Det är svårt att köpa på distans, man vill ju gärna se objektet innan köp. Sedan tillkommer kostnad och besvär för resa eller transport. Knivigt!
Priset för transport är förstås en avvägning, men kan vara värt en slant. Och framför allt spara tid.
Å andra sidan kan man se den senare delen (tidsåtgången) som en utflykt, en resa till trakter man annars inte skulle ha besökt.
Senaste köpet gjorde jag i Helsingborg. En grov kalkyl sade att det skulle kosta ett par hundralappar Göteborg-Helsingborg med tåg, ett par hundralappar med taxi till handlaren (i ett industriområde) samt bränsle 22 mil hem. Alltså inte gratis att hämta själv, men ändå ganska billigt. Under tusenlappen.
Dock skulle det i praktiken ta mig en dag. Nu förhandlade jag med handlaren och fick transporten på köpet!
Han hade flera leveranser norröver så kostnaden för omvägen hem till min adress gick att förhandla bort. Skicket var jag inte orolig för, den var 1 år, hade gått 104 mil och kom precis från verkstaden efter ett försäkringsärende (nya plastkåpor).
Köpet innan var mer komplicerat och gjordes på landsbygden i Västerbotten, 5 mil väster om Skellefteå. Rätt ocentralt om man bor i Göteborg.
Transport var inte aktuellt eftersom jag ville se hojen med egna ögon innan jag tog beslut om köp. Hade jag inte gillat skicket, då hade jag fått åka hem igen! Jobbigt i så fall, men rent mentalt var jag beredd på det.
Så jag tog kvällståg en fredag till Stockholm, bytte till nattåg till Västerbotten. Blev upphämtad av säljaren på stationen lördag morgon och så körde vi hem till säljaren ute på landet (grusväg). Efter genomfört köp körde jag söderöver under lördagen, övernattade på hotell i Gävle, och rullade vidare till Göteborg på söndagen.
Det hela kostade ett par tre-tusenlappar för tågresorna, plus övernattning i Gävle, plus måltider, plus bränsle för 120 mils körning. Samt tog massor av tid, fredag kväll-söndag kväll.
Så den transporten hade jag lätt kunna betala några tusen för att slippa! Förutsatt jag hade kunnat övertyga någon här på Sporthoj att ta sig ut på landet i Västerbotten för att "besiktiga" och bedöma skicket på detaljnivå.
(Fördel: jag fick en hojtur i trakter jag normalt inte besöker. Vilket är kul och intressant i sig!)
Slutsats: det kan vara jäkligt komplicerat att köpa på distans! Och det kan vara värt att betala för viss support, både för "besiktning" och transport.