Ozzian skrev:
Har läst båda dessa trådar, och fler därtill, men tror inte att det är oljan som i nuläget är problemet.
Bekymret nu är snarare tvärtom, att jag inte får den att frikoppla ordentligt, i alla fall inte med mindre än att jag justerar bort allt dödglapp som jag förmodar ska vara i handtaget. Nu har jag lämnat ca 2mm spel, mätt ytterkant i springan mellan kopplingsgrepp/hållare. Har inte mätt vad det motsvarar i slaglängd i ytterkant på greppet, men tror inte att jag ska justera/spänna den hårdare.
Om jag justerar bort dödglappet helt så får jag den frikoppling jag vill ha, har dock inte testat att köra så efter att jag bytte fjädrar. Kan kanske fungera, men det kan ändå inte vara nyttigt i ländgen att inte ha något dödspel alls då risken för att den ska slira givetvis ökar. Synd att åka omkring med lite slir och förstöra något i onödan.
Teorin om att lameller/skivor skulle "häfat ihop", dvs inte släppa isär ordenligt, kan man nog också glömma. Hade förstått att det hade varit möjligt om jag hade haft en rejäl beläggning med oljerester på dom, men dom såg bra ut från början och efter yterliggare rengöring är det nog omöjligt.
Kvarstår gör funderingar om att slaglängden i handtaget inte överförs helt till kopplingspaketet. En fundering låg i att det skulle vara finnas något glapp eller spel i kopplingsarmen i kåpan, men det verkar helt uteslutet. En annan orsak skulle givetvis kunna vara vajer/hölje som av någon anledning skulle kunna töja/ge sig, får helt enkelt testa att byta. Känns dock ungefär lika onödigt som det var att riva isär lameller/skivor.
Vad finns det mer som kan påverka frikopplingen/slaglängden?
peterhenriksson skrev:
2315867 hej
ett vanligt fenomen på gsx en om man byter lameller och inte köper orginal.svårt att få i fritt om man stannar med 1an i ,justerar man åt andra hållet blir det att kopplingen slirar.mitt råd köp orginal lameller om du byter så slipper du många problem,lite dyrare men då funkar det
mvh peter
Tjena
Såvitt jag har kunnat kolla med tidigare ägare på min hoj (har pratat med de flesta) så är aldrig något gjort utöver vanlig service. Hade en kompis med när vi rev kopplingen, och såvitt han kan bedöma är det originallamellerna som sitter i. Låter kanske märklig på en så pass gammal hoj, men den är bara ägd av äldre herrar tidigare och körd som en ren touringmaskin i lugnt tempo (vilket syns och känns på den för övrigt med).
Ska testa att byta vajer först. Jag kan jag låna ett beg lamellpaket att testa med, får väl göra det i ett senare skede annars