"Koppla upp den bara..."

sandstream

Guest
Läser både här och där att ett relativt enkelt sätt att få upp sin hoj på bakhjulet är att koppla upp den. Dock har jag inte sett något om hur detta ska göras.

Kan ni som behärskar tekniken berätta hur ni gör?

Exempel:
1. Kör på 1:an
2. Håll in kopplingen helt
3. Varva upp till ca 4-5.000 varv
4. Släpp kopplingen snabbt
5. (krasch?)
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
sandstream71 skrev:
Läser både här och där att ett relativt enkelt sätt att få upp sin hoj på bakhjulet är att koppla upp den. Dock har jag inte sett något om hur detta ska göras.

Kan ni som behärskar tekniken berätta hur ni gör?

Exempel:
1. Kör på 1:an
2. Håll in kopplingen helt
3. Varva upp till ca 4-5.000 varv
4. Släpp kopplingen snabbt
5. (krasch?)

Vafrör koppla upp på ettan? :va
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Kör på tvåan istället.

Lunka i 80 kanske, in med kopplingen, vräk upp till varvstoppet, flytta fingrarna från kopplingen och nej, ingen krasch men garanterat en hårt nedslag när du slår av gasen för att hojen reser sig.

Gör om sjutusen gånger.

:D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Dra inte in kopplingen sålänge att du börjar rulla. Utan gasa jämnt o fint på växeln du är i, sen ge gas och dra in kopplingen och släpp ut fort. Detta är en teknik, där målet är att varven ska upp till ett visst varvantal innan du släpper kopplingen. T.ex på din hoj om du är på 2an, så kan du runt 6k varv dra inkopplingen så att de åker upp till runt 11k varv, och sen släpper ut medans du bibehåller gasen. Du kommer bli rädd första gången du gör detta om du aldrig gjort det tidigare, vilket innebär du kommer släppa av på gasen. Gör om tills du börjar få hojen att lyfta. Samtidigt som du gör detta behöver du nog på din hoj (över 1a växeln) hjälpa hojen genom att samtidigt dra / rycka i styret.
 

sandstream

Guest
Tack Swedie!

En fråga till: Räcker det att släppa gasen eller bör man ha högerfoten på bromsen också som en extra försäkring?
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Extra säkerhet är ju alltid bra.... Frågan är bara om hjärnan hinner koppla att du ska trycka på bromsen. Generellt sett brukar det räcka med motorbromsen, men det beror förståss på hur högt du kommit. Tänk på att du är inte så högt som de känns, mao. släpp inte hojen bara för att det känns läskigt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
sandstream71 skrev:
Tack Swedie!

En fråga till: Räcker det att släppa gasen eller bör man ha högerfoten på bromsen också som en extra försäkring?
Du kommer inte lyckas broms om det går fel. Fokusera istället på att koppla upp hojen rätt och ta små steg i processen. Säkrare än att göra ett vilt försök i tron om att du kommer kunna bromsa dig tillbaka.

Det här med att täcka bromsen tillhör mest när du börjar bli säker på bakhjulsåka och vill sakta ner wheelin.
 

sandstream

Guest
Oki!

Hör ni inget mer från mig så ligger jag på KS :yoparty
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Men sen när du vill starta wheelien i en fart av 100 km/h då...

?

//jaG

Kevorkian skrev:
Är själv grön när det gäller att åka på slangen. Jag har provat att koppla upp den, men tycker att det känns lite osäkert.

Jag brukar(på 1:an) varva upp till 4-5 tusen släppa av gasen helt så gaffeln trycker ihop och när den är på väg upp ge gas igen. Började försiktigt för att sedan våga mer och mer.

Det går antagligen lika bra att köra samma stegvisa modell och koppla upp den, men tycker personligen att det känns säkrare att gasa upp den.

Nu måste jag bara lära mig att växla :brinnerup
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Zeb_Macahan skrev:
Men sen när du vill starta wheelien i en fart av 100 km/h då...

?

//jaG


Kommer aldrig att vilja starta en wheelie i den farten :rolleyes:

Hmmmm, måste nog lära mig koppla upp den ändå.
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Wheelie i 100 är det enklaste tycker en rookie som jag iaf!
I med 2:an och vrida av och på, kommer lugnt och fint då... :tuttar
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ja, sen är det kul att kunna dra upp den i 180 med... jätteroligt... trean åsså gunga..

:D

//jaG

Stavfelet skrev:
Wheelie i 100 är det enklaste tycker en rookie som jag iaf!
I med 2:an och vrida av och på, kommer lugnt och fint då... :tuttar
 

sandstream

Guest
Stavfelet skrev:
Wheelie i 100 är det enklaste tycker en rookie som jag iaf!
I med 2:an och vrida av och på, kommer lugnt och fint då... :tuttar

Fördelen med att koppla upp den är att man slipper ta sig upp till 100 km/h innan framhjulet lyfter.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
ni har det bra grabbar med wheelie hojjar :)

själv kör man en 230kg lätt 750, med seg effektkurva upp till 9000... så här är kopplingen ett mer/mindre måste...
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
MostWanted_NKPG skrev:
ni har det bra grabbar med wheelie hojjar :)

själv kör man en 230kg lätt 750, med seg effektkurva upp till 9000... så här är kopplingen ett mer/mindre måste...

Skulle man kunna koppla upp en Honda 900 F2? provkörde en i dag, men den ville inte riktigt kändes det som, vad tror ni?
Den skall ha ett par kusar i sig..
kolla in bilden--->
 

Bifogat

  • honda 900 3.bmp
    27.9 KB · Visningar: 270

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Zeb_Macahan skrev:
Men sen när du vill starta wheelien i en fart av 100 km/h då...

?

//jaG
Hörredu! Har vi några svenska vägar med hastighetsbegränsningar där man kan göra så!? ;)
 

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
sandstream71 skrev:
Fördelen med att koppla upp den är att man slipper ta sig upp till 100 km/h innan framhjulet lyfter.

Ska du koppla upp din 750 på 2:an ska du ligga på ca: 6000rpm och då ligger du i 75-80Km/h.
 

sandstream

Guest
Var ute i går kväll (fan vad kallt det var) och skulle prova det här med att koppla upp hojen enligt Swedies och andras förklaringar.

Det gick åt helvetet!

Hojen ryckte till som bara den och jag led av att höra kopplingen lida.
Provade flera gånger och det kändes bara helt fel (troligtvis pga talanglös förare)

Byte i stället taktik och tänkte att om den är svår att få upp med gasen på tvåan så kan man ju alltid testa att göra samma sak på ettan för att se vad som händer.

Sagt och gjort, i med ettan och lugn gas upp till ca 5-5.500 varv, av med gasen snabbt och sedan full gas igen. Voila! Framhjulet upp i luften och sedan ett förvånansvärt mjukt nedslag. WOW!

Gled sedan genom byn på diverse rakor och lyfte framhjulet, lycklig som en munk på ett nudist bad!

Nästa steg blir att få ut någon med en DV-kamera för att sedan kunna se hur högt upp man kommer (troligtvis pinsamt lågt) och därmed veta att man kan dra på mycket mer utan problem.

Återkommer när det är dags att lära sig växla!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top