Kostnad Åbamas besök?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jag sitter här i lunchrummet och lyssnar på nyheterna om Åbamas besök under morgondagen.
Allt ska stängas av och gigantiskt polisinsats förberedds. Vägar ska stängas av och sporadiskiska avstängningar förekommer.
Vad kostar detta samhället totalt, då menar jag med förseningar,polisinsatser, avstängningar osv?
Kan vi fakturera Washington D.C?:va

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag sitter här i lunchrummet och lyssnar på nyheterna om Åbamas besök under morgondagen.
Allt ska stängas av och gigantiskt polisinsats förberedds. Vägar ska stängas av och sporadiskiska avstängningar förekommer.
Vad kostar detta samhället totalt, då menar jag med förseningar,polisinsatser, avstängningar osv?
Kan vi fakturera Washington D.C?:va

Hade nog varit billigare att skicka hela regeringen i privatjets över pölen istället.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tänk vad amerikanska skattebetalare pröjsar för kalaset. 500 pers i entouraget och samma säkerhet såfort han rör sig i USA också.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dessutom, i secret services ögon är Sverige ett högriskland med två ministermord vara det ena olöst i modern tid.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Vad hade det kostat om han inte fick komma ;)

Förhoppningsvis får vi något tillbaka i slutändan vilket jag tror på många plan.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hade nog varit billigare att skicka hela regeringen i privatjets över pölen istället.

Fast dom besöker väl USA sisodär 10 gånger per gång presidenten besöker oss så det var väl på tiden. Är väl bara Bush den yngre (och dummare) som besökt oss och då var det egentligen EU som han besökte. Visst kostar det men å andra sidan får väl säpo och pålisen möjlighet att damma av och pröva vissa sällan testade skyddsplaner så att dom inte dammar igen helt.

50 miljoner eller vad det nu blir är ju småpotatis jämfört med allt annat trams som det spärras av för i tid och otid.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Fin främmande minsann!
Någon stockholmare som har idéer om hur länge trafiken kommer påverkas på e4an södergående från Arlanda
kommer landa 1800 trafiken borde flyta på igen då? eller ska jag förbereda mig på bilkö.:crash

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tänk vad amerikanska skattebetalare pröjsar för kalaset. 500 pers i entouraget och samma säkerhet såfort han rör sig i USA också.

Snackade med en säpo-gubbe nyss faktiskt. Det är 800 jänkare på plats, varav 200 har varit här och rekat i två veckor. Enligt dagens DN har de varit utklädda till gatuarbetare etc. Reagerade på ett gäng på 10-12 arbetare som stod på Slottsbacken och låtsades gräva igår. Finns liksom inget att gräva i där :hihi
De där killarna kan nog "min" stadsdel bättre än jag vid det här laget.

Det står en Air-Force One helikopter stationerad på Gärdet just in case...
Eskorthastigheten från Arlanda kommer ligga på ca 200 km/k, och man har rekvirerat ett stort antal bilar för detta. Fanns någon benämning på detta; "No target" eller vad han sa. Det är iaf en uträknad hastighet som är tillräckligt hög för att det skall vara svårt för en duktig skytt att få träff.

Helt galet!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Läste att effektiv mötestid är cirka 45 minuter totalt. Resten går åt till transporter, middagar, säkerhetsarrangemang, skaka hand med knugen osv.

Så. Hela denna cirkusen bara för 45 minuter jobb.....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag hörde av en kollega att dom svetsar igen gatbrunnar tom :näsblod Hoppas dom kommer ihåg att öppna dom sen igen :rolleyes:

Undrar hur många verkliga hotbilder det finns? Det lär ju ringa in en massa tomtar och bomhota mm, helt grundlöst, men sen då? Bara för att någon sköt Palme för 27 år sen så känns det ju inte riktigt som centrala Kabul? :va

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag hörde av en kollega att dom svetsar igen gatbrunnar tom :näsblod Hoppas dom kommer ihåg att öppna dom sen igen :rolleyes:

Undrar hur många verkliga hotbilder det finns? Det lär ju ringa in en massa tomtar och bomhota mm, helt grundlöst, men sen då? Bara för att någon sköt Palme för 27 år sen så känns det ju inte riktigt som centrala Kabul? :va

Nä, men det finns ju bevisligen en massa pellejönsar som inte har alla koppar hemma.
Han Mijailovic tex var ju inte riktigt riktig, ändå lyckades han köra kniven i Anna Lindh. Hon var iofs ute och shoppade med sin väninna utan en endaste livvakt, men ändå...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det står en Air-Force One helikopter stationerad på Gärdet just in case...

Helikoptern heter inte Air Force One, utan Marine One. Och det heter den inte förrens presidenten befinner sig ombord. :fakta ;)

Hursom, det kostar en del pengar, och det lär blir jäkligt stökigt inne i stan.. Men Sverige är ett litet land som saknar egentligt inflytande men är beroende av handel. Så det gynnar oss förmodligen att ha goda relationer med stormakterna.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Helikåptern heter Marine One fagtiskt, sådeså.:banana

Bara när den flyger med presidenten i. Annars har den en annan call sign. Dessutom bara om piloten råkar komma från marinkåren, är exempelvis h*n från armen är det "Army One". :mattias

Precis samma som flygplanen, finns två stycken vc-25or men bara den (om någon) som råkar ha presidenten i sig heter "Air Force One". Skulle ha få för sig att ta en Cessna 172a blir även den Air Force One, om piloten tillhör flygvapnet vilket man får anta.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Eskorthastigheten från Arlanda kommer ligga på ca 200 km/k, och man har rekvirerat ett stort antal bilar för detta. Fanns någon benämning på detta; "No target" eller vad han sa. Det är iaf en uträknad hastighet som är tillräckligt hög för att det skall vara svårt för en duktig skytt att få träff.

Då hamnar Obama på efterkälken med Cadillac One som enligt uppgift ska göra 96km/h ;)

Har svårt att tänka mig att de kommer att köra i 200km/h. Har själv kört dessa transporter (Dock inte med Obama och inte med en avstängd E4). Mc-poliserna däremot kör hårt! Där har nog Säpo rätt när dom säger att dom kör i 200km/h.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
gynnar o gynnar
jotack allt usa ställt till med kostar oss ofantliga summor genom misslyckad integration

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Funderar på att helt skita i att åka till jobbet imorrn. Vi sitter precis vid slottet, så även att ta hojen blir nog besvärligt. T-banan kommer nog inte heller att gå som den skall så där är nog proppfullt.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!