Kränga däck själv... Är det värt det?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Som någon skriver.. beror väl lite på hur ofta du byter däck.. men byter man några gånger/säsong så tycker jag helt klart att det är värt det.

Vet inte hur mkt jag svor första gången iofs :D Men när man får in snitsen så är det inga problem. Man kränger lätt både fram och bak på en timme inkl. demontering och montering på hojen.

Jag köpte allt på biltema, och en kompressor när Jula hade nån drive, hållt hur bra som helst hittils.
Det handlar inte om "några tusenlappar", tror jag kom undan under 2k och det sparar man ju in på bara nåt byte jämfört med hos däckhandlare. Plus att du slipper bli den där killen som står där en solig lördag med blankslitet däck och desperat letar efter en däcknasare som har öppet. :tummenupp
 

Margusxx

Medlem
Gick med
27 Mar 2011
Ort
södertälje
Hoj
k2 hayabusa
Kan man köra hoj så kan man också byta sina däck.
Om man sedan verkligen väljer att göra det till vardags är en annan sak.

Stöddigt? Kanske. ...eller kanske snarare omodernt?

Men jag står för det - i mina ögon kan en motorcyklist laga en punktering ute på vägen eller skifta däck hemmavid. Att behöva ringa något larvigt assistansnummer för att man kört punka är bara sååå bilmässigt.
To fix punktering is one thing, to change tyre is completely other thing, how many sportbike owners have spare tire on bike??

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
För att skydda landsvägsfälgarna brukar jag använda ett par bitar trädgårdsslang som jag klipper en slits i.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som någon skriver.. beror väl lite på hur ofta du byter däck.. men byter man några gånger/säsong så tycker jag helt klart att det är värt det.

Vet inte hur mkt jag svor första gången iofs :D Men när man får in snitsen så är det inga problem. Man kränger lätt både fram och bak på en timme inkl. demontering och montering på hojen.

Jag köpte allt på biltema, och en kompressor när Jula hade nån drive, hållt hur bra som helst hittils.
Det handlar inte om "några tusenlappar", tror jag kom undan under 2k och det sparar man ju in på bara nåt byte jämfört med hos däckhandlare. Plus att du slipper bli den där killen som står där en solig lördag med blankslitet däck och desperat letar efter en däcknasare som har öppet. :tummenupp

Man får ju inte underskatta nöjet i att låna ut garage och verktyg och kunnande till någon polare som kör hoj och vill kränga däck (men han får göra jobbet själv). Mycket roande att ge expertråd. :hihi
 

Snowman89

Guest
Jag testade på att kränga däck första gången med Biltemas däckjärn och lyckades böja ett iaf. Säkerligen var en del dålig teknik inblandad men jag hade önskat det vore lite mer tåligt.

Jag har 2st av Biltemas däckjärn och jag har lyckats både böjt och "riktat" dem ett flertal gånger..
De duger till nyare/mjuka däck om man har hyfsad teknik.
Men ska man kränga gamla/hårda däck eller med sämre teknik så duger de inte..

Skulle jag handla däckjärn idag så skulle jag inte köpt Biltemas.
De är förvisso billiga men sett till att de ev inte får jobbet gjort, så blir de ganska dyra..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
To fix punktering is one thing, to change tyre is completely other thing, how many sportbike owners have spare tire on bike??

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Du behöver ju oftast bara kränga däck för att fixa punktering om du kör med slang i. Slanglösa däck kan fixas med en liten lakrits remsa och en liten kolsyrepatron eller två.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kränger själv med däckjärn och balanserar med Biltemas enkla sats på rullar. Har funkat alldeles utmärkt hittills och det blir enklare för varje gång.

Varför jag överhuvudtaget började var för att däck på neeetet kostade hälften och kan man sula hela hojen för 1500 med Michelin så gör man ju det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Kröker man däckjärnen så lär det bli märken i fälgarna och förmodligen behöver man slipa lite på sin teknik.

Jag använder mycket sällan däckjärnen när jag kränger på. Har man Cross-stövlarna och mycket glidmedel så brukar det gå lätt ändå. Tänk på att ha mycket glidmedel på insidan av däckskanten som ska på sist.

Mina järn är från Biltema och av riktigt god kvalité men de är över 20 år gamla och det kanske var bättre förr.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kröker man däckjärnen så lär det bli märken i fälgarna och förmodligen behöver man slipa lite på sin teknik.

Jag använder mycket sällan däckjärnen när jag kränger på. Har man Cross-stövlarna och mycket glidmedel så brukar det gå lätt ändå. Tänk på att ha mycket glidmedel på insidan av däckskanten som ska på sist.

Mina järn är från Biltema och av riktigt god kvalité men de är över 20 år gamla och det kanske var bättre förr.

Nej, inte de däckjärnen från biltema jag köpte. De kunde man böja med händerna, så det var ingen som helst risk att det blev märken i fälgarna när de krökte sig. De var så mjuka att "kroken" i änden rätade ut sig när man försökte använda den för att fiska upp däckskanten med.
Jag är hyfsat säker på att det inte var CrV-stål i de jag köpte trots att det är märkt som det, för så jävla mjukt ska det inte vara. Åkte och köpte mig en uppsättning KTM-verktyg istället, och de funkar utmärkt. Har bättre utformning med tycker jag.
Och det var inte brist på teknik i mitt fall vågar jag påstå, eftersom att jag fortfarande kunde kränga av/på däck när jag var så svag i benen/bålen efter olyckan att jag knappt kunde stå upp, än mindre ta spjärn eller bända. :hihi
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Tycker det är skönt att ha ett nytt däck liggande hemma i god tid innan det gamla är slut eftersom de har en tendes att ta slut vid helt fel tllfällen. Har man då rätt verktyg hemma är det så smidigt att byta utan att behöva förlita sig öppettider osv.
Har inte lärt mig helt rätt teknik än, utan förlitar mig ibland på massa våld för att kränga det sista, och de Biltemajärn jag har använt har aldrig strejkat eller visat böjtendenser. Har dock varianten med svart plasthandtag eftrrsom jag hört att de billigare är lite böjligare.
Skulle känna mig helt handikappad utan däckkrängarutrustning hemma.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
To fix punktering is one thing, to change tyre is completely other thing, how many sportbike owners have spare tire on bike??

Sent from my SM-G900F using Tapatalk


Nu är ju inte en Varadero på något sätt en sporthoj, men principen är den samma: slanglösa däck, och faktiskt utan centralstöd dessutom:

LhCyotA.jpg


Vem vill mala ner grusdäcken på väg upp till körningen? Klart man tar med sig det man behöver för en vecka i Finland... :rock

...och om inte kompressorn räcker för att beada däcket ordentligt när man kör 140 däck på 4'' fälg så finns det alltid finska vänner som är redo att

C9n2bmW.jpg


spränga ut däcket med lite pensin. :brinnerup


Vad jag vill ha sagt är att det så enkelt att det är larvigt att skifta däck på en hoj med slanglöst.
Absolut inget att nojja över, utan ta häng på någon som kan och lär er handgreppen.

På mina 3 - 4 hojar jag håller igång så skiftar jag däck på fälg minst 10 gånger per år.
Jag kanske inte kör slut på så mycket däck, men det skall skiftas för olika ändamål, underlag och halka.

Fasen, även nu senaste resan till Finland hade jag däck med mig där bak i packningen.
Tur det! Ett av bakdäcken gav upp alldeles under körning och orkade inte stå emot kattskallarna oavsett tryck. Jag lagade punktering 3 gånger samma dag, och skiftade till nytt däck på kvällen dessutom.
4 krängningar samma dag - man lär sig viken distans som skall sitta var... :D

fx54sm4.jpg


Nej, inte sporthoj - men varför skall inte sporthojsförare förstå sig på sin hoj och kunna kränga däck själv?


Eller, ta vår vän DieselSverige som brukar synas här inne:

hBG9NeL.jpg


Han styrde kosan norrut en vårvinterdag, men ville inte mala ner dubben mot barmarken.
Tuffa på tills det börjar bli för glasigt på vägen, in på en mack och kränga om däcken.
Under timmen för två däck, inklusive tankning, korvstoppning, toabesok och handtvätt!

Kränga däck är en absolut baggis, inget att vara rädd för.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Så, nu har jag gjort slag i saken! Tre stycken däckjärn av märket Hazet anländer snart till ett postombud nära mig. 303 mm långa och 125 kr/st. Made in Germany...
:yoparty
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bra som fan!
"Peking"? Känns inte som västkusten, va...?
Om du bor i närheten kommer jag och övervakar/kommer med tips första gången.
PMa isf!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Finns folk som inte gör annat än kränger däck hela dagarna.

Kränger väl än 100 däck per säsong, Ska mycket till för att jag ska få för mig att göra det själv :hej
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns folk som inte gör annat än kränger däck hela dagarna.

Kränger väl än 100 däck per säsong, Ska mycket till för att jag ska få för mig att göra det själv :hej

Visst, men då väljer du - eller hur?
Du vet hur man gör, men du har ledsnat på att hålla på?
Helt okay.

Det jag siktar in mig på är dom som inte vet hur man gör, dom som får ställa in planerade körningar för att ingen verkstad kan kränga om deras däck, dom som blir ståendes längs vägen för att dom fått en löjlig spik i däcket.

Det är begränsande att inte kunna ta hand om sina egna däck, och vem vill ha det så?
Att man sedan väljer att låta någon annan göra det är en annan sak.
 

Smagatusk

Guest
På banhojen byter man ju i tid och otid... gathojen nån gång om året.

Balanserat fälgarna endast, och lägger man på däcket med märkningen rätt blir det toppenbra...

Om du ändå ska balansera så är det väl lika enkelt att göra det när däcket är monterat?

Känns lite som att duscha innan en joggingrunda.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Honda VFR800-98
För att skydda landsvägsfälgarna brukar jag använda ett par bitar trädgårdsslang som jag klipper en slits i.

Gjorde samma och förband dom med en bit snöre så att man kunde styra dom rätt vid omtag med däckjärnen.
Små omtag när den värsta delen ska tas i kränget så man får hävstångsverkan hjälper till. Silikonfett är suveränt som glidmedel och drygt som fan. Kan dessutom tas med i packningen för allehanda smörjning efter väg.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Så, nu har jag gjort slag i saken! Tre stycken däckjärn av märket Hazet anländer snart till ett postombud nära mig. 303 mm långa och 125 kr/st. Made in Germany...
:yoparty

När jag köpte mina första (och enda) däckjärn, av tyskt kvalitetsmärke kostade dom närmare 400:- stycket... Runt 20 år sedan, innan internet var var mans egendom och närmaste biltema mest var ett skällsord över 30 mil bort. Hänvisad till lokala verktygs- och -industriförnödenhetsfirman som enda alternativ var det bara att lätta på lädret....

Däckjärnen fungerar fint hundratals krängningar senare.

Värt att tänka på är att det faktiskt är bättre att köpa korta däckjärn än långa, som man blir jättestark med, för det går utmärkt att bryta sönder kanttråden i däcken. Då blir man tvungen att bättra på tekniken men däcken förblir hela.

För balanseringen funkar det med biltemas balanseringssats och ett par bättre pallbockar. Vill man ha nåt mer permanent och slippa sitta på golvet kan man köpa ett par konsoller för kabelstegar och skruva i garageväggen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej, inte de däckjärnen från biltema jag köpte. De kunde man böja med händerna, så det var ingen som helst risk att det blev märken i fälgarna när de krökte sig. De var så mjuka att "kroken" i änden rätade ut sig när man försökte använda den för att fiska upp däckskanten med.
Jag är hyfsat säker på att det inte var CrV-stål i de jag köpte trots att det är märkt som det, för så jävla mjukt ska det inte vara. Åkte och köpte mig en uppsättning KTM-verktyg istället, och de funkar utmärkt. Har bättre utformning med tycker jag.
Och det var inte brist på teknik i mitt fall vågar jag påstå, eftersom att jag fortfarande kunde kränga av/på däck när jag var så svag i benen/bålen efter olyckan att jag knappt kunde stå upp, än mindre ta spjärn eller bända. :hihi
Lustigt, jag har exakt samma erfarenhet, jag köpte Biltemas och dom kroknade rejält. Jag gissade på usel teknik och för flitigt gymmande, så jag köpte en ny uppsättning ett halvår senare, och dom var det inget fel på, eftersom jag då var klart bättre på att kränga däck så misstänkte jag aldrig däckjärnen. Helt korrekt var det nog för stor dos tenn, bly eller så i någon batch :gnissla
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top