Koppla in cigg-tändaruttag?

Speedo

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
1999, Honda CBR 600 F
Ja som rubriken lyder..
Någon som har erfarenhet av nåt liknande?
Skulle detta funka och skulle generatorn orka driva t.ex. en gps?
Cykeln i fråga är en CBR 600 -99

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jorda mot vilken skruv som helst, som sitter i ramen.. Och sno plus från nåt som bara har ström när tändningen är på. T ex baklyset. Bara att skarva på en kabel

Generatorn har inga problem att driva en gps

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
Jorda mot vilken skruv som helst, som sitter i ramen.. Och sno plus från nåt som bara har ström när tändningen är på. T ex baklyset. Bara att skarva på en kabel

Köpte ett cigguttag från Biltema (med lock för uttaget och krokodilklämmor sittandes i små sladdar) som jag kopplade in direkt på batteriet (bytte ut klämmorna mot kabelskor). Uttaget är sedan fäst i utrymmet under sadeln. Just för GPS:en. Perfa :yoparty

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

God idé med en modifikation bara. Säkra av den med egen säkring eller koppla på den på en grupp som inte driver något vitalt. Startmotor och belysning är attans trevligt att ha även om där skulle råka bli kortis i ciggutaget....

primix

Primix
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
CBR 1100 Blackbird
Har kopplat cigguttag direkt på batt med egen säkring . inte så bra då en (min ialla fall) GPS tar en del ström även när den är avslagen,står då hojen ett tag blir batt urladdat .Skulle rekomendera, som någon sa att du kopplar in dig på något som bryts av tändningen te.x tutan ......Vilket jag ska göra ...en vacker dag....

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Har kopplat cigguttag direkt på batt med egen säkring . inte så bra då en (min ialla fall) GPS tar en del ström även när den är avslagen,står då hojen ett tag blir batt urladdat .Skulle rekomendera, som någon sa att du kopplar in dig på något som bryts av tändningen te.x tutan ......Vilket jag ska göra ...en vacker dag....

Eller ta bort GPS:n när du parkar hojen?:va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Är du verkligen säker på att det är GPS som är skyldig till krypströmmen? Med tanke på att de vanligen klarar sig standby väldigt länge på vanliga 1000mAh AA batterier känns det otroligt att de skulle dra ur ett 10Ah MC batteri.....

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Varför ??? När den står hemma i garaget ! Och det är lika lätt att koppla in sig på exemelvis tutan????????

Jag tar alltid ur GPS:n när jag parkerar bilen!
Tycker inte att det är nått problem!
Alla har inte elkännedom och instrument att söka tänngsström.
Då är det garanterat lättare att ta jord från lämplig bult och plus från batterit!

primix

Primix
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
CBR 1100 Blackbird
Är du verkligen säker på att det är GPS som är skyldig till krypströmmen? Med tanke på att de vanligen klarar sig standby väldigt länge på vanliga 1000mAh AA batterier känns det otroligt att de skulle dra ur ett 10Ah MC batteri.....

Nä inte helt säker ,trodde inte heller det skulle vara några problem,därför kopplade jag direkt på batt ,men min GPS (En ny Mio ...någonting,vanlig ,inte direkt avsedd för Mc)klarar sig bara typ 7-8 dagar i stand-by läge.Verkar dra en del ström?.Sen har det även hänt att jag glömt stänga av GPS:n och då går det ganska fort att tömma ett mc batt.(i mitt fall ca 3 Dygn) Därför anser jag det bättre att koppla det via något som som styrs via tändningen.Som är lika lätt att "gå på", som att gå direkt på batt . +att då är kretsen redan avsäkrad.

Jag tar alltid ur GPS:n när jag parkerar bilen!
Tycker inte att det är nått problem!
Alla har inte elkännedom och instrument att söka tänngsström.
Då är det garanterat lättare att ta jord från lämplig bult och plus från batterit!

Nä beror kanske lite på var man ställer sin mc ,är jag hemma låter jag alltid den sitta kvar . Och att hitta +polen av 2 trådar bör inte vara allt för svårt, annars kan man titta kopplingsscemat ? Säger inte att man SKA gör på detta sätt ....bara vad jag anser vara bäst.

Last edited:

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Jag hade satt ett relä så att när tändningen var på, så hade jag spänning till ciggpluggen. Så att man inte drar ut batteriet.

ta styrspänningen från nåt som fungerar när tändningen är på. tex tutan. Och sen ta spänningen från batteriet. Och avsäkra med en lagom säkring.. 5A?

Men det är ju jag det ;)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag sätter mina cigguttag (japp, jag har det på Gixxern) direkt mot batteriet, avsäkrat såklart. GPS'en kan jag helt klart stänga av när jag stannar för natten, så jobbigt är det inte. Däremot vill jag gärna kunna ladda mobilen osv utan att behöva ha tändningen på om jag är ute å campar tex.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
..,inte direkt avsedd för Mc)klarar sig bara typ 7-8 dagar i stand-by läge.Verkar dra en del ström?.Sen har det även hänt att jag glömt stänga av GPS:n och då går det ganska fort att tömma ett mc batt.(i mitt fall ca 3 Dygn).
En del GPS (ffa för bil) drar ström även om de är avslagna och de är anslutna till nåt ställe där det alltid finns spänning.
Interna acken laddas, en feature alltså...
Med en laddström på 50mA (0.05A) så är hojbatteriet snart tömt,
T ex 5 dygn: 0.05x24x5 = 6Ah..

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag hade satt ett relä så att när tändningen var på, så hade jag spänning till ciggpluggen. Så att man inte drar ut batteriet.

ta styrspänningen från nåt som fungerar när tändningen är på. tex tutan. Och sen ta spänningen från batteriet. Och avsäkra med en lagom säkring.. 5A?

Men det är ju jag det ;)

Overkill før en gps! Drar ju næstan ingen strøm..

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Hoj
2017, Kawasaki Z900 Performance
Ett tips är att köpa en billig ciggladdare med usb (http://www.kjell.com/?item=31983&path=), plocka isär den och montera på lämpligt ställe (jag satte min brevid instrumenteringen).

Blir både mer lättåtkomligt och snyggare än cigguttag enligt mig, och nästan alla GPS/mobiltelefoner går att ladda via usb nuförtiden.

Jag kan slänga upp en bild hur jag löst det om någon är intresserad..

//Christian

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras