"Korpen-125R"

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Efter att ha kört 125R på Knudan så har en tanke slagit mig om rolig racing!
Hojen, en 125R, är riktigt slö, men den svänger som F-N och inte ens en 250R kommer i närheten! Räckte ju uppenbarligen till 1.04,9 med sura däck på knudan...
Det finns ett gäng fördelar som är bla:

• De väger inget och tar nästan ingen plats, dvs lätta att lasta och hantera.
• De är billiga, kostar drygt 65 flång nya från Japan inkl setup kit.
• Däcken är billiga och räcker läääänge!
• De är riktigt lättmekade och förbrukningen av slitdelar är inte så stor om man kör original
• Inte mycket går itu vid krasch (ja jag vet att den jag körde mulades friskt, men en R6 el R1 hade varit pulvriserad vid samma voltande)

Hade det inte varit förbannat kul om vi var ett gäng på minst 10 pers (fullvuxna) som köpte varsin helt ny Honda 125R (gruppköp tom) och sen racade på SM?! Enda man fick byta till icke original var tex fjäder till bakdämparen och gaffel samt avgassystemet och kanske fotpinneplattor, resten helt original! Jag tror att det hade blivit störtkul och billig racing med heta dueller i stora klungor där kamikazebromsningar var mer regel än undantag! Tänk mig, Jorpes, DQ, Lind, Mossberg, Sandström, VALMERS, mfl mfl på startplattan med alldeles för små hojar!

• Nackdelen är ju mekandes säger folk, men om vi kör helt original så håller grejerna utan problem och man kan köra minst 50 mil på en kolv som sen tar 30 min att byta!

Om vi hade varit minst tio fullvuxna som gjort det så hade jag garanterat hakat på! Vad tror ni?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Haha, det låter ju faktiskt rätt festligt - nu när man går och undrar vad man ska åka :) Det lär ju bli en lustig syn med ett helt gäng förväxta gamlingar på gridden!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag vill! Alla hojar i min prisklass* köps upp av racingfarsor som vill ha sin framtid tryggad av sitt GP-yngel, dock. :mad:

*snedkn*llade vrak

Hur fullvuxen kan man öht vara för att köra 125R?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Mattias skrev:
2544065 Jag vill! Alla hojar i min prisklass* köps upp av racingfarsor som vill ha sin framtid tryggad av sitt GP-yngel, dock. :mad:

*snedkn*llade vrak

Hur fullvuxen kan man öht vara för att köra 125R?

Man kan vara hur fullvuxen som helst (hoppas inte Humlan läste detta) se bara på Dome som körde bla Falkenberg!
Det hade verkligen varit skitkul och vi hade ju haft fighter sinsemellan på liv och död i stort sett! Ett set däck hade lätt räckt en tävlingshelg om inte mer! Lastningen görs inte med hjälp av ramp utan med biceps! Billigast racing efter 250SP!

Jag är på!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Höll inte Swedie på och snackade något om en serie för Honda NSR100 som skulle köras på gocartbanor? Hur gick det med det?

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Säga vad man vill.. men det va faktiskt en av de fränare och bättre idéerna
på länge.. låter riktigt häftigt...

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Jag funderar också på vad jag ska köra så det kanske kunde vara en ide´.
En sån hoj kan man nog med lätthet lasta i en VW Polo.

Bennybåge skrev:
2544125 Säga vad man vill.. men det va faktiskt en av de fränare och bättre idéerna
på länge.. låter riktigt häftigt...

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Esquire skrev:
2544118 Höll inte Swedie på och snackade något om en serie för Honda NSR100 som skulle köras på gocartbanor? Hur gick det med det?

Det går inte att jämföra leksakshojar på leksaksbanor med riktiga hojar på riktiga banor! :)

Mulles skrev:
2544161 Jag funderar också på vad jag ska köra så det kanske kunde vara en ide´.

Det går inte att jämföra leksakshojar på leksaksbanor med riktiga hojar på riktiga banor!

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Låter rätt mycket som den standardcup inom 125GP som förmodligen blir av nästa år. Dock ville Svemo ha bara upp till 20 år på förarna. LMS har stött cupen med ändringen 25 år. Egentligen borde det inte vara någon åldersgräns alls tycker jag.

Torkel är säkert på!

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
65000 Kronor för en flång ny 125'a med Set-up kit i mitt garage, fungerar verkligen det? Måste man inte slippa tull och moms och mygla via något fejkat skalbolag med en alkoholiserad målvakt som firmatecknare för att komma ner på 65'? Vad är det "ärliga" priset?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Mulles skrev:
2544161 Jag funderar också på vad jag ska köra så det kanske kunde vara en ide´.

Vet en som skruvade av båda hjulen och la den i baksätet på en Peugeot 205. Samma kille tog sen en annan 125:a som den var i Volvo V70 och körde ner till EM-finalen på Cartagena. Fanns en del team med stora trailers som kollade lite konstigt när han öppnade bakluckan och tog ut sitt "team".. :)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Teddy skrev:
2544186 Vad är det "ärliga" priset?
TSR Worldwide tar en miljon yen för dem, andra prylar jag köper av Nordgren är delat med tio så 100.000 SEK då om inte frakten är dyrare på en hel hoj (tror man körde någon bananbåt i stället för flygfrakt). Oscar vet säkert, han köpte väl direkt därifrån. :)

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Neutral skrev:
2544180 Låter rätt mycket som den standardcup inom 125GP som förmodligen blir av nästa år. Dock ville Svemo ha bara upp till 20 år på förarna. LMS har stött cupen med ändringen 25 år. Egentligen borde det inte vara någon åldersgräns alls tycker jag.

Torkel är säkert på!

Jag vet att den cupen är på tapeten, men de kan ju inte hindra oss att ställa upp i 125R…

Neutral skrev:
2544193 TSR Worldwide tar en miljon yen för dem, andra prylar jag köper av Nordgren är delat med tio så 100.000 SEK då om inte frakten är dyrare på en hel hoj (tror man körde någon bananbåt i stället för flygfrakt). Oscar vet säkert, han köpte väl direkt därifrån. :)

Hmm… Jo förlåt jag ljög nog lite när jag sa 65, tänkte inte på tull osv, men om vi köper några hojar så borde ju priset gå att få ner lite grann! 100k kan det nog bli, men då får man säkert extrafälgar i det priset! Detonationsräknare hade iof varit bra det med…

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Teddy skrev:
2544186 65000 Kronor för en flång ny 125'a med Set-up kit i mitt garage, fungerar verkligen det? Måste man inte slippa tull och moms och mygla via något fejkat skalbolag med en alkoholiserad målvakt som firmatecknare för att komma ner på 65'? Vad är det "ärliga" priset?

90kkr med frakten/tull/moms hem. Går att handla för det priset av honda sverige numer.
Man kan ta cykeln via norge, då slipper man momsen eftersom det är en racehoj. Frakten åker man på iaf, så c:a 75kkr är det då.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
94.500:-är väl Honda Sveriges pris. Men då är det en ren hoj utan set-up kit.

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Fin idé. Men för att vara realistisk så kan kanske inte alla köpa nya hojar, det finns helt enkelt inte så många att få tag i snabbt och lätt (tror jag iaf.).
Ska man då få åka en begagnad hoj av senaste modell? Ska man få åka en äldre hoj? Ska den då få vara trimmad?

Man ska inte skrämmas av att det är en tvåtaktare. Om man kör safe så behöver man knappt skruva, vill man skruva så ska man veta att det tar 1-1,5timme att byta kolv. Det är ju nada. Setup-kitet räcker en säsong (eller två) om man inte experimenterar och rasar motorn.

Minimiålder 20 år. Man vill ju inte få spö av lovande fjunisar.
10 pers som sätter 500kr var till "Korpen-kassan"
Ettan får 2000
Tvåan får 1000
Trean får tillbaka sin femhundring.
Röstning vid sista tävlingen för utdelning av 1500 till en lovande Junior.

/Joakim

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Alla '07 Honda RS250R är slutsålda sen en månad sen. Vilket är rekordtidigt. Är en mera begränsad upplaga än 125:a. Men även den är nog inte så obegränsad. Beggade 125:eek:r finns det nog från 30k å upp.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln