Koppla upp Rettan.... Hur???

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Bakhjusåka

Med ökad känsla för hojen så kommer bakhjulsåkat mer eller mindre av sig själv.
Jag tror att hemligheten ligger i att man ska köra mer med hojen, få en känsla för den och hur den beter sig. Det finns nog ingen teoretisk beskrivning som kan få vem som helst att köra på bakhjulet oavsett vilken hoj personen i fråga har. Jag är mycket bättre på slangen med min klumpSuzuki nu än vad jag var med min TL1000S för ett par år sen. Det verkar konstigt om man bara jämför hojarna, men med erfarenhet så kommer förståelsen och känslan för hur det funkar.
Så mitt tips är, ut och kör och ha roligt, gasa över krön ifall ni vill att framhjulet ska lyfta enkelt. Efter ett tag (år i mitt fall) så släpper det och då spelar inte hoj eller fart så stor roll utan man ”känner” hur man ska bete sig.
Jag kan resa min B12’a från promenadtakt till 140 km/h utan kopplingen (med koppling också för den delen) och det kunde jag inte med min Blade. Verkar konstigt men med åren har känslan kommit.
Sitt bakpå någon som kan åka bakhjul så känner ni lite vinklar, gas, ryck, kopplingsjuck osv. Det hjälper säkert till.

Så ut och kör, gasa och lek efter förmåga utan att testa hejvilt så sparar ni kåpor och skinnställ och vi andra försäkringspengar.

OBS, det här är inget försök att moralisera eller vara besserwisser utan bara hur jag ser på hojåka och bakhjulskörning i största allmänhet.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Teo skrev:
när man kopplar upp en ska man inte koppla ur, gasa, släppa kopplingen, hoppas på det bästa. Utan vrid på rullen och så dutta lite på kopplingen utan att slå av så att man "släpper i väg motorn lite".

Alltså ett DAKOTARYCK :lol

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
PMR skrev:
Appropå swedies wheelie. Det gick att studsa upp RD125:an i 90 knyck om man inte hade gaffelolja i gaffeln :yoparty

RD125 är kungen den körde vi 2 på och drog upp den på ettan sen växla igenom växlarna på slangen! :tummenupp

rossi954

tokkörning
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Kinamoppe&Gixxer1000
Haha, du får väl prova dig fram???????

Jag gasar upp min på tvån...helt original...det borde du oxå kunna göra!

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
rossi954 skrev:
Haha, du får väl prova dig fram???????

Jag gasar upp min på tvån...helt original...det borde du oxå kunna göra!

Ni med rettor och gixxar eller vad ni kallar dom.. Hur fort kan ni köra med dom och koppla eller avpågasa upp dom på bakhjulet? vilka växlar går det på, upp till trean?
/bara undrar...

almn

Vridmomentsberoende
Gick med
29 May 2003
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderrace
Som sagt, det finns hur många trådar som helst men jag valde att fråga här, så: ni pratar om rettor, jag har en Thunderrace (nyköpt) som jag har börjat känna mig på, av/på tekniken funkar på ettan och tvåan i alla fall men ingen riktig höjd, funderar på kopplingen men det känns lite vanskligt eller? Någon som har erfarenhet av en Thunderrace på bakslangen?

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
som sagt: koppla koppla koppla! :) enkel, bara att öva, till slut släpper det!.. var gärna med några som kan wheela o ge dig tips, ev. oxå sjussa dig så du vet hur de känns! (tack Zeb o Twice)

//Goffe, som hellre kopplar upp än gasar upp..

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12
Goffe skrev:
som sagt: koppla koppla koppla! :) enkel, bara att öva, till slut släpper det!.. var gärna med några som kan wheela o ge dig tips, ev. oxå sjussa dig så du vet hur de känns! (tack Zeb o Twice)

//Goffe, som hellre kopplar upp än gasar upp..
Du ditt J-vla "Koppla, koppla, koppla, bara å koppla" :tungan

men det är sant, funkar från 45km/h å uppåt. Ge gas medans du snärtar till med kopplinen, tar en liten stund att lära sig men funkar finnt... men å andra sidan tycker jag man ska kunna wheela på ettan oxå långt å länge, då har man (förhoppningsvis) lite koll på vad man pysslar med... :tummenupp

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
DisqoBizkit skrev:
Ni med rettor och gixxar eller vad ni kallar dom.. Hur fort kan ni köra med dom och koppla eller avpågasa upp dom på bakhjulet? vilka växlar går det på, upp till trean?
/bara undrar...

med ett 15 kuggars framdrev går min R1a upp på slangen på fyrans växel i ca 180 om jag ställer mig upp och sliter lite, då även utan koppling. Trean sittandes i 150 med originaldrevning gick men var lite gränsfall även med koppling.

Sen när man väl fått upp den är det bara att lära sig balansera med fotbroms å gas så går det att hålla uppe hur länge som helst. Det roliga med R1 jämfört äldre lika effektstarka hojar är att med R1an kan man slänga omkull cykeln och ta rätt tvära kurvor även på slangen och sen bara räta upp igen.

Favoriten är att köra ikapp en bil, gå ut för omkörning och sen tillbaka in sitt körfält igen och fortsätta, ser så coolt ut.

Träna på ni grabbar! Det är som många skrivit förut mest känsla och inget som går att beskriva teoretiskt. Åk gärna med folk som kan och gärna på nåt ställe där ni inte är så rädda typ ett gammalt flygfält. Är ni i Uppsalatrakten är det bara att ringa så ska jag hjälpa er bli slangkungar!!! :yoparty :banana

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Är det en och samma tråd som jag läser hela tiden eller? :confused:

Om inte please gör en "Wheelies för dummies" sticky eller nått. :fakta

Edit: Var en gammal tråd :tungan

Gavazn

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
R6...99 omlackad svart
Åsna

Geiger skrev:
Men herregud... Har ni ingen aning om hur man kan tänkas koppla upp den, så borde ni inte ens ge er på bakhjulsåka.

Värför måste man skriva nått sånt :kocko :kocko :kocko

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...