Krönika ang. särskrivningar

Mr Ks Syrra

Snart är det över........
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
vingar
:tummenupp
*När du ska betala står det skyltat "Vi behöver tio öringar". Du funderar på om butiken blandat ihop fiskdisken med kassan, men tröstas av att butiken enligt sin reklam i alla fall har "Svensk talande personal med grund utbildning". Utöver detta är personalen tydligen även utbildade i andra saker, för i reklamen står vidare "Vi arbetar med fel analys".*

Lysande!! :hej :hej

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det där va juh skit bra! Fast jag fattar inte vad dom menar. Är sär skrivning dålit?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Man kan ju komma på hur många som helst med lite fantasi.

Kul var det för några år sen, nu är det bara irriterande att folk orkar bry sig.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
John Holmes skrev:
Man kan ju komma på hur många som helst med lite fantasi.

Kul var det för några år sen, nu är det bara irriterande att folk orkar bry sig.

Eftersom begripligheten i texten minskar och till slut försvinner helt och hållet om särskrivningarna får frodas stör dig inte?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
McB skrev:
Eftersom begripligheten i texten minskar och till slut försvinner helt och hållet om särskrivningarna får frodas stör dig inte?

Ärligt talat så bryr jag mig inte. Står det "Rök fritt" vid ett bord på lunchhaket så fattar jag vad dom menar, jag letar inte efter skumma tomtar vid plockgodiset om någon klämt dit en särskrivning.
Tänk på att den stackars blonda servitsrisen som skrivit "Rökfritt-skylten" kanske inte har akademikerutbildning i så många fall och med all sannolikhet inte vill höra hur korkad vissa högre stående mäniskor tycker att hon är.
Själv är jag hantverkare med halvdan framgång i skolan och skriver med största sannolikhet som en kratta MEN jag gör mig förståd och behöver inte vara fisförnäm.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Den där människan är inget annat än en grälsjuk viktigpetter. Fundera och förfasas gärna över folks bristande svenskakunskaper men börja rätta dom/oss och uppgraderas till outhärdlig fjant.

Ni vet de där människorna som går med i föreningar bara för att kunna ta del i onödiga konflikter? Det ligger nog rätt nära till hands för Jenny Öberg.

Hälften av skyltarna som kärringen gnäller över är antagligen skrivna av utlänningar och kunde i och med det vara mycket sämre. Är Frk Öberg så trög att alla dessa funderingar är en del av hennes vardag så borde hon nog ha med sig en kompis som kan tala lugnande med henne och förklara saker när det blir för jobbigt.

Att använda ordet 'oförblommerat' i en text av det slaget säger också en del om författaren. Jag hade själv svåra problem med min egen förkärlek till ordbajseri fram tills jag fick jobb och började röra mig i den stora världen. Jenny tror jag nog har studerat non stop fram tills det blivit dax att doktorera...

Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
John Holmes skrev:
Ärligt talat så bryr jag mig inte. Står det "Rök fritt" vid ett bord på lunchhaket så fattar jag vad dom menar, jag letar inte efter skumma tomtar vid plockgodiset om någon klämt dit en särskrivning.
Tänk på att den stackars blonda servitsrisen som skrivit "Rökfritt-skylten" kanske inte har akademikerutbildning i så många fall och med all sannolikhet inte vill höra hur korkad vissa högre stående mäniskor tycker att hon är.
Själv är jag hantverkare med halvdan framgång i skolan och skriver med största sannolikhet som en kratta MEN jag gör mig förståd och behöver inte vara fisförnäm.

Man behöver ingen akademikerutbildning för att kunna undvika särskrivningar. Grammatik och rättstavning är svårt, men att skriva ihop är det inte.

Jag bryr mig inte om stavfel, för de förstör inte språket. Det gör inte grammatiska fel eller engelska låneord heller. Men särskrivningar förstör. Försök att undvika dem, inte för min skull, utan för språkets skull.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Särskrivningar i juridiska dokument kan lätt blir ödesdigra för en parten.

Men vadå, man förstår ju vad som menas.....

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Äh det är väl inte mer än rätt att man skriver som man skall göra när man skriver svenska...men vem vet vi kanske har blivit svenskengelsmän???

Det är ju av ren lathet vissa använder sig av särskrivningar, de "har inte tid" att ta reda på hur det egentligen ligger till. Vi tar det som verkar bäst...Ja jo tjena!

Med tanke på restriktioner om rökning på restauranger o dylikt så kan det visst finnas anledning att "missuppfatta" skyltar med texten: "RÖK FRITT". Se bara på hur situationen är i New York; där har de inrättat speciella rökpubar osv.

Skrivihop :crash

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Den sista var ju störtskön! "...bakas av helvete" :D

F.ö. håller jag med om att särskrivningar och annan språklig misär är skit som ska motarbetas så hårt det bara går! :mad:

lathet = felaktigt (tveksamt), lättja = rätt

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Benjamin skrev:
Den sista var ju störtskön! "...bakas av helvete" :D

F.ö. håller jag med om att särskrivningar och annan språklig misär är skit som ska motarbetas så hårt det bara går! :mad:

lathet = felaktigt (tveksamt), lättja = rätt

Ja skrive som ja snacka va, så ere..m tack fö påvisninge elle va ni nu kallat, d va e goe gä'ning. :rolleyes:

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Chrille skrev:
Att använda ordet 'oförblommerat' i en text av det slaget säger också en del om författaren.

Det var alltså inte bara jag som reagerade över användandet av detta ord.

Håller till fullo med dig, vad gäller dina åsikter i detta fall :tummenupp .

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Jag stör mig på grova felstavningar, särskrivningar och syftningsfel eftersom det sänker tempot på min läsning. Ofta går det att gissa vad som menas ändå, men långtifrån alltid. Det händer ju rätt ofta här på sporthoj att folk skriver svårtolkade inlägg.

En poäng också är att försöka uttrycka sig så klart som möjligt eftersom den som skriver inte har särskilt bra koll på hur andra uppfattar ens texter. Det som är glasklart i författarens huvud, men inte i texten som han/hon skriver får ju inte nödvändigtvis fram sitt budskap på det sätt som han/hon tänkt sig.

Sedan tror jag det kommer att förbli så som det är idag, att människor anser att språkbehandling hör ihop med kunskap och bildning. Även om det inte skulle vara sant så kan det vara bra att anpassa sig efter det om man vill undvika problem.

Jag reserverar mig för alla fel i denna text... ;)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ja stör mäj på alla jevla sär skrivnings talibaner. Fast egentligen gör jag inte det heller. Däremot är det ganska roligt att diskussionen gäller färdigheter som man lär sig på mellanstadiet. :skrämd

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Chrille skrev:
Den där människan är inget annat än en grälsjuk viktigpetter. Fundera och förfasas gärna över folks bristande svenskakunskaper men börja rätta dom/oss och uppgraderas till outhärdlig fjant.

Ni vet de där människorna som går med i föreningar bara för att kunna ta del i onödiga konflikter? Det ligger nog rätt nära till hands för Jenny Öberg.

Hälften av skyltarna som kärringen gnäller över är antagligen skrivna av utlänningar och kunde i och med det vara mycket sämre. Är Frk Öberg så trög att alla dessa funderingar är en del av hennes vardag så borde hon nog ha med sig en kompis som kan tala lugnande med henne och förklara saker när det blir för jobbigt.

Att använda ordet 'oförblommerat' i en text av det slaget säger också en del om författaren. Jag hade själv svåra problem med min egen förkärlek till ordbajseri fram tills jag fick jobb och började röra mig i den stora världen. Jenny tror jag nog har studerat non stop fram tills det blivit dax att doktorera...

Bra jobbat Chrille. På'na bara, inte ska vi unna oss lite kul utan helst försöka se nyktert & nyanserat på allt vi läser. Gärna med lite kverulerande motargument oxå.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tycker i alla fall att det var sjukt rolig läsning.... :D

Sen kan det ju diskuterad om personen i fråga borde söka sig en hobby av något slag... :D

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Man kan naturligtvis fråga sig om det är särskilt trevligt att raljera över andras bristande förmågor. Men faktum kvarstår, särskrivningen håller på att utvecklas till ett omfattande problem. Visst förstår de flesta av oss vad som menas med samtliga exempel Jenny drar, men glöm inte bort att det finns gott om människor i Sverige som inte är födda här, människor som försöker lära sig vårt språk. Om dessa möts av vansinniga särskrivningar i parti och minut lär det knappast underlätta förståelsen av svenska språket.
Jag håller med McB. Språket behöver definitivt inte den här "förädlingen".

PS. Vad är det för fel på ett ord som oförblommerat? Är det inte lite lågt att döma en människa efter hennes ordval i detta sammanhang?

Edit: Fan om jag inte lyckades stava fel till oförblommerad.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning