Krånglande oljepump

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Har i dag försökt felsöka lite på BB:s RS 250 efter att den nöp vid förra träningen.

Efter att ha fixat cylindern (dutt, fräs, dutt fräs samt mera dutt, fräs och lite honing) så satte vi allt på plats igen och startade hojen.
När motorn gick och man varvade lite så kom bara den underbara tvåtaktsröken från det ena avgasröret.
Blev lite :va och lite :gnissla samt en del :4skrika .

Testade sedan att ta loss oljeslangen till den cylindern vilken det inte kom någon väldoftande rök ifrån och inte en gnutta olja kom det fram där. tog då loss slangen i andra änden vid oljepumpen och blåste igenom slangen för att kolla om det var stopp i den men det var det icke. Testade åter igen att starta motorn men det kom ingen olja nu heller till den cylindern.

Det verkar som den ena cylindern får olja men inte den andra.
Vad kan vara fel eller kan man inte kolla om oljepumpen funkar genom att ta loss en slang och starta motorn?

Har nu tömt oljetanken och blandat direkt i bensinen.
Startade efter det motorn igen och man kände direkt att det blev en underbar doft som spred sig bland husen. Doften som vi saknade var tillbaka.

Även om det funkar att köra blandat i bensinen så vore det kul att veta vad som kan vara fel.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det sitter backventiler i munstyckena på cylindrar och vevhus. De geggar gärna fast. Fast det förklarar inte varför det inte kommer nån olja ur slangen, iofs.

Jag har exakt samma bekymmer på en gammal Surzuki här. Jag vet inte hur jag ska gå vidare heller.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Mattias skrev:
2312497 Det sitter backventiler i munstyckena på cylindrar och vevhus. De geggar gärna fast. Fast det förklarar inte varför det inte kommer nån olja ur slangen, iofs.

Jag har exakt samma bekymmer på en gammal Surzuki här. Jag vet inte hur jag ska gå vidare heller.

Då kanske det är att rekomendera att köra på blandad bensin i fortsättningen?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Depåbitchen skrev:
2312500 Då kanske det är att rekomendera att köra på blandad bensin i fortsättningen?

Jo, det är ju den enkla lösningen. Haken är att det är förvånansvärt lätt hänt att köra sönder skiten igen sen. Och hur mycket olja ska man ha? 2% räcker inte, det VET jag. :(
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag hadde liknande problem på min Rd350, tog en liten medicinspruta,sög ur oljeledningen med den, fungerade efter det, kan kanske fungera!
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Mattias skrev:
2312521 Jo, det är ju den enkla lösningen. Haken är att det är förvånansvärt lätt hänt att köra sönder skiten igen sen. Och hur mycket olja ska man ha? 2% räcker inte, det VET jag. :(

Jag har kört med 2-3 % hela tiden i år och än har det inte skurit.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
2% eller 3%? Eller har det fått bli som det blir? Surzukin skar tvärt med 2%.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Mattias skrev:
2312595 2% eller 3%? Eller har det fått bli som det blir? Surzukin skar tvärt med 2%.

Det har nog blivit som det har blivit. Men som med allt annat så överdoserar jag nog. Meningen är att det ska bli 2,5% men sen häller jag alltid i en liten skvätt till av någon anledning.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Med tanke på Mattias nyvunna erfarenheter och att Honda rekommenderar 3% till min hoj skulle jag inte använda mindre i alla fall.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Depåbitchen skrev:
2312763 Då häller vi i lite till olja i morgon innan träningen. :tummenupp
Fast häll inte i en massa olja utan att veta hur mycket eftersom mer olja tunnar ut din bränsleblandning och du kan behöva justera förgasarna accordingly.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Gustav O skrev:
2312779 Fast häll inte i en massa olja utan att veta hur mycket eftersom mer olja tunnar ut din bränsleblandning och du kan behöva justera förgasarna accordingly.

Ska hälla i lagom. Har för en gångs skull koll på hur mycket soppa det är i tanken då vi mätte upp det innan vi hällde i.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Du vet att det finns en liten skruv som man kan "blöda" oljepumpen med? Fast det förklarar ju inte att det inte kommer olja från bägge slangarna... Kollat de två som går till ramlagren också? Låter som veck på oljeslangen eller att den hamnat i kläm någonstans. Premix fungerar ju alltid fast man får vara lite försiktigare med att gå in med motorbroms bara, mellangas e bra.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Torkel skrev:
2312899 Du vet att det finns en liten skruv som man kan "blöda" oljepumpen med? Fast det förklarar ju inte att det inte kommer olja från bägge slangarna... Kollat de två som går till ramlagren också? Låter som veck på oljeslangen eller att den hamnat i kläm någonstans. Premix fungerar ju alltid fast man får vara lite försiktigare med att gå in med motorbroms bara, mellangas e bra.

Hade inte en aning om den skruven. Var sitter den?
Har kollat slangen och den ligger inte i kläm. Har blåst luft igenom den utan problem. Tog även loss den vid pumpen och det kom ingen olja där heller till den slangen.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Depåbitchen skrev:
2312947 Hade inte en aning om den skruven. Var sitter den?
Har kollat slangen och den ligger inte i kläm. Har blåst luft igenom den utan problem. Tog även loss den vid pumpen och det kom ingen olja där heller till den slangen.
Skruven sitter till vänster om "oljepumparmen", en stjärnskruv som sticker ut lite grand, går inte att missa.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Torkel skrev:
2312899 Du vet att det finns en liten skruv som man kan "blöda" oljepumpen med? Fast det förklarar ju inte att det inte kommer olja från bägge slangarna... Kollat de två som går till ramlagren också? Låter som veck på oljeslangen eller att den hamnat i kläm någonstans. Premix fungerar ju alltid fast man får vara lite försiktigare med att gå in med motorbroms bara, mellangas e bra.

Motorbroms, är det någonting de byggt in i standardhojarna? Ungefär likadant som stora lastbilar.
 

Oscar H

Varvad...
Gick med
30 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS650
Tänk på att om du blandar för "fett" så blir det mer sot på kolvar och de berömda avgasventilerna med väntat resultat. :3freak
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Tunnar ut....

Gustav O skrev:
2312779 Fast häll inte i en massa olja utan att veta hur mycket eftersom mer olja tunnar ut din bränsleblandning och du kan behöva justera förgasarna accordingly.

Nej Gustav det fungerar inte så....
Man bestyckar inte en motor efter hur många procent olja man tillför.
Jag har skrivit om sådant på flera andra trådar..

Däremot har du helt rätt i att inte göra något utan att ha helt koll på iblandad mängd olja.

Kanske vi ska lägga upp en fast plats här på sidan vad som är rätt och fel så kan folk kolla där innan dom börjar skriva om något som har varit här i femtielva gånger?
:tummenupp
Roffe
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top