Kränga däck utan skillz.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Fy fan va många brottningsmatcher mot däcket man har gått när crossen ska ska få nya sulor :näsblod
Har man inte rätt teknik och utrustning kommer rejäla repor på fälgen eller förstörda cordband på däcket som ett brev på posten...det senare kan kosta ett nytt däck.

Ambitiöst studerande av "däckkrängarfilmer" på youtube och rätt verktyg för ändamålet, alltså inte biltemas däckjärn för 50:- som böjs direkt utan däckjärn från Dice eller motsvarande, är ett måste. Minsta osäker - låt fackman göra bytet.
En gathoj skulle jag själv aldrig kränga däck på, nog jävligt på en enduromoppe.

Va inte dumsnål, min lokala handlare tar 150 kr per däck, även motard, kan inte skilja nämnvärt mot en gathoj. Finns andra saker att spara in pengar på. Även skönt veta att det är rätt gjort.

// my 2 cents

Kan upplysa dig om att Biltemas däckjärn funkar alldeles utmärkt om man gör rätt.
Bästa och billigaste kletet för att lägga på däcket är det som däckverstäderna själv använder.
Jag köpte en hink för 250 kr som säkerligen kommer räcka livet ut.

Tänk på att alltid trycka ner däcket med knät/foten på motsatta sidan som du använder däckjärnen på.

Sedan är det bara att öva och öva och öva.

• Gilla
Reaktioner: SGM

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
En av anledningarna, mer än att jag är förbannat snål, är att jag vill kunna byta en slang/laga punka när jag är ute och gruskör. Det är förbannat snopet att stå med platt däck 3 mil ut i ingenstans med två bommar mellan dig och civilisationen.

Det blir till att beställa däck och testa. :näsblod

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Husa 650 -08
Jag heter lasse: Aaah ännu en öm biltema tå man lyckats trampa på. Visst Biltema däckjärn har funkat för mig ett par gånger men därefter börjat ge efter. Jag kanske är stark eller dum i huvudet som inte vet hur man gör, men det är min uppfattning att Dice håller högre kvalité.
Back on topic

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag heter lasse: Aaah ännu en öm biltema tå man lyckats trampa på. Visst Biltema däckjärn har funkat för mig ett par gånger men därefter börjat ge efter. Jag kanske är stark eller dum i huvudet som inte vet hur man gör, men det är min uppfattning att Dice håller högre kvalité.
Back on topic
Om du är stark eller dum i huvet har jag ingen aning om,men du har helt klart väldigt rutten teknik om du böjer däckjärnen eller drar av kanttråden i däcket.

• Gilla
Reaktioner: SGM

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
jag vill kunna byta en slang/laga punka när jag är ute och gruskör. Det är förbannat snopet att stå med platt däck 3 mil ut i ingenstans med två bommar mellan dig och civilisationen.

Det blir till att beställa däck och testa. :näsblod

Där är riktiga anledningen till att kunna göra det själv.

Köp tre av biltemas stora däckjärn, smörj med diskmedel.
Köp ingen kompressor om du inte har andra behov än att pumpa däck, då är det mer kostnadseffektivt att slänga hojhjulet i bilen och åka till macken och pumpa efter att du krängt klart.

Det är inte svårt men har man aldrig gjort det förut kan det ta lite tid första gången.
Använd inte en massa hjälpmedel som du ändå inte har med dig när du är ute och kör (skruvstäd, kofot, mm) utan kom på en teknik som fungerar för dig med dina verktyg som du har med dig. Då vet du exakt hur du ska göra när du är i skogen och har ställt till det för dig.

Eftersom du tänker grusköra så behöver du inte vara överdrivet försiktig vid krängandet, de få repor du kan tänkas göra med däckjärnet kommer ingen tänka på i oredan som gruskörningen ställer till.

Last edited:

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Back on topic

Skiter faktiskt i om det är Biltema eller Dice som säljer däckjärnen.
Jag var anti mot dem förut, innan jag provat, eftersom det var Biltema.
Men nu kan jag bara säga att de funkar bra.
Använd gärna Dice om du tror/tycker de funkar bättre.
Precis som andra skriver så beror krokiga däckjärn mer på oslipad teknik än mjuka däckjärn.

Lycka till! :tummenupp

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vinkel slip???

Sen såga dän sista biten med något annat så man inte slipar fälgen.

Nu springer jag tillbaka till de små 125 knattarna :).

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
I tråden verkar det som att det hårda arbetet ligger i att kränga av det gamla däcket. Varför inte dela det med en bra kniv :va

Att få av däcket är väl inte så svårt. Att skära av däcket med kniv skulle vara tusen ggr svårare och jobbigare än att bara bända av det. Det är att få på det nya däcket och slangen på rätt sätt som är jobbigt. Det är iaf vad jag tycker.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kränga däck ska inte vara jobbigt, såfort det blir jobbigt gör man fel.

Slet som en gnu med ett däck i våras tills jag kom på att jag gjort ett av momenten fel bara göra om på rätt sätt så krängde däcket sig själv nästintill.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning