Koppla upp Rettan.... Hur???

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
PMR skrev:
Annars går det bra att lägga sig på 140-150 i trean och koppla upp den :) . Den går upp i tvåans växel utan större problem, på gas.

säker på att du har 2:an i :va å varför går inte min upp för då :mad:

Jokela

Guest
Om man kör på 1:an så räcker det med ett litet vrid vid 5000 rpm så kommer den upp ( iallafall på min 00:a och 03:a som jag ägt )
När jag kopplade upp den så satte jag mig lite längre bak, körde på 2:an ca: 6000-7000 rpm, duttade till kopplingen så att nålen stack iväg til runt 10-11k rpm. Som någon sa gäller det att våga, efter den spärren har släppt så går det mycket enklare. :tummenupp

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
crazy88 skrev:
säker på att du har 2:an i :va å varför går inte min upp för då :mad:

Det sistnämda kan jag inte svara på. Givetvis går den inte upp om du lägger dig på tanken och ger gärnet från noll och intet. Sätt dig upp mitt på sadeln håll jämn hastighet vid runt 6-7000 rpm, tror jag, och ge sedan fullt ös. Gör du rätt så kommer den upp snabbare än ditt konto töms efter löning.
//PMR

Edit: Swedie fick ju för bövelen upp en gammal CBR 900 i sexan, utan kopplingen. (Han hade väl vissa andra knep iofs.)

Last edited:

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
crazy88 skrev:
hur gör du då? släpper du gasen å kopplar eller håller du stadig gas duttar in kopplingen fort å gasar??

Håller fullt fläsk och in ut med kopplingen snabbt. Typ. :) Inget gasavdrag eller liknande.

crazy88

Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
PMR skrev:
Det sistnämda kan jag inte svara på. Givetvis går den inte upp om du lägger dig på tanken och ger gärnet från noll och intet. Sätt dig upp mitt på sadeln håll jämn hastighet vid runt 6-7000 rpm, tror jag, och ge sedan fullt ös. Gör du rätt så kommer den upp snabbare än ditt konto töms efter löning.
//PMR

Edit: Swedie fick ju för bövelen upp en gammal CBR 900 i sexan, utan kopplingen. (Han hade väl vissa andra knep iofs.)

hmm får testa sitta lite längre bak på sadeln å dra på fullt då
å sweedie e inte mänsklig :Bugar

PMR

Gick med
5 May 2003
Hoj
Appropå swedies wheelie. Det gick att studsa upp RD125:an i 90 knyck om man inte hade gaffelolja i gaffeln :yoparty

R-one

Om du vill bli tvåa, häng på mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen... Yamaha yz250 om det räknas...
Håll vänsterhandtaget med lillfinger och ringfinger.
Pek och långfinger på kopplingen.
ligg på 6000 varv och sen dutta till samtidigt som du gasar. (Börja gasa liiiiite lite innan. )
Varven hamnar på ca 11000 varv under denna manöver.
Därefter reglering med gas för höjdinställning.

Sen är det bara att köra!

Lycka till ! :tummenupp

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ingen...
Tack för alla svar! Är inte helt handikappad vad gäller kopplingen, ville bara ha lite sjyssta tips... Har inte haft rettan så länge...

Hjular på gas på ettan hur lätt som helst...
Har även provat av-på i tvåan typ 100kmh men den reser sig bara minimalt.

Får ut o prova mer snart...Fler knep är välkommna! :tungan

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Kör på ettan, fullgas från botten
dra in koppling å håll kvar gasen på fullt, sen släpper ni kopplingen efter en 3 sekunder
Vips så är ni bakhjulet

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
eus skrev:
Kör på ettan, fullgas från botten
dra in koppling å håll kvar gasen på fullt, sen släpper ni kopplingen efter en 3 sekunder
Vips så är ni bakhjulet

Bara för att du inte har en retta längre behöver du inte göra så att ingen annan har någon heller. ;)

Jag är ingen höjdare på att koppla upp hojen, har nästan aldrig lyckats med det men att gasa upp den med 2:an i vid 5 000 Rpm funkar jättelätt.
Starta på ettan, lägg i 2:an och ge halvgas ungefär upp till ca 5-6 000 varv. Dra av gasen helt och ge fullt med en gång, då flyger min upp iaf.

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Robbano skrev:
Tack för alla svar! Är inte helt handikappad vad gäller kopplingen, ville bara ha lite sjyssta tips... Har inte haft rettan så länge...

Hjular på gas på ettan hur lätt som helst...
Har även provat av-på i tvåan typ 100kmh men den reser sig bara minimalt.

Får ut o prova mer snart...Fler knep är välkommna! :tungan

Inget illa menat robban men så liten som du är så borde den ju gå på slangen av sig själv.....

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Men allvarligt? Min vtr går upp med bara gas vid typ 4k på ettan, aslätt att koppla upp på 2an, en r1'a med typ 40hk mer lär väll inte vara något problem?!

Om jag ligger å cruisar på 2.5k på ettan å vrider fullt så är det bakan direkt.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
MatteKholm skrev:
Men allvarligt? Min vtr går upp med bara gas vid typ 4k på ettan, aslätt att koppla upp på 2an, en r1'a med typ 40hk mer lär väll inte vara något problem?!

Om jag ligger å cruisar på 2.5k på ettan å vrider fullt så är det bakan direkt.

Rätt, men ändå fel ! Visst underlättar det med hp men det är ändå Nm som rular när det gäller ! Och det finns det väl gott om i en VTR?

PMR

Gick med
5 May 2003
Hoj
Silwer skrev:
kunde du hålla den uppe tom? :)

Inte sittandes på sadeln, var för feg. Dock funkade det bra att dra upp den i ca 70 knyck ståendes på bakre pinnarna, och sedan hålla den där så länge som det var skoj. Sen upptäckte jag att det var långt till bromsen, när man står där bak, samt att motorbromsen på en 2t 125:a är obefintlig.......

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
crazy88 skrev:
hur gör du då? släpper du gasen å kopplar eller håller du stadig gas duttar in kopplingen fort å gasar??

Nej nej nej..

Om du vill slanga med avpå gas ( vilket jag tycker är lite svårare om du inte har åkt mycket bakhjul innan)

för det första så använder du inte kopplingen när du ska få upp den på det här viset.
utan ligg på en 5-6ooo Rpm eller mer, beror på vad som känns bäst för dig, prova dig fram.
Vrid på, så att du känner att fram dämparna sträcker på sig, sedan slår du snabbt av på gasen, och direkt när du har slagit av, så vrider du på för fullt igen, luta dig gärna lite bakåt, det gör att hojen reser sig snabbare och du kommer inte upp i 200 blås på nolltid..

Om du vill koppla upp den så gör du så att du ligger i kanske en 50-60 kmh
sen vrider du på, varvtalet är ointressant, du lär, efter ett tag..
när du vrider på så drar du snabbt in kopplingen medans du har gas,
sedan släpper du snabbt ut den, skulle den inte resa på sig nu, då har du för lite gas, då är det bara att vrida mer på rullen så lovar jag att den kommer att resa sig..
Hoppas att man har bidragit med något i alla fall....
Lycka till!!!
:yoparty

crazy88

Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
NilleR1 skrev:
Nej nej nej..

Om du vill slanga med avpå gas ( vilket jag tycker är lite svårare om du inte har åkt mycket bakhjul innan)

för det första så använder du inte kopplingen när du ska få upp den på det här viset.
utan ligg på en 5-6ooo Rpm eller mer, beror på vad som känns bäst för dig, prova dig fram.
Vrid på, så att du känner att fram dämparna sträcker på sig, sedan slår du snabbt av på gasen, och direkt när du har slagit av, så vrider du på för fullt igen, luta dig gärna lite bakåt, det gör att hojen reser sig snabbare och du kommer inte upp i 200 blås på nolltid..

Om du vill koppla upp den så gör du så att du ligger i kanske en 50-60 kmh
sen vrider du på, varvtalet är ointressant, du lär, efter ett tag..
när du vrider på så drar du snabbt in kopplingen medans du har gas,
sedan släpper du snabbt ut den, skulle den inte resa på sig nu, då har du för lite gas, då är det bara att vrida mer på rullen så lovar jag att den kommer att resa sig..
Hoppas att man har bidragit med något i alla fall....
Lycka till!!!
:yoparty

Tackar..får ut å testa detta :tummenupp

Crillemannen

snubbe
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Hayabuuuusa
sandstream71 skrev:
Precis vad skaparen av tråden ville höra :huvet

Ni som inte har något vettigt att tillföra kan väl bara läsa och sedan sucka lite för er själva över hur dåliga alla andra är och vara lyckliga för att ni föddes med kunskaper som vi andra saknar! :Bugar

Jag instämmer, alla är vill väl nybörjare någon gång i livet... :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...