Kopplings problem

peterhenriksson

peter henriksson
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
gsxr 1100
koppling

hej
ett vanligt fenomen på gsx en om man byter lameller och inte köper orginal.svårt att få i fritt om man stannar med 1an i ,justerar man åt andra hållet blir det att kopplingen slirar.mitt råd köp orginal lameller om du byter så slipper du många problem,lite dyrare men då funkar det
mvh peter

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Ozzian skrev:
2315837 Läs denna tråd och se om du känner igen dej :D
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=78056&highlight=olja

En "liten" teori om varför det blir som det blir: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2312063&postcount=52
Har läst båda dessa trådar, och fler därtill, men tror inte att det är oljan som i nuläget är problemet.

Bekymret nu är snarare tvärtom, att jag inte får den att frikoppla ordentligt, i alla fall inte med mindre än att jag justerar bort allt dödglapp som jag förmodar ska vara i handtaget. Nu har jag lämnat ca 2mm spel, mätt ytterkant i springan mellan kopplingsgrepp/hållare. Har inte mätt vad det motsvarar i slaglängd i ytterkant på greppet, men tror inte att jag ska justera/spänna den hårdare.

Om jag justerar bort dödglappet helt så får jag den frikoppling jag vill ha, har dock inte testat att köra så efter att jag bytte fjädrar. Kan kanske fungera, men det kan ändå inte vara nyttigt i ländgen att inte ha något dödspel alls då risken för att den ska slira givetvis ökar. Synd att åka omkring med lite slir och förstöra något i onödan.

Teorin om att lameller/skivor skulle "häfat ihop", dvs inte släppa isär ordenligt, kan man nog också glömma. Hade förstått att det hade varit möjligt om jag hade haft en rejäl beläggning med oljerester på dom, men dom såg bra ut från början och efter yterliggare rengöring är det nog omöjligt.

Kvarstår gör funderingar om att slaglängden i handtaget inte överförs helt till kopplingspaketet. En fundering låg i att det skulle vara finnas något glapp eller spel i kopplingsarmen i kåpan, men det verkar helt uteslutet. En annan orsak skulle givetvis kunna vara vajer/hölje som av någon anledning skulle kunna töja/ge sig, får helt enkelt testa att byta. Känns dock ungefär lika onödigt som det var att riva isär lameller/skivor.

Vad finns det mer som kan påverka frikopplingen/slaglängden?

peterhenriksson skrev:
2315867 hej
ett vanligt fenomen på gsx en om man byter lameller och inte köper orginal.svårt att få i fritt om man stannar med 1an i ,justerar man åt andra hållet blir det att kopplingen slirar.mitt råd köp orginal lameller om du byter så slipper du många problem,lite dyrare men då funkar det
mvh peter
Tjena

Såvitt jag har kunnat kolla med tidigare ägare på min hoj (har pratat med de flesta) så är aldrig något gjort utöver vanlig service. Hade en kompis med när vi rev kopplingen, och såvitt han kan bedöma är det originallamellerna som sitter i. Låter kanske märklig på en så pass gammal hoj, men den är bara ägd av äldre herrar tidigare och körd som en ren touringmaskin i lugnt tempo (vilket syns och känns på den för övrigt med).

Ska testa att byta vajer först. Jag kan jag låna ett beg lamellpaket att testa med, får väl göra det i ett senare skede annars :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...