Kort i rocken-rookie i behov av råd

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Jag är inte så lång och tog kort nyligen.
Övningskörde på en cbr 600 som var både låg och lättkörd tyckte jag.

Nu har jag en cbr 929 som är MYCKET roligare att köra :D Når precis ner med tåspetsarna men med lite planering funkar det oxå!

Kanske kan vara nåt?

Lycka till!

Lånar tråden lite :)

Tjejförsäkring vad är det? Vilket bolag? Gäller det alla typer av hojar?

Skulle ju gärna ha en billigare försäkring....

Tyvärr så har försäkrar inte mitt bolag Bilsport o MC supersport hojar men många andra bolag har oxå tjejförsäkring. Jag betalar 3500 hel/hel o då har jag inte ens körkort än:tungan, Som de flesta andra försäkringar så innebär det att man alltid måste köra med godkända skyddskläder, ryggskydd, hanskar, skor o hjälm. Ha hojen inlåst på natten med 2st godkända lås.

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Njäe, kollade på Bilsport å Mc. En 08:a tror jag det var. Helförsäkring har inte en snålänning som jag råd med! ;)

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Se till så att det inte blir en som är för tung. Det tycker jag är viktig aspekt når du bara ner med tåspetsen och får foten fel har du inte en suck att hålla emot om hojen börjar välta. Skulle som tidigare rekommendera en monster eller en suzuki gsr-600 båda låga och lätta hojar. Sv 650 är en lätt hoj men den måste du nog sänka sadel höjden är 82 cm och jag är 1.69 och når inte riktigt ner med båda hälarna.

Just my two cents

//Dafe

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Monster utan tvekan, snuskigt billig försäkring på en 600 dessutom. Visst, inget fartvidunder men det räcker bra för att lära sig köra hoj ordentligt, det är inget man kan bara för att man har körkort utan det tar några år.
Pm'a mig så kan jag fixa ett bra pris på en riktigt fin 600:a som min bror har till salu.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Alright. Nån speciell Monster att rekommendera, eller avskräcka från? Finns ju ett par modeller s.a.s.

Har en kompis om är KORT.. 148cm har jag för mig att hon är=) hon kör en Suzuki gsr 600, det funkar!!

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Se till så att det inte blir en som är för tung. Det tycker jag är viktig aspekt når du bara ner med tåspetsen och får foten fel har du inte en suck att hålla emot om hojen börjar välta. Skulle som tidigare rekommendera en monster eller en suzuki gsr-600 båda låga och lätta hojar. Sv 650 är en lätt hoj men den måste du nog sänka sadel höjden är 82 cm och jag är 1.69 och når inte riktigt ner med båda hälarna.

Just my two cents

//Dafe

Mmm, precis det jag förklarade innan. Är man kort och för fattig/busy för gym ere ingen hit med tegelstensvarianter.
650:n kollade jag lite på, men är lite kåpskadad. Tror att cbr:en tilltalar mig mer fysiskt. Ska det vara mer naket blir det la Monster :)
Dock är sadelhöjden verkligen inget att haka upp sig på. Nådde ner kanoners på cbr:en, och den har ändå en höjd på 820 (men smal som fan i sadeln :))

Monster utan tvekan, snuskigt billig försäkring på en 600 dessutom. Visst, inget fartvidunder men det räcker bra för att lära sig köra hoj ordentligt, det är inget man kan bara för att man har körkort utan det tar några år.
Pm'a mig så kan jag fixa ett bra pris på en riktigt fin 600:a som min bror har till salu.

Thanx! Hör av mig efter hojdagarna, då jag har kollat närmare på ett par intressanta ting :)

Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Vill nog slå ett slag för Kawa ZZR-600 ev. med låg sadel. Brikar ju anses som en bra cykel för korta och med 100hk och en ganska lätt cykel så går den säkert inte alltför illa. Den har ju varit med ett längre tag så möjligheterna att hitta en som passar den personliga plånboken borde vara rätt skapliga.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...