Kort i rocken-rookie i behov av råd

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Jag kör en Yamaha FZ6 och är relativt kort plus att försäkringen (tjejförsäkring) är ruskigt billig:tummenupp

Bikerbabe08

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
Honda CBR 929 RR -01
Jag är inte så lång och tog kort nyligen.
Övningskörde på en cbr 600 som var både låg och lättkörd tyckte jag.

Nu har jag en cbr 929 som är MYCKET roligare att köra :D Når precis ner med tåspetsarna men med lite planering funkar det oxå!

Kanske kan vara nåt?

Lycka till!

Jag kör en Yamaha FZ6 och är relativt kort plus att försäkringen (tjejförsäkring) är ruskigt billig:tummenupp

Lånar tråden lite :)

Tjejförsäkring vad är det? Vilket bolag? Gäller det alla typer av hojar?

Skulle ju gärna ha en billigare försäkring....

Last edited:

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Jag är 1.65 o köpte en Ducati Monster 620 som första hoj, delvis för att jag älskade utseendet o ljudet men även för att jag nådde ner med fötterrna :)

Jag PMar dig!

/Hanna

qungen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
Ducati Streetfighter
om du är 1.60 så kan du ha vilken sport hoj som helst skulle jag tro jag är 1.70 och åker ktm 990 supermoto och den är 88cm i sadelhöjd visst jag når inte ner mycket men va fan man ska inte stå still med hojen man ska åka med den:tummenupp lycka till i hoj valet

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
om du är 1.60 så kan du ha vilken sport hoj som helst skulle jag tro jag är 1.70 och åker ktm 990 supermoto och den är 88cm i sadelhöjd visst jag når inte ner mycket men va fan man ska inte stå still med hojen man ska åka med den:tummenupp lycka till i hoj valet

Jag som är 165 har hiskeliga problem med min Ducati 916. Kan inte backa ur garaget själv (ok, jag får lära mgi att leda den ut på sikt), har problem med att ställa den på stödet då et far upp så fort det lättar från marken.... har provat en CBR600R o det går ju men det är lite läskigt när man behöver stanna, att hea tiden titta efter hur marken lutar, se till att det inte finns några gropar eller grus.... det är lättare om man når ner till marken med i alla fal lite mer en en tå-spets....
/HD

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Said it before and I'll say it again: satsa på CBR:en :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Faktum är att cbr:en är en av de handfå som känns bra mellan benen.

Jag röstar för monster. Grymt snygg, riktigt rolig och när du pratar sadlar så är det värt att nämna att monstret har smal sadel så man lättare når marken än på en annan hoj med samma höjd men med bredare sadel.

Den enda modell du skall hålla dig helt ifrån är 600 då den är trist mycket trist. Det är en bra övningskörnings och första hoj eller lämplig för någon som kör begränsat men för alla andra så rekomenderar jag alla andra utom just den.

Förslagsvis väljer du någon av "ie"-modellerna med insprutning som är modernare än de gamla förgasarmodellerna(600,750,900).

620 räcker långt men vill du ha lite mer krut mellan benen är det aldrig fel att titta på de större doningarna.

Oavsett så är monstern fortfarande en av de absolut snyggaste och trevligaste hojar man kan äga och oavsett vilken hoj du ställer den bredvid så kommer förbipasserande spana in din hoj mer än den bredvid.

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag tycker Buellen var ngt att det högsta jag suttit på. :3freak Fanns inte ens chans i helvetet att jag hade nått ner öht, ens med sänkningssats.

Konstigt då min fru är ca 160 och känner tvärt om.

En org XB12R har 775mm hög sadelhöjd. Med sänkningssats 726mm.
Dessutom är sadeln relativt smal.

Vilken höjd har ER6'an ?

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
CBR 600 RR Helt klart!
Grymt bra hoj på alla punkter! Hade en 05:a själv innan. Saknar den fortfarande!

Solen

Ducceklubben Socio #4984
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Ducati Monster 1200 S, 2014
Jag är 152 lång ;-) och har en Ducati Monster 696 som är sänkt och når ner med ena tåspetsen. Är supernöjd med denna. :banana

Hade ett Monster 620 förut som var ännu lägre. Härligt ljud, mkt smidig på krokiga vägar och tillräckligt med pulver för en normal person som inte måste ligga först i ledet med Racekillarna ;-)

Edstam

Red
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Ducati 848, -08, röd så klart!
Nybörjarhoj för korta

Hej!

Måste instämma i Monster-loven. En 620 har 9 hästar mer än en 600, dvs ca 15% mer effekt, plus insprutning. De började komma 02 , och de tidiga modellerna borde ligga inom din budget.

De större är lite dyrare...men, av erfarenhet kan jag säga att det är skönt att kunna köra utan att vara rädd för att feldosera effekt i en kurva med mera. Effekten i en 620 är tillräcklig och nog så spännande i början, utan att vara skrämmande. Sen kan du ju skaffa ett par sköna termisar (sitter ofta redan på de beggade hojarna), så låter den riktigt fint, särskilt på avslag! Se Udatjas hoj :)

mvh Per

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Triumph Street Triple har en låg sitthöjd och är faktikt konstruerad med hänsyn till lite kortare personer. Om du är ute efter en hoj runt 600-750 kubik är denna klockren. Sen att den typ fått toppbetyg efter toppbetyg är inte direkt tråkigt heller. Busfaktor = hög.

Bejbiluss

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
.
Konstigt då min fru är ca 160 och känner tvärt om.

En org XB12R har 775mm hög sadelhöjd. Med sänkningssats 726mm.
Dessutom är sadeln relativt smal.

Vilken höjd har ER6'an ?

Shit, låter inte högt. Undrar vad det var med den jag provsatt på en firma för några mån sen... För den hade jag verkligen jätteproblem med. ER6an är faktiskt en hel cm högre som original i såna fall, sänkningssatsen funkar inte som på vanliga hojar utan sjunker ihop av vikt, så det är omöjligt att säga vad jag tjänat på det i cm. Jag har däremot låtit karva ur sadeln för ngn hundring, det tjänade jag lätt 3-4 cm på. Så i slutändan hamnar nog min ER6a på typ samma som din frus Buell. :) Och sadeln är smal.

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Håller med Per, Monstret på avslag, mmmmm det är musik det! Motorbroms har aldrig varit så roligt som när jag började köra hoj, det låter så gött

/HD

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Jag tackar å halvligger (niger ;) för inläggen i debatten.
Blir la en Ducce 620, er6:a eller cbr600 (som tänkt från början) dårå! :)

Under 400 spänn i månaden för halvförsäkring låter ruuuggigt billigt, framför allt för Sthlm! Kollade lite snabbt på en ER6:a, och tyckte att de knappa 800 spännen i månaden vart billigt? Tji fick jag hehe.

Kunna ha vilken hoj jag vill? Muaha. Fråga min hojlärare. Han vart nog inte så glad när jag välte hans CB750 tre gånger på konbanan ;)
Det kanske kommer sen, men nu skulle jag behöva en dvärghoj som inte är alltför tung/klumpig och där jag når ner med knäna för att känna mig redo ungefär :p

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Jag välte oräkneliga gånger när jag körde garagevänding (2001)... men jag blev en hejare på att resa upp hojen igen :) alltid lär man sig något! Mendet är inget jag vill tvingas "öva" med min egen hoj....
Mitt monster kostar mig 4400kr per år helförsäkrad helår på Bilsport&MC, tjejförsäkring som nu är 30+ försäkring, samma premie. Tack vare medlemskap i SMC eller Ducatiklubben får man 10% rabatt så det blir 4000kr per år. en 900 monster skulle gå upp till 7000kr, det tyckte jag var för dyrt :)

/Hanna

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Jag tackar å halvligger (niger ;) för inläggen i debatten.
Blir la en Ducce 620, er6:a eller cbr600 (som tänkt från början) dårå! :)

Under 400 spänn i månaden för halvförsäkring låter ruuuggigt billigt, framför allt för Sthlm! Kollade lite snabbt på en ER6:a, och tyckte att de knappa 800 spännen i månaden vart billigt? Tji fick jag hehe.

Kunna ha vilken hoj jag vill? Muaha. Fråga min hojlärare. Han vart nog inte så glad när jag välte hans CB750 tre gånger på konbanan ;)
Det kanske kommer sen, men nu skulle jag behöva en dvärghoj som inte är alltför tung/klumpig och där jag når ner med knäna för att känna mig redo ungefär :p

800:- i månaden är väl tjej helförsäkring på ER6an på bilsport & mc? lite billigare halv om du bara vill ha det juh

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...