Koppling R1-99

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
köpte hoj i vintras när det var svårt att dra ur den ordentligt när man provkörde pga väglaget. Nu har jag hällt i biltemas racing olja och vart ute och kört lite och hojen slirar på kopplingen vid ca 7tusen varv (precis när det börjar bli roligt) det blir något bättre när oljan blir riktigt varm och det märks mest på dom högsta växlarna.
Jag tyckte mig dock inte märka av detta i vintras när jag körde hem hojen men som sagt körde jag inte speciellt hårt då men min spontana tanke är iaf om oljan kan ställa till det?

Vad ska man ha för olja enligt instruktionsboken?
Jag vill att kopplingen skall betta oavsett om oljan är kall eller varm, annars är det ju värdelöst när man ska snärta upp den på bakhjulet.

Ska man handla nya kopplingsprylar och olja direkt och i så fall vad?
Något speciellt man ska tänka på vid eventuellt kopplingsbyte?
/mvh en körsugen erik som har haft uppehåll från mc i 2 långa år ;-)

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
För det första så pressa inte motorn förrän den är ordentligt varmkörd. Det låter dock som om lamellerna är slut, slirandet har inte med oljan att göra. Bara att byta. Luta hojen en del åt vänster så behöver du inte hälla ut den nya oljan. Kolla så att inte stålskivorna har slått sig eller är blå, annars räcker det med att byta lameller.

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Som tidigare nämnts; byt lameller och kolla stålskivorna. Om stålskivorna är raka men blåa/blankslitna kan man ta ett fint sandpapper mot ett plant underlag och "kors-slipa" dom lite för att rugga upp ytan. Man kan även värma solfjädern lite (tror att det var ca 200 grader i 20 minuter) för att den ska få lite mera spänst. Fyll sedan på med Biltemas olja. Ovanstående fixade en koppling på en R1 -98 jag hade förut, kostnad ca 700:-

tyson

Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
tackar för tipsen!
hittade ett komplett kopplingskit från EBC på ebay, 1400kr för lameller, stålskivor och fjädern. Det blir ju en del pengar men det kanske är prisvärt iaf? Nytt är ju nytt.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Förväntar mig inte idag att folk som säljer skall vara ärliga, men hur kan man med att sälja utan att nämna denna detalj. Tattarfasoner enligt mig att inte informera detta när man säljer hojen...

Lycka till med bytet o hojen, låter som ett bra pris du fått på kitet!

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Kurt du är fortfarande intresserad av ett byte rätt av?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
tyson skriver
Vad ska man ha för olja enligt instruktionsboken?
Med tanke på hojens ålder
Med tanke på att Yamaha i Mölndal säljer Yamalube 10W-40 API SG JASO MA
är jag helt övertygad om att rekommenderad olja är som för min Suzuki 10W-40 API SF eller SG
men från -15C och varmare går det att köra med 15W-40 eller 15W-50
och från -10C och varmare går det att köra med 20W-50
API SF och SG är äldre oljespecar som tillåter stormängder zinkdialkylditiofosfat i oljan.
Zinkdialkylditiofosfat är ett ämne som skyddar svårsmorda delar i motorn som kamaxlar och kamvippor.
Och har den tråkiga egenskapen att det förstör katalysatorer så därför har mängden zinkdialkylditiofosfat
minskat allt mer i nyare oljespecar som API SJ SL SM SN
vilket resulterat i att BMW hotat dra in garantin om motorn körts på SJ eller nyare specad olja.
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/reviews/sj_oil/index.html
de enda oljor som innehåller "forna tiders" nivåer av zinkdialkylditiofosfat idag är dieselmotoroljor
(de har ju ingen katalysator)
så det är det jag kör mina hojar på
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36962 Turbodiesel 15W-40 2009-10-28 SE.pdf
och "performanceoljor" som
Q8 SBK Racing 10W-50 som många här på SH använder
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
det engelska namnet för zinkdialkylditiofosfat är ännu värre.....
Många köper SBK Racing 10W-50 i 20 liters dunk för ca 1400kr ca 70kr/liter
efter beställning på Q8 mack eller hos SWEDOL
men det också gå att tanka SBK Racing 10W-50 i egen eller butikens 5liters dunk hos ICA i Alvhem
enligt nått inlägg.
http://www.hitta.se/ica+nära+svenssons+livs/alvhem/LgM25XmOU1?vad=ICA+Nära&var=Alvhem

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

tyson

Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Jag kan lägga till att Biltema MC-Olja Racing 10W-40 som jag ser det inte är lämplig till din hoj R1 -99.
Biltema MC-Olja Racing 10W-40 avsedd för nyare MC med katalysator och innehåller mindre än 1% zinkdialkylditiofosfat.
http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36958 MC-olja, Racing 10W-40 2009-10-29 SE.pdf
Som tidigare sagt Yamalube 10W-40 är API SG olja.

Har monterat helt nytt kopplingspaket men slirar fortfarande hejdlöst över 7tusen varv.
Tips?

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
yamaha R1
solfjäder kass får väl inte det tryck på plattor som behövs, jag köpte mig en cnc fräst tryckplatta med riktiga fjädrar, för jag tycker denna solfjäder suger

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Jag har haft några förgasar r1or mellan 99-01, och jag vet att jag fick det problemet på en när jag hade i castrol gps.
Har för mig att det är ett relativt bekant fenomen på dessa årsmodeller.
Jag vet dock inte huruvida biltemas oljor är.

tyson

Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
ska testa med ett byte till seriös olja men sen vet jag inte vad jag ska hitta på.

hade du bytt ut solfjädern till någon annan variant? var kan man hitta det?
jag fick ju med en ny solfjäder i det kopplings-kittet jag monterade.

Daniel77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R1 -08 Racehoj
Tyckte min R1:a -99 slira något på koppling vid vissa tillfällen när jag skulle snärta upp den på bakhjulet i höstas. Hade då Biltemas olja i och hade vid dessa tillfällen kört ganska hårt. Oljan var heller inte pur färsk var dags för ett olje byte.

Slängde nu dit nytt filter med Castrol gps har inte märkt något konstigt än iaf. Dock så är det början av säsongen och man har inte kört så hårt ÄN.

Antar att du har rätt glapp på kopplings vajern så den inte är för snålt ställd.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Haft både r6 och r1 och haft problem med kopplingen efter oljebyte på dem, då använde jag mig av castrols gps. Bytte olja till Shells 4takt mc olja (spolade rent lamellerna med bräkleen) och aldrig haft problem med slirande lameller efter det. Kommer aldrig hälla i castrol i en yamaha hoj igen. Och då jobbat jag på ett ställe som säljer castrol (med väldigt fin rabatt till oss anställda :huvet

Läst runt lite och det verkar vara fler som haft samma problem som jag haft innan med när man använde sig av castrols olja.

Kan vara samma problem du råkat ut för. Byt till Shell eller annan "bra" olja.
Lycka till!

Last edited:

tyson

Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
bytt olja igen till Motul denna gången men ingen förbättring än, ska ta en lite längre tur nån dag så får vi se om det rättar till sig.
verkar lurigt med castrol, dom flesta säger att det blir skit men sen finns det dom som säger att dom har bytt till castrol istället för något annan och att det har blivit jättebra. :3freak

tyson

Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
jäkligt skumt, kopplingen funkar klockrent när hojen är kall men efter 10min körning så den har fått upp ordentlig temp så slirar det som fan. Kanske inte e så bra me motul iaf... nästa steg blir väl att testa castrol gps :banana

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Har du justerat kopplingen efter att du bytte lameller? Låter ju sjuk att åbäket fortf slirar

tyson

Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Har du justerat kopplingen efter att du bytte lameller? Låter ju sjuk att åbäket fortf slirar

vajern är justerad så det finns lite slack.

kan det bli såhär om kopplingskorgen är sliten? såg att det var små gropar efter lamellerna när jag bytte kopplingen.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
vajern är justerad så det finns lite slack.

kan det bli såhär om kopplingskorgen är sliten? såg att det var små gropar efter lamellerna när jag bytte kopplingen.

Okej.. Vissa glömmer att göra det efter de byt lameller och kopplingen blir för spänd. Kan tyvärr inte svara på om det beror på kopplingskorgen. Fan tog en härligt tur idag med hojen och min koppling har också börjat slira efter oljebytet :( Va de ska vara känsliga, jag använde trots allt yamalube för att vara på säkra sida.... Men inte ens med den oljan så var den nöjd :4skrika Ska testa okq8 halvsyntetisk för att se om det blir nån skillnad..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati