Kränga däck utan skillz.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Bakdäcket på min 800GS är slut. Jag åkte och snackade med spökryttaren och dom skulle ha 2500 för ett 150/70-17 TKC80 monterat och klart. Det betalar jag inte.

Funderar på att ge mig på att kränga däcket själv då samma däck kostar 1600:- online. Hur svårt är det? Fälgen har inte däckslås. Vad behövs?

Diskmedel.
Däckjärn.
Kompressor.

Jsmacko

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
Mc-cykel
Underlättare ju helt klart om du har en däckkrängare, typ en hemmabyggd eller köpt, tror det finns nån här på SH som säljer..
väl investerade pengar faktiskt..

Är ju svårt som fan o trycka loss däcket från fälgen, för att du ska kunna sticka in däckjärnen..

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Ungefär så. Möjligen en kompis, då blir det lättare.

Edit: Har du ett skruvstäd är det piece of kaka att göra det ovanstående beskriver.

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja, upp och hoppa bara :)

"bara" är lite uppe för fri tolkning. Jag vet hur man gör när man kränger däck (geggmoppe, krängt trelleborg winter friction :näsblod ) - hoppade helviT när bakslangen på min gamla 640 skulle bytas.

Slutade med resa till Fultema under tandagnissel och shopping av deras krängare.

Det är inte svårt alls, speciellt inte om man inte är överdrivet rädd om lack och finish på fälgarna. :hihi

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
"bara" är lite uppe för fri tolkning. Jag vet hur man gör när man kränger däck (geggmoppe, krängt trelleborg winter friction :näsblod ) - hoppade helviT när bakslangen på min gamla 640 skulle bytas.

Slutade med resa till Fultema under tandagnissel och shopping av deras krängare.

Det är inte svårt alls, speciellt inte om man inte är överdrivet rädd om lack och finish på fälgarna. :hihi

Sluta skrämmas. :mad:

TKC80 ska ju dessutom vara notoriskt jefvliga att kränga.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Sluta skrämmas. :mad:

TKC80 ska ju dessutom vara notoriskt jefvliga att kränga.

Nja...tvivlar på't, ha däcket varmt innan bara (lägg det i solen en förmiddag), använd halka-lätt, det man kan shoppa hos diverse hojhandlare är inte att förringa, har en liten burk "tyre-lube" som yamahakrängarn lurade på mig, spar oerhört med svära, och funkar 100 ggr bättre än såpa och diskmedel.

Youtubesurfa på däckbyten så du ser tekniken, det är inte svårt alls - det luriga kan vara att få däcket att kliva av kanten på fälgen (det första du gör, för att få ned däcket i fälgens mitt - på motsatt sida mot däckjärnet, det är DET jag gnisslade tänder över, och handlade krängare till).

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Är den här filmen bra för att visa hur man ska göra? (Bortsett från hans verktygsval alltså..)

[YOUTUBE-ID]ZVKDcDLCbrQ[/YOUTUBE-ID]

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Ett skruvstäd kan verkligen vara bra för att få ner det ifrån kanten.
Jag kördeöver mitt bakdäck på gixern med bilen, det funkade bra också.

När man väl får ner däcket ifrån kanten så är dom ju mycket lättare att kränga än enuro/crossdäck.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Typ, du ser tekniken. :) Allt handlar om att motsatt sida till den du är och vränger med däckjärnen, är nedtrampad i mitten av fälgen (där fälgen har en mindre radie) - vilket ger dig "mer" däck att jobba med, och det går lättare att få det att kliva över kanten på fälgen. :)

Kräng av lika på båda sidor, så du har fälgen inne i däcket, sedan vrider man bara ur fälgen, voila'. :)

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
sist jag bytte däck lade jag fälgkanten på en planka, tömde luften, tog en kofot och höll i den böjda delen och tryckte med min vikt ner däcket med den smala änden på kofoten.. då får man mer vikt på liten yta än att trampa av däcket.
Kränga på är inga problem med däckjärn och fälgskydd från tex biltema.
balansera gör du enkelt själv med.

Har man brått eller inte orkar så tar man med sig löst hjul o fälg till hojfirman,... nån som inte tar 500 spänn för operationen då.
Oves motor tog innan 200kr om man kom med löst hjul, helt överkomligt :tummenupp

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Folk verkar ta hutlösa priser för o kränga däck. Jag har aldrig betalat över 100:- när man kommer med ett löst hjul.

Sgm: jag försökte oxo utan krängare ;) Vi var dessutom två som hoppade utan framgång...

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
mc-center i kristianstad tog priset...
kostnad för att montera av hjulet, kostnad för att montera däck, kostnad för att återmontera.... 500kr+:mad:

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Sidostödet på en lite tung hoj är perfekt för att få däcket att släppa. Bara att sätta stödet på däcket intill fälgkanten o luta hojen :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Gulla med en däckverkstad, jag tycker helt klart att det är värt att kränga om det där i en proper däckmaskin. Kolla om du int kan göra en fika av det, annars brukar dom int ta många kronor att lägga upp hjulet i däckmaskinen och slå av/på, det tar ett par minuter bara. (jag har en däckmaskin själv)

Rena crossdäck är bättre att byta för hand dock, pga att fälgarna är så smala och däcket "hänger ut" på sidorna.

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Husa 650 -08
Fy fan va många brottningsmatcher mot däcket man har gått när crossen ska ska få nya sulor :näsblod
Har man inte rätt teknik och utrustning kommer rejäla repor på fälgen eller förstörda cordband på däcket som ett brev på posten...det senare kan kosta ett nytt däck.

Ambitiöst studerande av "däckkrängarfilmer" på youtube och rätt verktyg för ändamålet, alltså inte biltemas däckjärn för 50:- som böjs direkt utan däckjärn från Dice eller motsvarande, är ett måste. Minsta osäker - låt fackman göra bytet.
En gathoj skulle jag själv aldrig kränga däck på, nog jävligt på en enduromoppe.

Va inte dumsnål, min lokala handlare tar 150 kr per däck, även motard, kan inte skilja nämnvärt mot en gathoj. Finns andra saker att spara in pengar på. Även skönt veta att det är rätt gjort.

// my 2 cents

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Det är enklare att byta motard/landsvägs-däck än crossdäck. Isdäcken är nog det jävligaste.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
I tråden verkar det som att det hårda arbetet ligger i att kränga av det gamla däcket. Varför inte dela det med en bra kniv :va

För att däck är helt sjukt tåliga och det är svårt att komma in nära fälgen. Jag har provat skära av ett däck med skärbrännare och kan avslöjja att jag gav upp ganska fort :p

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning