Kortbetalning i Norge - reserverar dom men är faktiskt belopp-

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Läste i en tråd på SMC´s forum om en som råkat ut för att då han betalade med kort i Norge hade dom reservat mångt mycket mera än beloppet han handlade för. Detta hade tydligen hänt flera gånger på olika ställen. Dock hade reserveringen släppt efter ett par tre dagar och det riktiga beloppet drogs.
Är det nån här som varit med om det? Var inte så ifjol för mig, tänkte om det var nått nytt dom börjat med? Åker imorgon och om det är så kan det ju bli rolig överaskning om kortet helt plötsligt inte accepteras.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
har rest mycket i jobbet i Norge och väldigt ofta men inte alltid reserveras ett visst belopp tex hotel er hyrbilsfirmor tills det faktiskta beloppet är draget, om man tex bet med sitt bankort kan det bli problem med tex övertrassering som man bör ha i åtanke.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Går ju att gå runt med en en signad inblanco slip som de får istället och som man sedan får tillbaka vid återlämnandet/avresan etc.

Så gjorde de i Grekland för mig på diverse ställen nyligen. Ett jäkla otyg att belasta kontot utan att meddela vad de hittar på om det nu är så.

Åka

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2013
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer
Jag körde kontanter när jag var där för ett par veckor sedan.
Betalkort när jag tankade (orkade inte gå in varje gång, ta bort gps osv.).

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
hmm, kanske det som hände mig när jag var där förra året. Helt plötsligt medgavs inte köp fast jag visste att jag skulle ha pengar kvar... Hade pengar kvar när jag kom hem ett par dagar senare.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
vanligt även på hotell i vårt lilla land , att dom paxar stålars på kortet

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Japp.. Hände både mig och mitt resesällskap i fjol och det förstörde mycket av nöjet med att vara där. Vet dock inte vilket bolag som gjorde det men har lyckats spåra det till någon av statoil-mackarna vi tappade på. Dom la vantarna på 4 brakare för en tankning på typ 200 nok! Nästa vända ska jag växla hela resekassan till kontanter. Jävla norskar!:tungan

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
vanligt även på hotell i vårt lilla land , att dom paxar stålars på kortet

Så gör de väl i så gott som hela världen, dvs när du checkar in så reserverar de ett högre belopp för att vara säkra på att få betalt.

Ett alternativ är ju att använda ett kreditkort för incheckning på hotell och sedan sitt betalkort överallt annars. Jag tror dessutom du kan betala hotellet med betalkortet om du vill, du behöver inte betala med samma kreditkort som du använde vid incheckningen.

Varför de skulle göra en reservering när du tankar på en mack övergår mitt förstånd, de vet ju hur mycket du tankat för så att såvida det inte är så att de inte litar på att svenskar inte trashar stället efter att de betalt så finns det ju ingen anledning att göra en reservering?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så gör de väl i så gott som hela världen, dvs när du checkar in så reserverar de ett högre belopp för att vara säkra på att få betalt.

Ett alternativ är ju att använda ett kreditkort för incheckning på hotell och sedan sitt betalkort överallt annars. Jag tror dessutom du kan betala hotellet med betalkortet om du vill, du behöver inte betala med samma kreditkort som du använde vid incheckningen.

Varför de skulle göra en reservering när du tankar på en mack övergår mitt förstånd, de vet ju hur mycket du tankat för så att såvida det inte är så att de inte litar på att svenskar inte trashar stället efter att de betalt så finns det ju ingen anledning att göra en reservering?

Varit med om att svenska mackar gjort så med. Reserverat 800:- när tankningen var på 200:- för att efter någon vecka släppa reserveringen. Jävligt störande. Jag har frågat varför på en mack där det gjordes, och de svarade att det var pga att de inte hade någon uppkoppling mot banken, vilket jag tycker låter som tjurbajs.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Varit med om att svenska mackar gjort så med. Reserverat 800:- när tankningen var på 200:- för att efter någon vecka släppa reserveringen. Jävligt störande. Jag har frågat varför på en mack där det gjordes, och de svarade att det var pga att de inte hade någon uppkoppling mot banken, vilket jag tycker låter som tjurbajs.

Om de inte har någon uppkoppling mot banken, hur ska de då veta att något belopp reserverats?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
När jag var i Oslo i somras så verkade VISA vara ett okänt begrepp, jag hade vissa problem tills jag insåg att det var kontanter som gällde på väldigt många ställen, eller andra betalkort då, men jag kände att det inte var läge att skaffa ett Mastercard på plats i Oslo.

Enda stället i Sverige där jag har råkat ut för att VISA inte funkar var p-automater i Motala :huvet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om de inte har någon uppkoppling mot banken, hur ska de då veta att något belopp reserverats?
Det är väl ungefär samma tankegångar som jag har... Å andra sidan har man ju stött på den något djävulska och tungrodda byråkratin och arkaiska systemen som bankväsendet tvingar på alla de kommer i kontakt med, så det är väl inte omöjligt, men tycker ändå att det låter som en hög med tjurbajs, lögn och ren och förbannad dikt. :crash

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har sett samma problem med VISA i Egypten. Jag hade Mastercard inga problem i bankomat. Men en annan svensk turist med VISA kunde inte ta ut pengar ur samma bankomat. Men nu har det kommit nått nytt hos ICA-banken. ICA-banken har spärrat alla sina kort utanför Norden. Du måste själv ta bort spärren på ICA-bankens hemsida för att kunna använda kortet utanför Norden. MEN DET STÅR DET INTE PÅ HEMSIDAN. På hemsidan står det att du ska aktivera spärrarna! Döm om min förvåning när jag går in på Mina kort och upptäcker att kortet är spärrat utanför Norden. Hade ICA-banken infört det här ett år tidigare hade vår semester förra sommaren slutat med en stor d-a besvikelse. Hade inte haft pengar till dykkurserna.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag har sett samma problem med VISA i Egypten. Jag hade Mastercard inga problem i bankomat. Men en annan svensk turist med VISA kunde inte ta ut pengar ur samma bankomat. Men nu har det kommit nått nytt hos ICA-banken. ICA-banken har spärrat alla sina kort utanför Norden. Du måste själv ta bort spärren på ICA-bankens hemsida för att kunna använda kortet utanför Norden. MEN DET STÅR DET INTE PÅ HEMSIDAN. På hemsidan står det att du ska aktivera spärrarna! Döm om min förvåning när jag går in på Mina kort och upptäcker att kortet är spärrat utanför Norden. Hade ICA-banken infört det här ett år tidigare hade vår semester förra sommaren slutat med en stor d-a besvikelse. Hade inte haft pengar till dykkurserna.

Du hade väl ringt dom får vi hoppas?

i Finland brukar det vara bökigt att använda svenska VISA, men jag är inte klar över om expediterna inte kan/vill eller om det är nåt tekniskt. Det funkar i säg 75% av butikerna.

viffer

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Hoj
Honda VFR1200F -10

Händer förmodligen bara om man automat-tankar med kort, inte om man betalar i kassa. Vissa bolags automater auktoriserar (reserverar) på 1kr innan tankning och gör omedelbart en efterregistrering på det slutliga beloppet.

När det handlar om transaktioner med chip (EMV) så kan det vara lite fippligare eftersom en ny transaktion på ett högre, slutligt belopp inte kan (eller rättare sagt inte får) genomföras utan att kortets chip är med och bestämmer.

Dock sitter ju chipkortet inte längre kvar i läsaren efter tankningen, då kan man istället göra så att man auktoriserar ett högre belopp innan och ändrar beloppet först då debiteringen sker (normalt en gång per dygn). I debiteringsfasen är det mycket lättare att ändra transaktionsbeloppet.

Jag har för mig att t.ex ST1's automatstationer (i Sverige) auktoriserar ett högre belopp, medan OKQ8's automater gör en auktorisation på 1 spänn bara för att kontrollera att kortet är giltigt/inte spärrat.

Hur man förfar med korttransaktioner beror i mångt och mycket på vad mackens/bensinbolagets inlösande bank har för regler, och vilka krav VISA/Mastercard/etc ställer för krav på inlösande banken i sin tur, samt hur stora risker för kortbedrägerier man är beredd att ta hos bensinbolaget.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring