är det nån som dragit fram el på sin motard?
Tänkte jag skulle strömförse en gps och ta el direkt från batteriet från kabel under sadeln. Koppla in en 12v cigguttag som jag sedan ansluter via sladd till GPSen.
Nån som gjort liknande? Mitt elkunnande ligger på noll, vilka prylar behöver jag? :/

Du behöver lite kabelskor tex runda 6mm vid batteriet ta dom blåa.
Ett cigguttag(kjell.com)
Kabel så lång dom du behöver(2,5mm2)

Sen behöver du en kabelskotång!

Mvh Kim

använde en sån här själv ,klippte av klämmorna och plus till plus och minus till minus .ett enkelt fäste fixade jag vid gaffelbenet
fixat på 5 min och sen använder jag en orginalkabel från garmin och flyttar gpsen mellan bil o hoj som jag vill med cigganslutningen .
runt 150:- kostade hela kalaset och var klart på ett kick

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76519

Bifogat

• 80-502_l.jpg
    80-502_l.jpg
    9.2 KB · Visningar: 651
Last edited:
Och sen är det väl dumt att dra det till batteriet, bättre att dra det till någon som går igång när du startar hojen... trist att ha strömslukare när hojen inte är på.

varför nämner ingen SÄKRING. sätt en säkring vid batteriet så du inte får kabelbrand om det skulle bli kortis.

sitter säkring i garmins cigg. uttag

21 mm är det jag har , hört om folk som haft krångel m 14 mm också men har funkat klockrent hittills iallafall

Bifogat

• Bild 22849.jpg
    Bild 22849.jpg
    144.3 KB · Visningar: 137
Last edited:
sitter säkring i garmins cigg. uttag

21 mm är det jag har , hört om folk som haft krångel m 14 mm också men har funkat klockrent hittills iallafall

men den säkrar inte uttaget. som att dra kabel från krafverket till din tv och säga att det finns ju säkringar i TVn. Säkringen ska sitta så att om det blir kortis i kabeln så ska det inte börga brinna.

är det 12 eller 21mm det där?
hört att kontakten kan vibrera ur om man kör 21mm?
vart hittade du garmin orginalsladd? En sån här som man sen kopplar in till en cighane?
http://www.clover.se/shop/csc_article_details.php?nPos=0&nArticleID=4&VID=0J vCFA64yqcBSm2z

21 mm är det jag har , hört om folk som haft krångel m 14 mm också men har funkat klockrent hittills iallafall ,är ju inte värst dyrt o byta uttag om det börjar glappa heller tror inte xren vibrerar mindre än 625:an

köpte kabeln från www.marinaman.se vanliga runda uttaget på garmin 60 i ena änden o cigghane i andra ,borde finnas på fler ställen kabeln du länkade till är ju lika dyr halvfärdig

Bifogat

• Bild 22852.jpg
    Bild 22852.jpg
    143.6 KB · Visningar: 170
Last edited:
men den säkrar inte uttaget. som att dra kabel från krafverket till din tv och säga att det finns ju säkringar i TVn. Säkringen ska sitta så att om det blir kortis i kabeln så ska det inte börga brinna.

:va nej det har du helt rätt i ioförsig saknar ju batteri på xren så problem med kortis när cykeln står slipper jag undan lindrigt

alla skarvar är gjorda m smältlim o krympslang plus att garmin 60 och 278 är vattentäta så kortis borde va rätt liten risk för om inte kabelhöljet skulle bli söndernött eller vatten i kontakten,la ner grisen i vatten utan att det rann in i cigguttaget så än så länge ser det bra ut vädertestat har det blivit iallafall i vinter

Last edited:
Jag kopte ett cigarettändarurtag och en flatsäkringshållare på Biltema. Detta kopplade jag på batteriets poler. Där hittar du nämligen en jämn och fin ström.

Kostade nästan gratis:D

gör man bäst i att koppla direkt på batteriet eller koppla in sig på nån sladd under tanken? Kopplar man in sig på en sladd så är väl dom redan säkrade dessutom?
Jag är jäkligt grön på det här måste jag säga.

är jäkligt kass på el själv men parkeringsljus borde gå o ta ström ifrån med en strömtjuv,då blir ju allt lätt åtkomligt iallafall .
nån med 625 eller 640 borde ju kopplat in gps förut kolla på soe.se annars ,garanterat nån där som vet

Hej, skakar igång en gammal tråd.

Jag har en batteriladdare OPTIMATE 4. Detta gör att jag har en sladd kopplad till batteriet för att enkelt kunna koppla in laddaren.
Nu ska jag koppla in min bilgarmin 750. Kommer att använda originalhållaren och dess sladd för cigarettuttaget. Köper en cigaretthona.

Mitt problem är:

Jag vill använda sladden som jag kopplar till laddaren. Vet någon vad den elkontakten heter som gör att du kan koppla sladden till din OPTIMATE 4? Är det en standard?

vh

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...