Kort i rocken-rookie i behov av råd

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Har äntligen fått sålt bilen och kan nu ääääntligen på allvar börja se mig om efter hoj. Det är bara det att när jag nu väl har råd behöver jag även råd... i annan bemärkelse.

Är kort som fan, så redan där går många våta drömmar bort. Kylskåpsvarianter går bort då sadlarna är på tok för breda och mina muskelkulor alltför små. (Når ner på knappt en handfull hojar och känner inte för att börja hojkarriären med sänkningssatser och pinsamma vältningar vid rödljus.) Känner mig dessutom inte alltför grym på två hjul, så vill ha något lättkört.
Fick knappa 60 för bilen och hade tänkt lägga budgeten strax därunder. (Runt 50 papp för att undvika krislån när försäkringschocken och oväntade fel dyker upp.)

Funderat mycket på er6 och cbr600. Eventuellt en äldre monster. Den ska vara KUL också, ingen gammal snigel till rishög!
Vore oerhört tacksam för synpunkter, råd och tips (eller sponsorbidrag om så önskas :p)

Thanx :)

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Både CBR600 och t.ex gixxer 750 blir ju helt ok med
en "lowering link"....

börja skruva ihop dämpare och skära ut ur sitsen är ju inte speciellt bra
lösningar då det blir lite konstig karaktär i fjädringen osv.

hjälpte precis en tjej att beställa ett ställbart sänknings-kit till en gixxer 750 -06 kostade totalt ca 1000kr inkl frakt osv. sänker 2 eller 4 tum....

Sedan är det ju bara när man står stilla som man behöver sänkningen :D

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Alright. Nån speciell Monster att rekommendera, eller avskräcka från? Finns ju ett par modeller s.a.s.

Explosive

Medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Kawasaki Z 1000 utbytt mot Ktm 690 Superretard, Aprilia RS 250 SP samt en grussprättar Qvarna
En fråga HUR kort i rocken är du?
Det finns ju sänkningssatser till många hojar, köp den hoj du vill ha och sänk den i stället!

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Jag skulle tveklöst ha valt ER-6an. Du får en relativt ny hoj, som ser bra ut.
Samt mycket billig att äga och köra.

Bejbiluss

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
.
Hur lång är du? Jag har köpt på mig en ER6a och når iaf ner med ena foten... Dock har jag en sänkningssats på men den gör ingen större nytta iom att den fungerar bättre ju tyngre man är. Har även karvat ur sadeln. :gnissla I vilket fall som helst, den är inte så bred över sadeln och är en av de lägsta på marknaden så om jag når ner hyggligt, då borde du oxå göra det. :) (Jag är 154 cm.)

Last edited:

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11
De gixxar jag provsuttit har känts jävligt obekväma. Tror Gud missade något när han gjorde röven - eller låren - på mig, för den och flera andra modeller funkar inte alls. Den var för hög dessutom :(
Annars ere jävligt läckra.
Sedan är det inte så lätt att lyckas få hojen till mekar'n och sänkt, när man inte ens kan komma upp på den typ hehe. (Glömde även nämna mitt urusla balanssinne... borde kanske inte ens ha tagit kortet? Vet inte hur jag lyckades.)

Onödigt vetande: Måste ha varit den enda som känt mig hyfsat säker på uppkörningen och lik förbannat vält hojen tre gånger, och därefter blivit godkänd!

E knappt 160. Och er6:an skulle funka. (Men behövde du verkligen gröpa ur sitsen, även med lägre sadeln på?)
Många säger dock att det är en trist hoj, jämfört med cbr:en exempelvis. Därav kluvenheten.

Last edited:

Bejbiluss

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
.
E knappt 160. Och er6:an skulle funka. (Men behövde du verkligen gröpa ur sitsen, även med lägre sadeln på?)
Många säger dock att det är en trist hoj, jämfört med cbr:en exempelvis. Därav kluvenheten.

Jag frågade mc-firman om den där lägre sadeln när jag köpte hojen och de sa att den är så hård, så den gör liksom ingen skillnad mot original. Visst, den är snäppet lägre, men original är mjukare så den sjunker ändå ihop mera och blir lägre i slutändan. Och jag kan inte jämföra med andra hojar ang prestanda osv iom att jag inte kört ngt annat och knappt kört min egen. :gnissla :D

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
De gixxar jag provsuttit har känts jävligt obekväma. Tror Gud missade något när han gjorde röven - eller låren - på mig, för den och flera andra modeller funkar inte alls. Den var för hög dessutom :(
Annars ere jävligt läckra.
Sedan är det inte så lätt att lyckas få hojen till mekar'n och sänkt, när man inte ens kan komma upp på den typ hehe. (Glömde även nämna mitt urusla balanssinne... borde kanske inte ens ha tagit kortet? Vet inte hur jag lyckades.)

Onödigt vetande: Måste ha varit den enda som känt mig hyfsat säker på uppkörningen och lik förbannat vält hojen tre gånger, och därefter blivit godkänd!

Hade en monster 600 tror de va en 99:a den va egentligen på tok för låg för mig (1,91) Men de va gott vrid och underbart ljud. Skulle rekommendera en sådan för dig. Kändes stadig och rapp. Sen finns ju 620 modellen som var lite vassare men har aldrig provat. :)

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Jag frågade mc-firman om den där lägre sadeln när jag köpte hojen och de sa att den är så hård, så den gör liksom ingen skillnad mot original. Visst, den är snäppet lägre, men original är mjukare så den sjunker ändå ihop mera och blir lägre i slutändan. Och jag kan inte jämföra med andra hojar ang prestanda osv iom att jag inte kört ngt annat och knappt kört min egen. :gnissla :D

Aha!
Där ser man. Lär mig nåt nytt var dag :)
Thanx!

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
De vanligaste chickhojarna:
Honda CBR600RR alla "sportiga" tjejers vapendragare (är nog aningens hög för ovana kortisar)
Yamaha R6 schysst alternativ till CBR´n.
Suzuki SV650 Kurvor, sol och bad hojen
Ducati Monster...nått med vibrationer antar jag?
Kawasaki ER6..nya chickwheels hiten.

Är du 1,60 så är det ju inte katastrof, vet åtminstonde en riktigt kort tjeja som sulat upp sina stövlar lite också.

Tror inte du skall hänga upp dig för mycket vilken hoj du köper, man byter när man tröttnat.

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Roligt att du kommit ur vinteridet Fia :) Spring och köp dig en ER6:a nu. Det är jävligt bra skit, och roligt som fan att köra.

Bache

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
beslutsångest
Ducati Monster! Har själv en 620, visst, ett jävla sömnpiller på långa raksträckor men kör man som en tjuv på småvägar kan man nog åka av satan med en sån. Låter och ser ut som en riktig motorcykel =)

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Faktum är att cbr:en är en av de handfå som känns bra mellan benen. Beror förmodligen på sadeln, eftersom den är ett par cm högre än ett par andra jävla bredryggade ting jag kommit upp på.
R6:an däremot behöver jag stege för, tyvärr, heh.

Så, det där med försäkring. Vad ÄR egentligen billigt för att försäkra en er6:a? Kollat runt lite. Är ju ändå under 30 och bor i storstad, så ordet billigt kanske ändå är fel? ;)

Will do Hellfire. Synes på vägarna. Eller Rockbaren ;)

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Vill du har lite mer attityd mellan benen så prova en Buell. Gärna en XB12R eller XB9R då du verkar vara ute efter en lite sportigare hoj.
Den är liten och smal över sadeln och om det inte räcker till så finns en kortare bakstötdämpare att montera på, så blir den ännu lägre.

Hur som helst en mycket kul hoj att köra och dessutom är den billig att försäkra !

/ Göran

PS Min fru har en !

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Vill du har lite mer attityd mellan benen så prova en Buell. Gärna en XB12R eller XB9R då du verkar vara ute efter en lite sportigare hoj.
Den är liten och smal över sadeln och om det inte räcker till så finns en kortare bakstötdämpare att montera på, så blir den ännu lägre.

Hur som helst en mycket kul hoj att köra och dessutom är den billig att försäkra !

/ Göran

PS Min fru har en !

Brorsan har en sådan. Finns inte en del han har bytt på den nu bara går sönder..

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
r6
Förmodligen är du ute efter lite mer .. ja, "mer" .. men kawwas nya ninja 250 kanske är nått annars? Vet inte hur hög den är, men den borde knappast va högre än er6'an.

Bejbiluss

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
.
Jag är 30, utan a-kort, bor i Sthlm. Jag har halvförsäkring iom att jag köpte en ny mc och fick 12 mån vagnskada och 4 års garanti via firman, så den blir helt täckt i vilket fall som helst. Jag betalar 350 kr/mån för den försäkringen. Det tycker jag är billigt. :) (Kan tillägga att jag fick sänkningssatsen med på köpet.)

/ Göran

PS Min fru har en !

Jag tycker Buellen var ngt att det högsta jag suttit på. :3freak Fanns inte ens chans i helvetet att jag hade nått ner öht, ens med sänkningssats.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...