Koppling R1-99

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kan du dela upp texten i stycken så att jag också kan läsa? Har inte så stora lungor.
Tack på förhand :)
 

Rookie80

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Köping
Hoj
-02 Yamaha R1
Tjenare, helt ny här men har följt denna tråden rätt länge.
Har du fått ordning på det ännu?
Jag har precis själv nu renoverat upp två cyklar med allt vad det innebär, börjar med att tömma på olja, (då varm och byter även filter, låt den stå och droppa under en timme eller två.) sedan river kopplingskåpanö, plockar lamellpkt samt mäter dessa och tvättar med brääkleen.
Nästa steg blir att lossa innerkorgen och kontrollera den, i mitt fall på dessa cyklar har jag inte hittat några direkta skador för åtgärd, tvättar även denna med brääkleen (felstavat kanske men du vet ju vad jag menar!) plocka loss korgen och kontrollera denna, på min cykel såg det ungefär ut som en bäver gått lös på vissa kanter, det bildas ju ofta "hack" eller slitagedalar i korgen. "åsarna" mellan dessa jack förhindrar lamellen att glida tillbaks till pressat läge tillräckligt fort och man får då också en del problem med slir.

Ta en fintandad fil, och slipa sakta och försiktigt bort dessa "åsar" så att korgen återigen blir plan, många säger att man ska vara försiktig och då menar jag och dem att det är ENBART åsarna som ska filas bort. Lamellen ligger redan såpass djup mot godset att det enda man Isåfall gör underlättar för komponenterna att röra sig fritt.

Efter detta tvätta allt noga, och montera i omvänd ordning, brukar doppa fingret i lite olja och smörja på lamellerna medan jag monterar, om stålskivor är blåanlöpta alt missfärgade lägg ett 600 slippapper på ett bord och korsvis dra dem över för att rugga upp ytan lite. Montera kåpa och häll i ny olja, (spekulationer i vilken du ska ha lämnar jag, men jag har använt Castrol, Q8:s egna, biltema och denna gång kör jag med OKQ8:s delsyntet egna 10-40. 460kr för 4 liter.) ut och åk, minst en halvtimme och bara kör, låt komponenter hitta varandra och sen är det lekdags, vi vet ju alla att det handlar om bakhjulsåka.

Så låt det gå lugnt där första vändan så är det verkligen fritt fram sen, (risk att du glasar lameller annars).
Detta är en ren instruktion på hur man renoverar en koppling som börjar bli dålig, givetvis behöver man ibland även byta ut komponenter helt men gör du detta kommer din koppling garanterat att fungera minst 1-2 säsonger till.
Detta fungerar enligt mig och har använts påflera cyklar med gott resultat.

Vill någon ha närmare instruktioner eller hjälp är det bara att höra av sig.
Och annars är det bara att höra av sig så kanske vi kan laga eller renovera den ihop.

Med vänlig hälsning,
Rookie80.
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Tjenare, helt ny här men har följt denna tråden rätt länge.
Har du fått ordning på det ännu?
Jag har precis själv nu renoverat upp två cyklar med allt vad det innebär, börjar med att tömma på olja, (då varm och byter även filter, låt den stå och droppa under en timme eller två.) sedan river kopplingskåpanö, plockar lamellpkt samt mäter dessa och tvättar med brääkleen.
Nästa steg blir att lossa innerkorgen och kontrollera den, i mitt fall på dessa cyklar har jag inte hittat några direkta skador för åtgärd, tvättar även denna med brääkleen (felstavat kanske men du vet ju vad jag menar!) plocka loss korgen och kontrollera denna, på min cykel såg det ungefär ut som en bäver gått lös på vissa kanter, det bildas ju ofta "hack" eller slitagedalar i korgen. "åsarna" mellan dessa jack förhindrar lamellen att glida tillbaks till pressat läge tillräckligt fort och man får då också en del problem med slir.

Ta en fintandad fil, och slipa sakta och försiktigt bort dessa "åsar" så att korgen återigen blir plan, många säger att man ska vara försiktig och då menar jag och dem att det är ENBART åsarna som ska filas bort. Lamellen ligger redan såpass djup mot godset att det enda man Isåfall gör underlättar för komponenterna att röra sig fritt.

Efter detta tvätta allt noga, och montera i omvänd ordning, brukar doppa fingret i lite olja och smörja på lamellerna medan jag monterar, om stålskivor är blåanlöpta alt missfärgade lägg ett 600 slippapper på ett bord och korsvis dra dem över för att rugga upp ytan lite. Montera kåpa och häll i ny olja, (spekulationer i vilken du ska ha lämnar jag, men jag har använt Castrol, Q8:s egna, biltema och denna gång kör jag med OKQ8:s delsyntet egna 10-40. 460kr för 4 liter.) ut och åk, minst en halvtimme och bara kör, låt komponenter hitta varandra och sen är det lekdags, vi vet ju alla att det handlar om bakhjulsåka.

Så låt det gå lugnt där första vändan så är det verkligen fritt fram sen, (risk att du glasar lameller annars).
Detta är en ren instruktion på hur man renoverar en koppling som börjar bli dålig, givetvis behöver man ibland även byta ut komponenter helt men gör du detta kommer din koppling garanterat att fungera minst 1-2 säsonger till.
Detta fungerar enligt mig och har använts påflera cyklar med gott resultat.

Vill någon ha närmare instruktioner eller hjälp är det bara att höra av sig.
Och annars är det bara att höra av sig så kanske vi kan laga eller renovera den ihop.

Med vänlig hälsning,
Rookie80.

hej och tack för ett bra inlägg.
jag har gjort exakt som du har skrivit förutom att jag inte har filat ner jacken i kopplingskorgen, antar att man ska fila både yttre och inre delen av kopplingskorgen? det är ju mest jack i den yttre delen.
givetvis har jag kört lugnt efter varje ihopmontering.
efter att ha haft i sär hela skiten 6 gånger utan att få det att funka bättre så börjar motivationen att tryta men det hade varit för jäkla underbart att få ordning på det.
/erik
 

Rookie80

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Köping
Hoj
-02 Yamaha R1
Hej Erik, tyvärr är det just i dessa jack som jag tror ditt problem
Ligger. Den inre korgen är det väldigt sällsynt att man behöver göra något med. Men jag ska inte säga inte. Vet inte var du bor annars hade jag kunnat bistå med hjälp på plats, men jag tror tyvärr för din del att antingen ett byte av korg alt helrenovering är ett måste.. / Rookie
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Hej Erik, tyvärr är det just i dessa jack som jag tror ditt problem
Ligger. Den inre korgen är det väldigt sällsynt att man behöver göra något med. Men jag ska inte säga inte. Vet inte var du bor annars hade jag kunnat bistå med hjälp på plats, men jag tror tyvärr för din del att antingen ett byte av korg alt helrenovering är ett måste.. / Rookie

ja, hade jag hittat en bra korg till vettigt pris så hade jag köpt ny men tänker inte betala 10 tusen för en original, har hittat på ebay men dom verkar bara finnas till 04 å framåt...
 

Daxzorce

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Glimåkra
Hoj
1998 Yamaha R1
Hur har det gått, fått ordning på hojen? Sitter själv med samma bekymmer...

Har läst lite om problemet på andra ställen och där har dom även kommenterat att kopplingen ofta byttes ut av Yamaha då många tidiga rettor hade "denna sjukdom". Man stämplade även ramen med två stjärnor efter detta ingrepp gjorts, rätta mig ifall jag har fel.

Hoppas det löste sig!:yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top