Kopplingen tar inte längre snabb hjälp tack

AquaRelliux

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
RS 125 00
Vafan
Har köpt en RS 125 årsm 2000 för inte så länge sen och nu ska den registerings besiktas. Nu dagen innan så slutar kopplingen att ta, är det inte typiskt. Vad kan det vara för fel den funkade perfekt innan var lite ospänd bara, men spände den så funkade det. Men nu tar den inte alls hur rullat den på ettan lite hjälper inte. Jag kan inte testat att starta den för batteriet är på laddning. Men någon som har en anning om vad det kan vara. Säljare garanterar att den ska gå genom besiktningen men utan koppling så kan den väll inte göra det eller?. Vad ska jag göra för att få det att funka till imorrn :huvet

Tack på förhand :tummenupp

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
på vänster sida av motorn så i mitten sitter det en liten plugg. Ta bort den med en rak skruvmejsel.

Sen lossar du muttern, är nån 7/16 dels hylsa tror jag.

Sen lossar du på spännsten. Gör tvärtom tillbaka.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
haha ni verkar ju inte riktiga nån stans

om man får hålla på sådär så kan jag meddela att det befiner sig spån inne i din låda lyssna på djm och kör på bara, det är bra...

du kommer med största sanolikhet behöva en ny bult tryck arm tryckplatta och packning. Titta i min tråd för rasad koppling så förstår du med bettede sig exakt likadant.

3-4 veckors vänte tid jippi i alla fall där jag hörde starol ava mc m.m.

pm sen när om du behöver delar

AquaRelliux

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
RS 125 00
hmm detta blir bara värre och värre måste jag bytta hela skiten nu eller vadå. Vart hittar jag din tråd sökte lite men ingen lycka

Visionfruit

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2005
Hoj
2013, MV Agusta Brutale 675
yeep riktigt segt o vänta hände samma sak på min hoj så ja lämna in den på ava o fick vänta 3 veckor.

det här verkar hända rätt ofta på aprilia rs vad kan man göra för att förhindra att det händer igen ?

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
coolrob skrev:
yeep riktigt segt o vänta hände samma sak på min hoj så ja lämna in den på ava o fick vänta 3 veckor.

det här verkar hända rätt ofta på aprilia rs vad kan man göra för att förhindra att det händer igen ?

att alex koppling tar slut är inte så konstigt, med det vridmoment han har.
Ni andra får helt eneklt lära er att inte slira så inåthelvette på kopplingen :) :tummenupp
Testa att göra som DJM sa, det fungerade på min, ska dock byta lameller iaf.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
shoik skrev:
att alex koppling tar slut är inte så konstigt, med det vridmoment han har.
Ni andra får helt eneklt lära er att inte slira så inåthelvette på kopplingen :) :tummenupp
Testa att göra som DJM sa, det fungerade på min, ska dock byta lameller iaf.

Oundvikligt när man skjutsar i stan :huvet

Så jävla jobbigt att övningsköra med handledaren bakom, sen när man får kortet får man inte skjutsa. Så löjligt.

Hur mycket kostar lameller?

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
H4 skrev:
Oundvikligt när man skjutsar i stan :huvet

Så jävla jobbigt att övningsköra med handledaren bakom, sen när man får kortet får man inte skjutsa. Så löjligt.

Hur mycket kostar lameller?

tror dom kostar runt en 7-800:- för alla 6
om man inte behöver stålplattorna emellan, tror priset på dom låg på en
150:-/st, man ser om dom är blå anlöpta då ska man byta dom...
eller lägger dom mot en tex glas skiva, så ser man om dom är raka elle inte

AquaRelliux

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
RS 125 00
shoik skrev:

Det finns 2st ställen som man kan lossa med mejsel vilken är det man ska ta bort??

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
shoik skrev:

när man ändå har skiten i sär är det värt att byta allt:) många säljer sett, kan ju passa på att byta fjädrar också det är ju alltid bra [ hårdare:) ]

AquaRelliux

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
RS 125 00
Okej nu har jag hållt på ett tag nu tar kopplingen men hojen varvar som en tok men det händer inget som det gjorde förut när men kommer över 8000varv tar kopplingen för bra. Jag skruvade in den igen men då är vi tillbax till problem 1 igen. Sen någon som vet vilken oilja men ska ha i lådan har ingen service bok så skulle vilja veta det. :Bugar

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
AquaRelliux skrev:
Okej nu har jag hållt på ett tag nu tar kopplingen men hojen varvar som en tok men det händer inget som det gjorde förut när men kommer över 8000varv tar kopplingen för bra. Jag skruvade in den igen men då är vi tillbax till problem 1 igen. Sen någon som vet vilken oilja men ska ha i lådan har ingen service bok så skulle vilja veta det. :Bugar

20 w 50 som finns att köpa hos statoil eller motul 10w 40 funkar väll fint det med

mellan problem 1 och problem 2 så kanske du har ett läge 1.5 som faktiskt fungerar, testa skruva testa skuva!

AquaRelliux

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
RS 125 00
Nu har jag försökt nå 1,5 läget och det fungerar mycket bättre men den kopplar fortfarande inte helt ur. T.ex när jag har stannat och försöker starta på 1 med kopplingen indragen så drar den lite framåt. Men när man har kört ett tag och fått det hela lite uppvärmt så fungerar det men stänger mam av ett tag och ska köra iväg igen så är det tillbaka igen :näsblod . Jag är väldigt konfunderad om det är något som är paj hur ska man laga det då eller är det bara byta hela skiten. Allt ser fint ut inne där vid kopplingen och oljan är byt mot ny :brinnerup . Jag vill bara ut och köra och inte och sitta och mecka :huvet

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
AquaRelliux skrev:
Nu har jag försökt nå 1,5 läget och det fungerar mycket bättre men den kopplar fortfarande inte helt ur. T.ex när jag har stannat och försöker starta på 1 med kopplingen indragen så drar den lite framåt. Men när man har kört ett tag och fått det hela lite uppvärmt så fungerar det men stänger mam av ett tag och ska köra iväg igen så är det tillbaka igen :näsblod . Jag är väldigt konfunderad om det är något som är paj hur ska man laga det då eller är det bara byta hela skiten. Allt ser fint ut inne där vid kopplingen och oljan är byt mot ny :brinnerup . Jag vill bara ut och köra och inte och sitta och mecka :huvet

du kanske redan har ordnat det men jag har samma fel på min nu att den driver lite "för mycket" har nog alla fel men väntar på ny koppling också:D det finns 3 hjul som en arm går på när du drar i kopplingen så rullar armen utåt och trycker in tryckplattan om lagerbanan eller hjul banan är sliten så går inte armen ut lika mycket som den borde då får man deffekt koppling och är en omöjlighet att justera

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras