kopplingen på ktm 660

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Busaberg skrev:
Skillnaden är ju att ZXR:ens koppling antagligen är gjord för att använda bromsvätska,precis som dom flesta landsvägshojjar.Det är inte KTM och Husabergs kopplingar.Har du otur sabbar du tätningarna efter ett tag.Finns det någon anledning att inte hälla i det som tillverkaren rekommenderar?

Innan jag bytte vätska så hörde jag med Kalmar Crosscenter. Han som äger det är erkänt duktig på att skruva o har varit i branchen i många år. Finns säkert saker som han inte kan , men de gånger jag har bett om tips , så har han inte varit sen att hjälpa , utan har delat med sig av sin visdom.. :) . Enligt honom skulle det inte vara några som helst problem att använda bromsvätska... Inte heller enligt Mc-butiken i Rödeby , som tidigare var återförsäljare för Ktm. Jag fick svaret att originaloljan var vegetabilisk o att det var ok att byta mot bromsvätska.

Som sagt...Inga som helst problem för mig än... o inte för kompisen heller. Lovar att meddela här om ngn tätning skulle murkna... :brinnerup
 

Valcic

Nån kan alltid göra det bättre
Gick med
16 Mar 2004
Ort
Köping
Hoj
KTM 660 05
Koppling

Under innkörningsperioden hade jag liknande fel på men 660:05a..
Ringde Ragnar och han blev förvånad. Tydligen hade han bara haft 04:eek:r
med det här felet.
Jag fråga vad det berodde på och han sa att det är felshimsat på
en ut av axlarna i i växellådan. Det blir inte rätt förspänning på lagrena
och det skulle kunna göra så att kopplingen fastnar i urkopplat läge.
Efter att man kopplat ur.

.
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Valcic skrev:
Under innkörningsperioden hade jag samma fel på men 660:05a..
Ringde Ragnar och han blev förvånad. Tydligen hade han bara haft 04:eek:r
med det här felet.
Jag fråga vad det berodde på och han sa att det är felshimsat på
en ut av axlarna i i växellådan. Det blir inte rätt förspänning på lagrena
och det skulle kunna göra så att kopplingen fastnar i urkopplat läge.

.

Men om kopplingen "fastnar" i urkopplat läge , så skulle det ju vara tungt att dra in kopplingshandtaget ??... Då skulle ju slavcylindern försöka trycka in ngt som var stumt ?? Mitt kopplingshandtag sladdrade , tappade trycket...så felet måste ju ligga ngnstans i hydrauliken i kopplingen , eller hur ??
 

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda crf 250X -06
Folkezx9r skrev:
Men om kopplingen "fastnar" i urkopplat läge , så skulle det ju vara tungt att dra in kopplingshandtaget ??... Då skulle ju slavcylindern försöka trycka in ngt som var stumt ?? Mitt kopplingshandtag sladdrade , tappade trycket...så felet måste ju ligga ngnstans i hydrauliken i kopplingen , eller hur ??

min sladdrar med så man tycker det borde va något med hydrauliken, ska byta vätska lufta o greja i gelgen så får vi se hur det blir
 

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Ort
Torslanda
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Jag undrar om jag har problemet... sitter oxo med en 660 -04.
Efter hårdkörning så känns kopplingen ofta svampig men den verkar fortfarande funka som vanligt. :confused:
Känns mest lite lurigt om det skulle kunna bli problem i framtiden.
 

Valcic

Nån kan alltid göra det bättre
Gick med
16 Mar 2004
Ort
Köping
Hoj
KTM 660 05
...

Vet inte hur det är med era cyklar men när jag kopplar ur så har jag dragit
in handtaget. Om den då skulle fastna där så blir ju handtaget sladdrigt.
Eller hur?
 
Last edited:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Åttiettan skrev:
jaha där ser man, kanske inte omöjligt att det är så, försökte få Ragnar o säga vad felet beror på men ville inte säga nåt om hur man själv kan åtgärda det.
Är det bara o lossa luftnipplen o tömma ut oljan därigenom, o sen blåsa från huvudbromscylindern?
Kanske skulle ta o plocka bort slavcylindern med, den går att få bort utan o ge sin in i motorn va?
Men vad skulle det kunna va som gör att den tappar tryck sådär ibland? eftersom det händer bara när den är varm och vid högt varv


prova att byt o-rings packningen i kopplings cylindern... Jag hade exakt samma problem på en av mina husabergare en gång. satte ditt en o-ring ifrån en race hoj istället håller mycket bättre....


///Micke
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Valcic skrev:
Vet inte hur det är med era cyklar men när jag kopplar ur så har jag dragit
in handtaget. Om den då skulle fastna där så blir ju handtaget sladdrigt.
Eller hur? :fatta!

Ingen har ju pratat om att röra kopplingen ???... Åker man bakhjul utan att koppla , så kan väl knappast cykeln koppla ur o hänga sig av sig själv eller ??.. :fatta!
 

Valcic

Nån kan alltid göra det bättre
Gick med
16 Mar 2004
Ort
Köping
Hoj
KTM 660 05
...

Folkezx9r skrev:
Ingen har ju pratat om att röra kopplingen ???... Åker man bakhjul utan att koppla , så kan väl knappast cykeln koppla ur o hänga sig av sig själv eller ??.. :fatta!

Ok... Fel av mig. Tydligen inte samma standard fel som på min. :confused:
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Så man kan få detta fel åtgärdat efter garantitiden har gått ut? Får vara extra noga att kolla kopplingen när jag ska kolla på en 660 på Torsdag!

Nåt annat man ska kolla noggrannt?
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
henq skrev:
1753983 Jag undrar om jag har problemet... sitter oxo med en 660 -04.
Efter hårdkörning så känns kopplingen ofta svampig men den verkar fortfarande funka som vanligt. :confused:
Känns mest lite lurigt om det skulle kunna bli problem i framtiden.

Att den svampar kan kanske bero på vätskan. Testa att byta till nån annan och se om det hjälper. Min 660 -04 gjorde likadant när man körde bana med den, skulle bytt vätska om jag inte sålde hojen.
 

mofoMx

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2005
Ort
gbg
Hoj
cbr 1000rr
Henkepenk skrev:
2378761 Så man kan få detta fel åtgärdat efter garantitiden har gått ut? Får vara extra noga att kolla kopplingen när jag ska kolla på en 660 på Torsdag!

Nåt annat man ska kolla noggrannt?


kolla läckage från ventilkåpan!!!
och från packningen innanför framdrevet!:tummenupp
 

SFC Ljungan

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
SKÅNE
Hoj
KTM 660
schysst med ett fungerande forum...

Tackar för tipset om kopplingsproblemet!

Min koppling försvann HELT på 4-5 km genom Malmö. fick köra hem utan och parera rödljus och köer bäst det gick.... :-(

idag på förmiddagen så fixade jag kopplingsproblemet med spruta och ny vätska. Startar därefter hojen i garaget för att känna på kopplingen lite .... ... hör då ett tydligt ventilknack från motorn!!!!!

Jag blir tokig....
 

mik3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
E-tuna
Hoj
Ktm 660 -04
Sitter oxå med en 660 -04 som har svampig koppling när den blir varm, helt plötsligt tar den inte, för att några sekunder senare bli helt normal igen. Frågan kvarstår, är det någon som vet vad det beror på och vad man kan göra åt det (vill inte ha i bromsvätska). Jag har även ett litet oljeläckage vid utgående axel vid framdrev, om det nu kan hänga ihop med kopplingsproblemet. Har mailat Lelles men får inget svar.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Sålde min 660 -04:a för nån vecka sen... Hade kört med Biltemas bromsvätska i kopplingen sen sommaren -05 o det fungerade alla tiders ! Så teorin om att bromsvätskan skulle ta kål på tätningar gäller isåfall inte under en 2-års period.....:)
 

m_åberg

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2007
Ort
Borås
Hoj
Husaberg 400ef
på ktm å husa är oringen i slav sylinder gjord i en gummiblandning som inte tål bromsvätska untan ska va mineral olja typ gaffel olja å i vad det gäller bromssystemet tätningar så är dom gjorda av en gummiblenning som till bromsvätska.. bromsvätska är ganska frätande på gummi å lacker som ni säkert vet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top