Varför de skulle göra en reservering när du tankar på en mack övergår mitt förstånd, de vet ju hur mycket du tankat för så att såvida det inte är så att de inte litar på att svenskar inte trashar stället efter att de betalt så finns det ju ingen anledning att göra en reservering?
Händer förmodligen bara om man automat-tankar med kort, inte om man betalar i kassa. Vissa bolags automater auktoriserar (reserverar) på 1kr innan tankning och gör omedelbart en efterregistrering på det slutliga beloppet.
När det handlar om transaktioner med chip (EMV) så kan det vara lite fippligare eftersom en ny transaktion på ett högre, slutligt belopp inte kan (eller rättare sagt inte får) genomföras utan att kortets chip är med och bestämmer.
Dock sitter ju chipkortet inte längre kvar i läsaren efter tankningen, då kan man istället göra så att man auktoriserar ett högre belopp innan och ändrar beloppet först då debiteringen sker (normalt en gång per dygn). I debiteringsfasen är det mycket lättare att ändra transaktionsbeloppet.
Jag har för mig att t.ex ST1's automatstationer (i Sverige) auktoriserar ett högre belopp, medan OKQ8's automater gör en auktorisation på 1 spänn bara för att kontrollera att kortet är giltigt/inte spärrat.
Hur man förfar med korttransaktioner beror i mångt och mycket på vad mackens/bensinbolagets inlösande bank har för regler, och vilka krav VISA/Mastercard/etc ställer för krav på inlösande banken i sin tur, samt hur stora risker för kortbedrägerier man är beredd att ta hos bensinbolaget.