Något av det bästa jag har läst inom området. Läs, skratta och ta till er.
http://www.skrivihop.nu/kroniska/visa.php?id=21296
http://www.skrivihop.nu/kroniska/visa.php?id=21296
John Holmes skrev:Man kan ju komma på hur många som helst med lite fantasi.
Kul var det för några år sen, nu är det bara irriterande att folk orkar bry sig.
McB skrev:Eftersom begripligheten i texten minskar och till slut försvinner helt och hållet om särskrivningarna får frodas stör dig inte?
John Holmes skrev:Ärligt talat så bryr jag mig inte. Står det "Rök fritt" vid ett bord på lunchhaket så fattar jag vad dom menar, jag letar inte efter skumma tomtar vid plockgodiset om någon klämt dit en särskrivning.
Tänk på att den stackars blonda servitsrisen som skrivit "Rökfritt-skylten" kanske inte har akademikerutbildning i så många fall och med all sannolikhet inte vill höra hur korkad vissa högre stående mäniskor tycker att hon är.
Själv är jag hantverkare med halvdan framgång i skolan och skriver med största sannolikhet som en kratta MEN jag gör mig förståd och behöver inte vara fisförnäm.
Benjamin skrev:Den sista var ju störtskön! "...bakas av helvete"
F.ö. håller jag med om att särskrivningar och annan språklig misär är skit som ska motarbetas så hårt det bara går!
lathet = felaktigt (tveksamt), lättja = rätt
Chrille skrev:Att använda ordet 'oförblommerat' i en text av det slaget säger också en del om författaren.
Chrille skrev:Den där människan är inget annat än en grälsjuk viktigpetter. Fundera och förfasas gärna över folks bristande svenskakunskaper men börja rätta dom/oss och uppgraderas till outhärdlig fjant.
Ni vet de där människorna som går med i föreningar bara för att kunna ta del i onödiga konflikter? Det ligger nog rätt nära till hands för Jenny Öberg.
Hälften av skyltarna som kärringen gnäller över är antagligen skrivna av utlänningar och kunde i och med det vara mycket sämre. Är Frk Öberg så trög att alla dessa funderingar är en del av hennes vardag så borde hon nog ha med sig en kompis som kan tala lugnande med henne och förklara saker när det blir för jobbigt.
Att använda ordet 'oförblommerat' i en text av det slaget säger också en del om författaren. Jag hade själv svåra problem med min egen förkärlek till ordbajseri fram tills jag fick jobb och började röra mig i den stora världen. Jenny tror jag nog har studerat non stop fram tills det blivit dax att doktorera...
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|