Bakhjusåka
Med ökad känsla för hojen så kommer bakhjulsåkat mer eller mindre av sig själv.
Jag tror att hemligheten ligger i att man ska köra mer med hojen, få en känsla för den och hur den beter sig. Det finns nog ingen teoretisk beskrivning som kan få vem som helst att köra på bakhjulet oavsett vilken hoj personen i fråga har. Jag är mycket bättre på slangen med min klumpSuzuki nu än vad jag var med min TL1000S för ett par år sen. Det verkar konstigt om man bara jämför hojarna, men med erfarenhet så kommer förståelsen och känslan för hur det funkar.
Så mitt tips är, ut och kör och ha roligt, gasa över krön ifall ni vill att framhjulet ska lyfta enkelt. Efter ett tag (år i mitt fall) så släpper det och då spelar inte hoj eller fart så stor roll utan man ”känner” hur man ska bete sig.
Jag kan resa min B12’a från promenadtakt till 140 km/h utan kopplingen (med koppling också för den delen) och det kunde jag inte med min Blade. Verkar konstigt men med åren har känslan kommit.
Sitt bakpå någon som kan åka bakhjul så känner ni lite vinklar, gas, ryck, kopplingsjuck osv. Det hjälper säkert till.
Så ut och kör, gasa och lek efter förmåga utan att testa hejvilt så sparar ni kåpor och skinnställ och vi andra försäkringspengar.
OBS, det här är inget försök att moralisera eller vara besserwisser utan bara hur jag ser på hojåka och bakhjulskörning i största allmänhet.
Med ökad känsla för hojen så kommer bakhjulsåkat mer eller mindre av sig själv.
Jag tror att hemligheten ligger i att man ska köra mer med hojen, få en känsla för den och hur den beter sig. Det finns nog ingen teoretisk beskrivning som kan få vem som helst att köra på bakhjulet oavsett vilken hoj personen i fråga har. Jag är mycket bättre på slangen med min klumpSuzuki nu än vad jag var med min TL1000S för ett par år sen. Det verkar konstigt om man bara jämför hojarna, men med erfarenhet så kommer förståelsen och känslan för hur det funkar.
Så mitt tips är, ut och kör och ha roligt, gasa över krön ifall ni vill att framhjulet ska lyfta enkelt. Efter ett tag (år i mitt fall) så släpper det och då spelar inte hoj eller fart så stor roll utan man ”känner” hur man ska bete sig.
Jag kan resa min B12’a från promenadtakt till 140 km/h utan kopplingen (med koppling också för den delen) och det kunde jag inte med min Blade. Verkar konstigt men med åren har känslan kommit.
Sitt bakpå någon som kan åka bakhjul så känner ni lite vinklar, gas, ryck, kopplingsjuck osv. Det hjälper säkert till.
Så ut och kör, gasa och lek efter förmåga utan att testa hejvilt så sparar ni kåpor och skinnställ och vi andra försäkringspengar.
OBS, det här är inget försök att moralisera eller vara besserwisser utan bara hur jag ser på hojåka och bakhjulskörning i största allmänhet.