Koppla in elprylar

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hejje!

Tänkte hänga på lite värmehandtag på cykeln och undrar om det bästa sättet att koppla in elen är att koppla en "ny" koppling på pluspolen på batteriet eller om man borde koppla in det någon annanstans i elsystemet.

Swapped

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Hoj
Trehjuling
Jag hade tagit ström från något på styret med direkt matning. Glöm inte säkring och brytare.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag hade tagit ström från något på styret med direkt matning. Glöm inte säkring och brytare.
Ingenting på en hoj har kablar som tål mer än det dom är tänkta för, så att koppla in handtagsvärmarna på något annat är en dum idé :fakta

TS, koppla dom via ett relä som styrs av parkeringsljuset, med matning direkt från batteriet och med en säkring så nära batteriet det går. Då är dom bara på när hojen är igång/lyset är på, dom får den kräm dom vill ha och du stör inget annat. På samma relä kan du sen hänga på ett lättåtkomligt cigguttag också, så att du kan driva GPS, ladda mobilen i tankväskan osv :tummenupp

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
http://www.smxsports.se/varmehandtag/4184-oxford-hotgrips-touring-v8-switch.html

Jag skulle rekommendera dessa av flera anledningar;

1. Jämn värme i båda handtagen - gör du en egen lösning så behöver du koppla på motstånd hit och dit för att få jämn värme i vänster/höger då plasthandtaget på gas-sidan reflekterar annorlunda än till vänster.

2. Färdig vattentät brytare samt inbyggd säkring.

3. Automatisk avstängning om du skulle glömma handtagen på med motorn avstängd (spänningsbaserad)

All in all en utmärkt produkt till ett överkomligt pris. Finns i flera varianter med kampanjer då och då från olika återförsäljare.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är de handtagen jag köpt men jag tänkte "reläa av dem" för säkerhets skull och om jag någon gång skulle vilja göra något annat typ usb-uttag eller 12v så har jag en reläad punkt redan.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Finns väl för både 12v och usb så inget är omöjligt ;)

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjipp

Jag köpte denna idag, tillsammans med en relähållare https://www.kjell.com/se/sortiment/...mekanik/relaer/rela-for-bil-1-pol-30-a-p36108
Den växlar strömmen mellan två av stiften och jag är ju bara intresserad av att få kräm om det är ström på styrningen. Är det bara att terminera 87a-stiftet på något slugt sätt, typ trä krympslang över den utgående sladden från relähållaren, eller är det vettigare att byta relät till https://www.kjell.com/se/sortiment/...mekanik/relaer/rela-for-bil-1-pol-40-a-p36112 som bara har en utgående pinne för kräm?

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
För att förenkla det för dig så kan du ta plus-spänning från tutan antingen direkt till handtagen eller eventuellt låta det styra reläet.
Tutan går på tändningen och har i 99 % alltid en konstant plusmatning och jordas ner uppe i brytaren uppe vid handtaget när du tutar så det är heller ingen risk att du glömmer värmen på så att batteriet dras ur om du tar spänningen därifrån.
Det finns ingen anledning att komplicera det mer än nödvändigt

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Visst, vilken styrström man använder kan man fundera över, men jag funderar ju över vad jag ska göra med det ut-stift som jag inte tänker använda.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka