Det ingen förstår i sammanhanget är ju hur olidliga viktigpettrar är och bland akademiker är viktigpettrar så rikligt förekommande att man borde fundera på hur högskolorna är strukturerade. Varför saknar så många av dessa människor insikt om sin egen ringa betydelse? Varför har just detta med skrivihopande fått en så stor uppslutning i ett samhälle där nästan allt förfaller. Kan inte folk bry sig om något viktigare?
Krönikorna på skrivihop.nu är korkade och för mig enormt provocerande. Flera av dem förlöjligar lågutbildade, hantverkare och analfabeter samtidigt som de helt insiktslöst går på som om de utför något viktigt genom att göra sig lustiga över sin omgivnings oförmåga att skriva fint.
Visst skriver jag isär för ofta. Jag jobbar till 90% på engelska och det smittar naturligtvis. Påpekar någon en felaktig särskrivning i en vardagstext såsom här på nätet så vinner denna person enbart nördpoäng hos mig så länge det inte är messerschmidtande med en humoristisk glimt. Sanningen är ju den att om du inte förstår min text pga en särskrivning så är du trög om det är det enda fel jag gjort.
Men du, som är välutbildad, jobbar mycket med text eller bara har lätt för språket och tycker det är ok att hacka på folk i din omgivning för att de skriver illa, tänk på detta. Nästa gång du bytar olja på bilen och din granne bilmeken kommer och berättar att du bär dig dumt åt så är det ok va? Eller när du försöker reparera trappen och snickarn tvärsöver gatan skriker att det hade gått lättare med spikpistol? Eller varför inte polarn som berättar att du håller kniven fel när du hackar lök utan att du bet om hans åsikt?
Vill man ha hjälp, vare sig det är med stavning, matlagning eller att gjuta grunden till garaget, så ber man om det. Vi är alla olika bra på olika ting och att göra oss lustiga över att vissa är sämre i något sammanhang är bara tröttsamt.