Kostnad Åbamas besök?

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Det står en Air-Force One helikopter stationerad på Gärdet just in case...
Eskorthastigheten från Arlanda kommer ligga på ca 200 km/k, och man har rekvirerat ett stort antal bilar för detta. Fanns någon benämning på detta; "No target" eller vad han sa. Det är iaf en uträknad hastighet som är tillräckligt hög för att det skall vara svårt för en duktig skytt att få träff.

Helt galet!

Härligt, ska ta rygg på dom både till och hem ifrån jobbet. :)

Kommer bli intressant då man just nu jobbar imellan Grand och synagogan, kommer behöva legitimera oss när vi går in och ut och inte "tjafsa" om dom vill genomsöka oss.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker ärligt talat det är spel för gallerierna. Vill man ställa till något och har en halv hjärncell att skaka runt med har man ju haft gott om tid att plantera vapen och sprängladdningar innanför avspärrningarna. Skulle man vara riktigt jävlig och har stor budget kan man ju tex ha sett till att ha planterat en god mängd sprängladdningar längsmed den hyfsat uppgrävda E4. Till och med under asfalten, om det skulle behövas.

Det enda det skyddar mot är ju någon mentalt sjuk människa, och då räcker ju ganska mycket mindre åtgärder. Security Theatre som Schneier säger.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Oändligt många, kanske?
Visst går det att sitta och hitta på alla möjliga saker som kan hända, och div angrepp som folk kan göra, men i praktiken tror jag att dom är få, och inte fler än någon annanstans. Skulle en ensam knäppgök jogga mot Obama med en kniv så är det troligen det sista han gör, och det är ju bara den typen av politikermord vi har haft i Sverige i modern tid, obevakade politiker som skjuts på nära håll/knivhuggs när dom går helt utan livvakter. Ja, och han med tryckkokaren som begick självmord.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tycker ärligt talat det är spel för gallerierna. Vill man ställa till något och har en halv hjärncell att skaka runt med har man ju haft gott om tid att plantera vapen och sprängladdningar innanför avspärrningarna. Skulle man vara riktigt jävlig och har stor budget kan man ju tex ha sett till att ha planterat en god mängd sprängladdningar längsmed den hyfsat uppgrävda E4. Till och med under asfalten, om det skulle behövas.

Det enda det skyddar mot är ju någon mentalt sjuk människa, och då räcker ju ganska mycket mindre åtgärder. Security Theatre som Schneier säger.

Dom letar mer noggrant än man kan tro.. så det är nog inte helt lätt att bara placera ut en jättebomb.. (ja, det måste vara en ganska rejäl pjäs för att göra någon sorts skada på en bits avstånd, särskilt om han sitter i en bil). Jag jobbar på Riksdagen och här samt i kvarteren runtomkring har man gjort ganska mkt.

Ska man hitta på något dåligt så tror jag att den största chansen att "lyckas" är att vara eller se ut som någon av de 2000 poliser som kommer att jobba med detta. Ingen har koll på alla, och ingen reagerar på att de är beväpnade.

Men visst är det ganska mkt spel för gallerierna genom att slå på stort och därmed förmodligen skrämma ganska många knäppgökar t ex militanta vänsterpartister. Blir inte lika kul att rusa fram och kasta ägg om du får en kula i huvudet som tack för hjälpen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Dom letar mer noggrant än man kan tro.. så det är nog inte helt lätt att bara placera ut en jättebomb.. (ja, det måste vara en ganska rejäl pjäs för att göra någon sorts skada på en bits avstånd, särskilt om han sitter i en bil). Jag jobbar på Riksdagen och här samt i kvarteren runtomkring har man gjort ganska mkt.

Ska man hitta på något dåligt så tror jag att den största chansen att "lyckas" är att vara eller se ut som någon av de 2000 poliser som kommer att jobba med detta. Ingen har koll på alla, och ingen reagerar på att de är beväpnade.

Men visst är det ganska mkt spel för gallerierna genom att slå på stort och därmed förmodligen skrämma ganska många knäppgökar t ex militanta vänsterpartister. Blir inte lika kul att rusa fram och kasta ägg om du får en kula i huvudet som tack för hjälpen.

Jo, det krävs en rätt stor, eller välplacerad, sprängladdning för att göra skada, inget omöjligt för en välorganiserad och välfinansierad aktion. Ensamma galningar gör det däremot inte, eller en grupp med radikaler... (De är varken välfinansierade eller välorganiserade) Men att gömma något inne i city borde väl inte vara svårare än att gömma det i en lägenhet, eller har de gått in och sökt igenom alla lägenheterna med?

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja tänk om nån står beredd i ett fönster med ett pansarskott när han glider förbi. Många fönster att hålla reda på..

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Då hamnar Obama på efterkälken med Cadillac One som enligt uppgift ska göra 96km/h ;)

Har svårt att tänka mig att de kommer att köra i 200km/h. Har själv kört dessa transporter (Dock inte med Obama och inte med en avstängd E4). Mc-poliserna däremot kör hårt! Där har nog Säpo rätt när dom säger att dom kör i 200km/h.

OT: Note to self: Kör extra lagligt när heltsonika är med på gruppkörningarna framöver xD

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Stänga av motorvägar för att en snubbe har lite skakiga nerver?
Då kan de fan stänga e4'an åt mig med så jag slipper trafikstockning nästa gång jag skall ner mot kontinenten, så jävla viktig är han inte.

Jobbigt att landet ska måsta stanna för att usa's president skall in på kaffe. Hade jag styrt ett land hade han fått komma in på samma villkor som vilken annan turist som helst, duger det inte kan han stanna hemma.
Detta är ju fan löjligt.

Semlan84

Sådär ja...
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
cb1000ra -11
Tog en promenad nu på lunchen och gick genom kungsan bort till Grand Hotel och vidare till jobbe vid Nybroviken. Tror jag såg 100 poliser minst på den sträckan och 20 polisbilar och bussar. Visste inte att vi hade så många i det här landet för man ser dem ju aldrig:D

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jo, det krävs en rätt stor, eller välplacerad, sprängladdning för att göra skada, inget omöjligt för en välorganiserad och välfinansierad aktion. Ensamma galningar gör det däremot inte, eller en grupp med radikaler... (De är varken välfinansierade eller välorganiserade) Men att gömma något inne i city borde väl inte vara svårare än att gömma det i en lägenhet, eller har de gått in och sökt igenom alla lägenheterna med?

Oklahoma? :va

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Stänga av motorvägar för att en snubbe har lite skakiga nerver?
Då kan de fan stänga e4'an åt mig med så jag slipper trafikstockning nästa gång jag skall ner mot kontinenten, så jävla viktig är han inte.

Jobbigt att landet ska måsta stanna för att usa's president skall in på kaffe. Hade jag styrt ett land hade han fått komma in på samma villkor som vilken annan turist som helst, duger det inte kan han stanna hemma.
Detta är ju fan löjligt.

Jag tror inte Sverige hade velat ha publiciteten i USA att vi inte välkomnar deras president när han vill hälsa på.
Sen gissar jag på att det inte bara är presidenten och statsministern som träffas utan säkert massvis av de anställda som byter erfarenheter och skapar kontakter över kontinenten.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Jo, det är klart, lyckas man fylla upp en VAN med sprängmedel, och inte bli upptäckt där den står precis längsmed färdvägen så kan man ställa till det. :) Tror dock att färdvägen kommer bli totaltömd.

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Tog en promenad nu på lunchen och gick genom kungsan bort till Grand Hotel och vidare till jobbe vid Nybroviken. Tror jag såg 100 poliser minst på den sträckan och 20 polisbilar och bussar. Visste inte att vi hade så många i det här landet för man ser dem ju aldrig:D

Dom körde en övningsrutt till synagogan runt 11:30, jäklar vad det gick undan! MC-snutarna måste ha riiktigt roligt. :banana

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Visst går det att sitta och hitta på alla möjliga saker som kan hända, och div angrepp som folk kan göra, men i praktiken tror jag att dom är få, och inte fler än någon annanstans. Skulle en ensam knäppgök jogga mot Obama med en kniv så är det troligen det sista han gör, och det är ju bara den typen av politikermord vi har haft i Sverige i modern tid, obevakade politiker som skjuts på nära håll/knivhuggs när dom går helt utan livvakter. Ja, och han med tryckkokaren som begick självmord.

Jag tror du har fel. Sverige är närmast en frizon för folk som ägnar sig åt all skit vi väljer att blunda för. Det är det som är det fina med vårt land.(right) Hur många "f d" bödlar tror du inte lever ett komfortabelt liv här?

Förenta staternas president måste vara den på flera sätt ultimata måltavlan. Klart det finns folk som offrar livet för att få var den som eliminerade den främste företrädaren för det onda väst här, där den inhemska vaksamheten är så låg. Det finns så många som gärna offrar sig för att ställa till lite kalabalik utan att egentligen uppnå något. Har det verkligen undgått någon? Dig, Hoztic?

Vi kan nog konstatera är vårt land är ett SPA för jordens huliganer.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Ska man ha kål på Obama på ett svenskt sätt får man väl göra som självmordsbombaren, lite i skymundan utan allt för mycket uppståndelse. Nu hårdbevakar NSA Sporthoj så nu är det bara att glömma mitt tips.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!