Kostnad för CE-behörighet?

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Finns det någon på sporthoj som är trucker?

Jag går i funderingar om att ta CE-kort och har kollat runt lite på priser. Hittade en kurs i Mora som ligger på 4v, där ingår allt man behöver och 30h körtid, kostnad för detta kalaset är 32.600:-. Tycker det verkar prisvärt, vad tycker ni?

Det är ju alltid bra att ha CE för det finns ju alltid jobb och möjlighet till extra inkomst, speciellt när man inte har familj osv att ta hänsyn till då man kan köra utomlands.

Vad har ni för erfarenheter kring trucker jobbet? Ska jag strunta i det eller är det inte värt 40 lökar? Vad är det för löner, ös på med info bara!!!

Tja
 
Last edited:

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Alingsås
Hoj
hojlös
Håller också på och tar CE-kort.
Har klarat teorin för C, men ej börjat övningsköra ännu.
Enligt trafikskolan tar det i snitt ca 40 lektioner att få CE-behörighet, vilket tillsammans med andra kostnader hamnar på ca 40-50 papp.
Bara att hoppas att man kör bättre än snittet och på så sätt kan minska kostnaderna en aning.
Har tur och får låna bil och släp gratis av ett åkeri, för att träna backning på deras gårdsplan.
Gött med lite gratis träning... :D
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Masterlord skrev:
Håller också på och tar CE-kort.
Har klarat teorin för C, men ej börjat övningsköra ännu.
Enligt trafikskolan tar det i snitt ca 40 lektioner att få CE-behörighet, vilket tillsammans med andra kostnader hamnar på ca 40-50 papp.
Bara att hoppas att man kör bättre än snittet och på så sätt kan minska kostnaderna en aning.
Har tur och får låna bil och släp gratis av ett åkeri, för att träna backning på deras gårdsplan.
Gött med lite gratis träning... :D

Jo jag har läst siffror på 15 lektioner för C och ytterligare 15 för E:et.

Hur kommer det sig att du tar det? Ska du köra utomrikes?

Har också tur med gratis träning då svärfar äger f.d Adena Pickos numera Alltjänst Budbilar här i Halmstad, så blir träning där med. :)


Vart är alla andra lastbilsgurus?!
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag tycker du ska ta det. Jag tog CE när jag gjorde lumpen (kostnad för mig 100:) Är färdigutbildad nu efter jul, men det verkar tunt med konstruktörsjobb så det blir kanske till att köra lastbil. Verkar finnas gott om jobb lediga i den branschen. Go for it!!! :banana

/KaliZ
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
KaliZ skrev:
Jag tycker du ska ta det. Jag tog CE när jag gjorde lumpen (kostnad för mig 100:) Är färdigutbildad nu efter jul, men det verkar tunt med konstruktörsjobb så det blir kanske till att köra lastbil. Verkar finnas gott om jobb lediga i den branschen. Go for it!!! :banana

/KaliZ

Har du kört lastbil innan? Berätta gärna lite om arbetsförhållanden och ersättning... och de beryktade välbetalda utlandskörningarna (om det stämmer)? :)

Tja
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Espen skrev:
Har du kört lastbil innan? Berätta gärna lite om arbetsförhållanden och ersättning... och de beryktade välbetalda utlandskörningarna (om det stämmer)? :)

Tja

Nepp..sorry. Har inte kört innan. Bara tog chansen att ta kortet när tillfället gavs. Men du får väl börja odla på magen om du ska bli trucker.

/KaliZ
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Espen skrev:
Kan du bygga en hääääftig till mig sen då? :D

Vilken färg är snyggast på lastbilar? :rofl

vad sägs om en FH16 med 610 hk? :näsblod

Den vanligaste färgen är vit. Tråkigt tycker jag. Det finns en blå metalliclack som är jäkligt snygg. Men det är ju en smaksak.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Espen skrev:
Har du kört lastbil innan? Berätta gärna lite om arbetsförhållanden och ersättning... och de beryktade välbetalda utlandskörningarna (om det stämmer)? :)

Tja
Kan bara göra dej besviken om du letar välbetalda utlandskörningar. Regeringens misshandel av åkerier har resulterat i att det knappt finns nån svensk öht som kör på utlandet. Det fåtal som finns kör bara till norra delen av tyskland för byte. Dessutom kan du med färskt körkort glömma att få ratta en stor lastbil ut i europa om du inte har gott rykte att du är pålitlig. En svensk inrikeschaufför tjänar mellan 12 och 20K efter skatt, beroende på om man har övernattningar eller ej. Det finns enstaka åkerier som betalar mer, då finns det ofta nåt lurt med i bilden. Väldigt sällsynt med löner som överstiger kollektivavtalet. Dock finns det möjligheter att vara ledig mycket om man är beredd på att jobba hårt när man väl jobbar, många åkerier kör med 4-dagars vecka.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
KaliZ skrev:
Jag tycker du ska ta det. Jag tog CE när jag gjorde lumpen (kostnad för mig 100:) Är färdigutbildad nu efter jul, men det verkar tunt med konstruktörsjobb så det blir kanske till att köra lastbil. Verkar finnas gott om jobb lediga i den branschen. Go for it!!! :banana

/KaliZ
Finns gott om jobb, men var kräsen med vem ni tar anställning hos, det finns många som inte har avtalsenliga löner....
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Pris på att ta körkort har jag dålig koll på i dagens läge..

Själv trucker jobbet är kul om man har en seriös åkare att köra för..

Hade själv lite helg/kvälls körningar för ett par års sedan..

Var som sagt noga med att köra för ett känt/seriöst företag..
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
KaliZ skrev:
Nepp..sorry. Har inte kört innan. Bara tog chansen att ta kortet när tillfället gavs. Men du får väl börja odla på magen om du ska bli trucker.

/KaliZ

He he, nu när du säger det så... tänk om man får värsta truckermage? :rofl Får la träna mer! :(

Thundercat skrev:
vad sägs om en FH16 med 610 hk? :näsblod

Den vanligaste färgen är vit. Tråkigt tycker jag. Det finns en blå metalliclack som är jäkligt snygg. Men det är ju en smaksak.

Ge mig en FH17 istället... thundercat optimerad för snabbare transporter! :yoparty
Skulle vilja ha en neongrön lastbil med neonrosa trailer och strobe extralampor! :banana

Nä men allvarligt, vad säljer ni mest av?
Nr:18 skrev:
Kan bara göra dej besviken om du letar välbetalda utlandskörningar. Regeringens misshandel av åkerier har resulterat i att det knappt finns nån svensk öht som kör på utlandet. Det fåtal som finns kör bara till norra delen av tyskland för byte. Dessutom kan du med färskt körkort glömma att få ratta en stor lastbil ut i europa om du inte har gott rykte att du är pålitlig. En svensk inrikeschaufför tjänar mellan 12 och 20K efter skatt, beroende på om man har övernattningar eller ej. Det finns enstaka åkerier som betalar mer, då finns det ofta nåt lurt med i bilden. Väldigt sällsynt med löner som överstiger kollektivavtalet. Dock finns det möjligheter att vara ledig mycket om man är beredd på att jobba hårt när man väl jobbar, många åkerier kör med 4-dagars vecka.

Jobba hårt får man vara beredd att göra, det har jag redan insett.
Skulle vart gött att jobba nätter, helger osv nu när man inte har någon (mer än tanten) att ta hänsyn till.
Mellan 12 och 20 låter ju vettigt, lär ju funka under tiden man söker till polishögskolan. Vad är timlönen vid extra jobb på helger och semestrar?

Iceman1975 skrev:
Pris på att ta körkort har jag dålig koll på i dagens läge..

Själv trucker jobbet är kul om man har en seriös åkare att köra för..

Hade själv lite helg/kvälls körningar för ett par års sedan..

Var som sagt noga med att köra för ett känt/seriöst företag..

*Antecknar flitigt allt som sägs i tråden*
Tack för alla tips!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag pröjsade in 26k i somras för att ta CE-kort, har dock ej börjat riktigt med det än... :gnissla Uppskrivning i mitten av dec så det börjar bli dags att plugga vilotider och lastvikter!
 

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Alingsås
Hoj
hojlös
Espen skrev:
Jo jag har läst siffror på 15 lektioner för C och ytterligare 15 för E:et.

Hur kommer det sig att du tar det? Ska du köra utomrikes?

Har också tur med gratis träning då svärfar äger f.d Adena Pickos numera Alltjänst Budbilar här i Halmstad, så blir träning där med. :)


Vart är alla andra lastbilsgurus?!
Anledningen att jag tar kortet är att jag inte har någon gymnasieutbildning.
Har jobbat 18 år på samma företag nu, men tröttnat.
Tänkte köra lite extra i början vid sidan om det vanliga jobbet, sen får jag se om jag vill köra på heltid sen.
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Iceman1975 skrev:
Var som sagt noga med att köra för ett känt/seriöst företag..

Min syster jobbar på en trafikskola i Helsingborg som har bl.a. CE och HeavyEcoDriving, dom är seriösa då dom också bedriver gymnasieverksamhet mot branschen. Bland annat har dom modern lastbilspark och kör bl.a. med FH12:eek:r. Det kanske kan vara något?

Fråga mig inte vad det kostar eller om rabatt, för det kan jag tyvärr inte ordna. :)

http://www.gokompetens.se/
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
oscar skrev:
Jag pröjsade in 26k i somras för att ta CE-kort, har dock ej börjat riktigt med det än... :gnissla Uppskrivning i mitten av dec så det börjar bli dags att plugga vilotider och lastvikter!

26k? Vad ingår då? Låter billigt :tummenupp

Masterlord skrev:
Anledningen att jag tar kortet är att jag inte har någon gymnasieutbildning.
Har jobbat 18 år på samma företag nu, men tröttnat.
Tänkte köra lite extra i början vid sidan om det vanliga jobbet, sen får jag se om jag vill köra på heltid sen.

Okej, har du arbete färdigt eller ska du börja leta när du är färdig? Istället för att köra extra vid sidan om jobbet så har komvux kvällskurser *tipsar*, har själv läst lite där och det funkade jätte bra. Dom har ett system för folk som är över 25 och jobbat mer än 7 år då man inte behöver läsa lika mycket för att få högskolekompetens.

Josafan skrev:
Min syster jobbar på en trafikskola i Helsingborg som har bl.a. CE och HeavyEcoDriving, dom är seriösa då dom också bedriver gymnasieverksamhet mot branschen. Bland annat har dom modern lastbilspark och kör bl.a. med FH12:eek:r. Det kanske kan vara något?

Fråga mig inte vad det kostar eller om rabatt, för det kan jag tyvärr inte ordna. :)

http://www.gokompetens.se/

Hittade inga priser men jag hade tänkt läsa i Mora
http://www.helgemostrafikskola.nu/inten-c.html dom verkade både ha vettig personal och priser.

Är det någon från Mora som kan uttala sig om skolan?

Tja
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Josafan skrev:
Min syster jobbar på en trafikskola i Helsingborg som har bl.a. CE och HeavyEcoDriving, dom är seriösa då dom också bedriver gymnasieverksamhet mot branschen. Bland annat har dom modern lastbilspark och kör bl.a. med FH12:eek:r. Det kanske kan vara något?

Fråga mig inte vad det kostar eller om rabatt, för det kan jag tyvärr inte ordna. :)

http://www.gokompetens.se/

I det sammanhanget jag skrev så pratade vi när man HAR körkortet.. :D
Att man ska jobba åt ett seriöst företag så man har stor chans att få betalt.. :7peta
 

Vikings

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
SV 1400
Lön

Tyvärr så är chaufförsjobben sällsynta. Med höjd dieselskatt, mängder av chaufförer från baltikum och Polen så kan man nog glömma utlandsjobb.

De tre senaste åkerierna jag körde för har gått i konkurs.

Men visst det går att tjäna bra med pengar, mest då beroende på traktamente. Jag hade tex 26000:- netto för tre veckors körning till Italien.

Men som någon skrev utan erfarenhet och referenser är det tufft......
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top