korkad katt

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Ja, heter det kastrera eller sterilisera?

URRNinja; Du kanske har tur. Min katt fick till det för ett par år sedan. Men hon födde bara en enda kattunge.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
URRninja skrev:
Jadå, tid är bokad för det. Men hon är inte så gammal så jag ville vänta tills hon löpt åtminstone en gång.

Helt rätt. Det är bäst så sägs det. :)

Men attan! Jag som är så tuff :rolleyes: Vad himla jobbigt det var att lämna Ixe-fixe på Djursjukhuset när han skulle kastreras. Jag blev aldeles nojjig. Jag fick ju lämna telnummer så de kunde nå mig om det skulle hända något. Det skulle vara klart för hämtning vid två. Så ringer de vid elva! Jag höll på att dö!
Ja hej det var från...tillåter du att din katt är med i en allergistudie?
Ohörbart mummel från mig (livrädd, har fortfarande inte riktigt kopplat att allt var som det skulle)
Vi tvättar bara pälsen på bröstet med koksaltlösning och tussarna skickas...
Jo, ja det går jättebra, tvätta på ni. (med tokglad röst, katten hade ju inte dött...)
Han är klar förresten, du kan hämta om ett par timmar. Då har han nog kvicknat till tillräckligt...

De är inte dåligt vimsiga efter narkosen. Jag satt med Ixe i knät i sex timmar hemma för han vägrade ligga ned annars, och skulle följa mig i hasorna som vanligt. Han höll på att slå ihjäl sig när han skulle gå och hoppa som vanligt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dee_cati skrev:
Katter är bra mycket smartare än hundar, bara en dum hund är villig att sitta och sträcka fram tass och göra andra förnedrande saker som människan ber om. Katten gäspar bara och hånler åt den fula långa saken som kliar sig i huvudet när de försöker lära sin katt kommandon. De har viktigare saker att göra, tvätta sig, sova, äta mm.
Katter är inte smartare än hundar. Skillnaden är att en hund är ett socialt djur, ett flockdjur (precis som människor, delfiner och andra mer intelligenta varekser). Ur hundens perspektiv så är vi dess flock och har man som ägare lärt upp den rätt så uppfattar den en som flockledaren. Därför sträcker den upp tassen.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Vi har fyra vildkatter som springer runt huset, dom är gratis om ni hämtar dom.
Verkar tyvärr vara helt omöjligt att få någon att ta hand om dom....

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Patrik skrev:
Hmm.. Kastrera en hon-katt? :confused:

De kastreras. Hela paketet tas bort.

Vid sterilisering kapas äggledare alternativt sädesledare. På människor.

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
berggren_martin skrev:
Katter är inte smartare än hundar. Skillnaden är att en hund är ett socialt djur, ett flockdjur (precis som människor, delfiner och andra mer intelligenta varekser). Ur hundens perspektiv så är vi dess flock och har man som ägare lärt upp den rätt så uppfattar den en som flockledaren. Därför sträcker den upp tassen.

SANT! :fakta

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
En egen kinamoto.
Flamma77 skrev:
De kastreras. Hela paketet tas bort.

Vid sterilisering kapas äggledare alternativt sädesledare. På människor.

Tar dom inte bara bort hela paketet om det är något fel, som typ livmoderinflamation eller likande?

/Annicka

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Annicka skrev:
Tar dom inte bara bort hela paketet om det är något fel, som typ livmoderinflamation eller likande?

/Annicka

Livmoderinflammation är en anledning till att kastera.

När man vill göra djuret infertilt så är det kastraktion som är lämpligast, eftersom det annars blir en ökad risk för just 'pyometra'. Om djuret skulle steriliseras finns alla könshormonproducerande organ fortfarande kvar och framförallt tikar som alltid blir skendräktiga om det inte sker någon befruktning har lätt för att drabbas.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
berggren_martin skrev:

Där har du fel käre Martin. Katter är också flockdjur om du nu inte visste det. Däremot är det vanligt att vissa raser går sin egen väg, precis som vargar.
Och det går alldeles utmärkt att lära en katt precis som en hund, om du bara förstår den och orkar göra det. Det finns inga belägg för att katten är smartare än hunden, men inte heller att hunden är smartare än katten.

/Både katt- och hundvän.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Patrik skrev:
Honor steriliseras och hanar kastreras :fakta :mattias :tungan

Bikerbitch skrev:
Ja, heter det kastrera eller sterilisera?

Nej, katter kastreras, honor och hanar. Vid sterilisering skärs äggledarna av, men vid kastrering tas prylarna bort... Både honor och hanar kastreras alltså numera.

Och det är väl inget speciellt med en katt i en byrålåda. Våran katt är överallt, hon hoppar in under diskbänken, hoppar in i skafferiet, klättrar i skinnställen :huvet :fatta!, lägger sej ett par minuter i frysen då och då osv...

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Katter är kung!
Min förra katt var så otroligt klok att han ibland var smartare än mig! Sen om det säger mera om mig eller katten låter jag vara osagt! Han hade iaf en massa knäppa saker för sig.
Han väckte morsan nästan varje natt för att hon skulle följa med han in i köket. Väl där inne var hon tvungen att tända lyset, då gick han och la sig igen. Tände hon inte lyset så fortsatte han bara att väcka henne ända tills hon gjorde det!

Mitt ex förra katt satt alltid i min ena Dr. Martin känga. Fast det var han tvungen att sluta med till slut eftersom han inte fick plats så bra när han inte var kattunge längre. Så tydligen är lådor, skinnställ o kängor toppenställen om man vill vila en stund!

Bifogat

• cat.jpg
    cat.jpg
    24.1 KB · Visningar: 70

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Katter är ju helt underbara!, våran har en väldigt stark personlighet & ett jävla humör ibland..

Bifogat

• Silje.2 (Small).JPG
    Silje.2 (Small).JPG
    34.1 KB · Visningar: 57
  • 04-02-06. (Small).JPG
    04-02-06. (Small).JPG
    31.7 KB · Visningar: 61

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dee_cati skrev:
Katten gäspar bara och hånler åt den fula långa saken som kliar sig i huvudet när de försöker lära sin katt kommandon. De har viktigare saker att göra, tvätta sig, sova, äta mm.

Exakt! Jag samlar på insekter, och de är också mycket smartare än mina chimpanser jag hade förut. Bara en apa kan vara så dum att den lär sig använda verktyg och kommunicera, när t.o.m mina skalbaggar hajade att det är mycket schysstare att gå runt i en glasburk. Haha, dumma apa.

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Markus skrev:
Exakt! Jag samlar på insekter, och de är också mycket smartare än mina chimpanser jag hade förut. Bara en apa kan vara så dum att den lär sig använda verktyg och kommunicera, när t.o.m mina skalbaggar hajade att det är mycket schysstare att gå runt i en glasburk. Haha, dumma apa.

D é humor d é humor :lol

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...