Kostnad för CE-behörighet?

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
oscar skrev:
Allt utom läkarintyg och den där avgiften man betalar till VV för godkännande!

Tar det på Erikssons i Malmö...

Okej, men hur många körlektioner? Och lån av bil till uppkörning?

Vikings skrev:
Tyvärr så är chaufförsjobben sällsynta. Med höjd dieselskatt, mängder av chaufförer från baltikum och Polen så kan man nog glömma utlandsjobb.

De tre senaste åkerierna jag körde för har gått i konkurs.

Men visst det går att tjäna bra med pengar, mest då beroende på traktamente. Jag hade tex 26000:- netto för tre veckors körning till Italien.

Men som någon skrev utan erfarenhet och referenser är det tufft......

Jo jag har insett det. Men man får väl börja lite extra och sedan se om man får tur och kanske får en och annan utlandskörning.
Anställer svenska åkerier sina chafförer från Polen? Det visste jag faktiskt inte, det är ju inte bra. Om det blir svårt att få jobb så vill man ju inte lägga 30-40k på körkort! Hmm... :va
 

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Alingsås
Hoj
hojlös
Espen skrev:
Okej, har du arbete färdigt eller ska du börja leta när du är färdig? Istället för att köra extra vid sidan om jobbet så har komvux kvällskurser *tipsar*, har själv läst lite där och det funkade jätte bra. Dom har ett system för folk som är över 25 och jobbat mer än 7 år då man inte behöver läsa lika mycket för att få högskolekompetens.

Njae, letar lite och får se vad man kan hitta, kan inte börja köra heltid förrän typ 4-5 år p.g.a. att jag bor själv med mina 2 barn. Vill bara ha kortet så man dels kan jobba lite extra, och för att det kan vara bra att ha när/om jag får lust att ta ett heltidsjobb..
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Masterlord skrev:
Njae, letar lite och får se vad man kan hitta, kan inte börja köra heltid förrän typ 4-5 år p.g.a. att jag bor själv med mina 2 barn. Vill bara ha kortet så man dels kan jobba lite extra, och för att det kan vara bra att ha när/om jag får lust att ta ett heltidsjobb..

Okej, bor man själv med två barn så blir det en helt annan sak...
Lycka till! :tummenupp
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Espen skrev:
Okej, men hur många körlektioner? Och lån av bil till uppkörning?

Så länge sedan jag köpte paketet så det minns jag inte, men med sådana paket så brukar det väl vara så att man klarar sig! Bilen tror jag att man får låna vid uppkörning...
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Iceman1975 skrev:
I det sammanhanget jag skrev så pratade vi när man HAR körkortet.. :D
Att man ska jobba åt ett seriöst företag så man har stor chans att få betalt.. :7peta

Aj fan, orkade inte läsa ordentligt :huvet
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
twinner skrev:
Jag snackade med en jobbarkompis i dag och hans C-kort kostade 16 000.

Jo, man brukar räkna 16.000 på C:et och 16.000 till på E:et... så då stämmer det ju ganska bra!

Vad tycker din kompis om jobbet då?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Espen skrev:
Jo, man brukar räkna 16.000 på C:et och 16.000 till på E:et... så då stämmer det ju ganska bra!

Vad tycker din kompis om jobbet då?

Just det ja!:=) Antar att han hatar jobbet! det är därför han tog C,för att kunna byta jobb :D

Han vill i framtiden köra runt i Europa.
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
twinner skrev:
Just det ja!:=) Antar att han hatar jobbet! det är därför han tog C,för att kunna byta jobb :D

Han vill i framtiden köra runt i Europa.

Jo det skulle vara trevligt att köra i Europa, men det verkar inte ljust om man läser det som de insatta har skrivit.

Jag får väl kolla hur det ser ut i Norge eller nått, det löser sig alltid!

Tja
 

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sodertalje
Hoj
Honda
Fan, kunde tagit CE i lumpen för ca 800kr men då tyckte man att det var mer värde i att dricka bärs eller ligga och kolla på repriser av Vänner och
Spinn city.
Ångrar mig hyffsat. :fyllisar
 

Sp3

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Ljungby
Hoj
Speed Triple -01
Fixade uppkörningen på C för någon vecka sedan, kostade mellan 5-6000 kr ( 3 lektioner på skola + ca 5 timmar privatkörning).Räknar med ungefär lika mycket för släp till. :tummenupp
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Thundercat skrev:
Vi byggde faktist en neongrön idag... :3freak

Vad menar du? FH, FM? 9, 12 eller 16 l motor?

Du får välja motor, bara det är över 1200hk och 3000Nm :yoparty :gnissla

Vem beställer en neongrön lastbil?! :va

goodfella skrev:
Fan, kunde tagit CE i lumpen för ca 800kr men då tyckte man att det var mer värde i att dricka bärs eller ligga och kolla på repriser av Vänner och Spinn city.
Ångrar mig hyffsat. :fyllisar

Det borde du! Fyyyyy... :fyllisar

Sp3 skrev:
Fixade uppkörningen på C för någon vecka sedan, kostade mellan 5-6000 kr ( 3 lektioner på skola + ca 5 timmar privatkörning).Räknar med ungefär lika mycket för släp till. :tummenupp

Du är en naturbegåvning, några tips? :D
Nä men seriöst, hade vart gött att komma så billigt undan!
 
Last edited:

Therudeboy

Guest
Espen skrev:
Anställer svenska åkerier sina chafförer från Polen? Det visste jag faktiskt inte, det är ju inte bra. Om det blir svårt att få jobb så vill man ju inte lägga 30-40k på körkort! Hmm... :va




Nej, dom har egna företag så åkerierna här i sverige hyr in dom. Satsa på det ändå, för en dag så har polen och baltikum samma löner som vi har och då spelar det ingen roll varifrån dom köper sina tjänster. Väldigt många 40-talister som går i pension nu, så ska du satsa på ce-kort gör det nu.
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Therudeboy skrev:
Nej, dom har egna företag så åkerierna här i sverige hyr in dom. Satsa på det ändå, för en dag så har polen och baltikum samma löner som vi har och då spelar det ingen roll varifrån dom köper sina tjänster. Väldigt många 40-talister som går i pension nu, så ska du satsa på ce-kort gör det nu.

Det blir efter sommaren -05 jag tar det.
Jo man får väl hoppas på lika löner då det inte funkar som det är nu iaf!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top