Kostnad mc-utrustning

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
...en novell...

Dyraste prylen jag köpt. En KBC hjälm som passade OK i affären men är jobbig på huvudet efter 1 timme. Sitter för tight. Och så har den bara * hos Sharp. LUpptäckte Sharps hemsida efter köpet. Så 2500kr i sjön. Används ej.
Min första hjälm var också för liten men min körlärare drog ut fodret, och pressade ihop det där materialet vaddetnuheter med en sked liksom, han tryckte materialet mot skalet för allt vad han var värd, och vips var hjälmen en halv strl större. Gammalt indiantrick typ. :)

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Köpte mitt Arlen Ness-skinnställ för 1900 på Blocket, gått en säsong, aldrig lagt, jätte fint skick, det enda man kan klaga på är lukten innifrån som var i början, men går att fixa!
Begagnat is the shit!

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Min första hjälm var också för liten men min körlärare drog ut fodret, och pressade ihop det där materialet vaddetnuheter med en sked liksom, han tryckte materialet mot skalet för allt vad han var värd, och vips var hjälmen en halv strl större. Gammalt indiantrick typ. :)

Nackdelen med det indiantricket är ju dock att man försämrar stötupptagningsförmågan.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Nackdelen med det indiantricket är ju dock att man försämrar stötupptagningsförmågan.

Äsch det handlar ju inte precis om 4 cm vadd som pressades ihop. Och hjälmen formar sig ju ändå efter din huvudform, men här fixade han det i förskott så att säga.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tips:
Kronan är väldigt stark just nu, har två kompisar som köpt hjälm nyligen för halva priset mot Sverige från England och annan del av Europa.

Dogy

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2013
Hoj
R108
Tips hjälm: Gå till handlare och PROVA. obs detta punkt är faktisk viktigt så slarva inte med passform på hjälmen och be gärna och få kolla på fjolårets eller utgående sortiment, köpte precis en ny shoei hjälm för 2800 nedsatt ifrån 4000:-.

Annars tycker jag också ryggplatta skall sitta klockrent och jackan tight o fint för den skall ändå hålla ryggplattan på rätt ställen så där är det smart o lägga lite pengar, måste provas på handlare om du inte vet exakt storlek på rätt märke

Själv har jag handlat på FC-moto.de, jättebra leveranstid och service men grejerna sitter fan inte rätt så skicka tillbaka allt och drog till bike trollhättan för superservice!

12.000 är ett bra utgångspunkt

3000 hjälm
1500 ryggplatta
1000 hanskar
5000 jacka+byxor
1500 skor

lycka till :)

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Jag köpte mina grejor på fc-moto.de. Berik skinnställ ca 4500, Berik handskar ca 800, berik stövlar ca 1000. Sen köpte jag en begagnad hjälm (aldrig använd) för 3000. Grejorna från Tyskland skulle nog kosta det dubbla i Sverige. Handskarna var fel storlek så jag skickade tillbaka o bytte utan problem. Kan varmt rekommenderas.

Köpte även jag handskar (bland annat) från fc-moto. Fick den storlek jag beställt, men dom var en aning stora. Bytte dem utan minsta bekymmer, och snabbt gick det. Kan VERKLIGEN rekommendera fc-moto.de. :tummenupp

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hjälm: http://www.jula.se/oppningsbar-mc-hjalm-641078
För bra sikt framåt även när jag lutar huvudet framåt och för den sitter bekvämt.
Släpp aldrig kravet på bra sikt och att den sitter bekvämt. Och välj en som har minst **** hos Sharp.
http://sharp.direct.gov.uk/
Ryggskydd: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-82568/
har flyttat upp hängslenas nedre infästning två plattor och har ett band som drar ihop hängslena mitt på bröstet så de inte drar i axlarna.
Handskar sommar: Handelsboden, de jag köpte efter bra testresultat i Bike för ca 1000kr finns inte längre.
Byxor: http://www.handelsboden.com/worker-pants-p-281-c-127.aspx
Satt in 10mm tjockt liggunderlag 19cm x 38cm i fickorna för knäskydd. Perfekta att ligga på knä i och tex smörja kedjan.
Jacka: http://www.jula.se/mc-jacka-varsel-641047
Mycket gott om fickor. Men det inbyggda ryggskyddet har jag skickat till återvinning.....
Stövlar: Näst dyraste prylen jag köpt. Alpine Stars Racing Ahead kostade ca 2400kr och har börjat gå sönder i en del sömmar.....eller snarare Goretex delarna brister vid sömmarna till läder.
Dyraste prylen jag köpt. En KBC hjälm som passade OK i affären men är jobbig på huvudet efter 1 timme. Sitter för tight. Och så har den bara * hos Sharp. LUpptäckte Sharps hemsida efter köpet. Så 2500kr i sjön. Används ej.
Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Billig utrustning men jag lägger hellre pengarna på banåkning, däck och täta oljebyten.

Billigt betyder inte obra grejor, men mitt fokus ligger inte på täta oljebyten iaf.
hojen är bara pengar och pengar kan man tillverka så länge man är hel och ren.

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Ett bra textilställ kan vara det smartare om du skall övningsköra.
Jag svettades som en gris på konbanan i alla fall, hade jag haft ett skinnställ hade det vart kasserat efter bara några gg.

Textil har ju fördelen att det går att tvätta relativt enkelt.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag svettades som en gris på konbanan i alla fall, hade jag haft ett skinnställ hade det vart kasserat efter bara några gg.

Ahem...kassera skinnställ för att man svettats i dem? :hihi Det skulle bli rätt dyrt för bannåkarna det...för att inte tala om kortegeåkning runt Mälaren 10 under...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Med underställ håller sig läderpyjamasen fräsch längre, det är lite svalare (med rätt underställ tydligen) och den är lättare att kränga av sig. :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Med underställ håller sig läderpyjamasen fräsch längre, det är lite svalare (med rätt underställ tydligen) och den är lättare att kränga av sig. :)

Oavsett utrustning så är underställ helt klart att föredra... kör själv med nån cool-max variant.
Sen missade jag att skriva ryggskydd och bröstplatta också, jag kör aldrig utan det.
Och en buff. :)

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Hjälm och Stövlar, där ska prio ligga, resten köper du beggat. :)

(Vad en bra hjälm kostar är svårt att säga men från ca 4tkr och uppåt)

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Jag tycker det är fel att bara använda "dyrt=bra hjälm"
Mycket viktigare att ha en hjälm som passar bra, är lätt, är bekväm, har en bra låsmekanism, har en bra sharp rating.
Plus att den aldrig blivit tappad eller islagen såklart!

Själv har jag en AGV hjälm, är bekväm, lätt och bra sharprating... Har sett mycket dyrare hjälmar som är både tyngre (jobbigare på nacke) och har dålig sharprating...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
köp skinställ, allväder/goretex är inte alls lika bra när man väl vurpar, hade goretex när jag var hyffsat tjock å inte kunde ha skinställ, men efter att jag sumpat 55kilo så kör jag bara med skinställ. kan inge falsk säkerhet men det är iaf bättre än goretex tycker jag. man ska vara rädd om sig själv.

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
Aprilia Shiver
Lade en beställning hos FC-Moto igår på allt man behöver; hjälm, jacka, brallor, stövlar, handskar och skyddsväst. Gick på 8500:-. Nu är det bara hoppas att 1) grejerna dyker upp och 2) att grejerna passar. :)

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Körkortslös..
Skall du köpa hoj så är det lättare att pruta på mc tillbehören vid köpet.
Jag fick 50% på alla kläder, skor o handskar i samband med mc köpet.

Det är ett alternativ om du känner du vill ha nya prylar.

EDIT: missade ditt sista inlägg. Lycka till med passformen, spänannde =)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024