Krönika ang. särskrivningar

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ankan skrev:
PS. Vad är det för fel på ett ord som oförblommerat? Är det inte lite lågt att döma en människa efter hennes ordval i detta sammanhang?

Edit: Fan om jag inte lyckades stava fel till oförblommerad.
Oförblommerat är ett mycket bra ord. Den som inte tycker det kan ju föreslå några likvärdiga synonymer.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
McB skrev:
Rakt på sak, oförtäckt?
Njaeee... Inte riktigt samma sak va? Ligger åt samma håll men oförblommerat tror jag är ett bredare begrepp. Jag tycker nog att det ligger närmare hämningslöst, som heller inte är riktigt samma sak.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Chrille skrev:
Den där människan är inget annat än en grälsjuk viktigpetter. Fundera och förfasas gärna över folks bristande svenskakunskaper men börja rätta dom/oss och uppgraderas till outhärdlig fjant.

Ni vet de där människorna som går med i föreningar bara för att kunna ta del i onödiga konflikter? Det ligger nog rätt nära till hands för Jenny Öberg.

Hälften av skyltarna som kärringen gnäller över är antagligen skrivna av utlänningar och kunde i och med det vara mycket sämre. Är Frk Öberg så trög att alla dessa funderingar är en del av hennes vardag så borde hon nog ha med sig en kompis som kan tala lugnande med henne och förklara saker när det blir för jobbigt.

Att använda ordet 'oförblommerat' i en text av det slaget säger också en del om författaren. Jag hade själv svåra problem med min egen förkärlek till ordbajseri fram tills jag fick jobb och började röra mig i den stora världen. Jenny tror jag nog har studerat non stop fram tills det blivit dax att doktorera...

Läs igen och fundera lite istället. Med tanke på hur vårt samhälle utvecklas och hur vi mer och mer går över till att skicka textmeddelanden till varandra, vi nyttjar internet mer o mer är det än mer viktigt att faktiskt skriva så folk förstår.

Sen står det klart och tydligt i texten att det inte handlar om människor som inte kan det svenska språket utan tvärtom. Det är vi som kan som hon klagar på. Att dessutom påstå att det bara är utlänningar som inte kan svenska språket kan tolkas rätt illa...

Jenny är knappst trög, hon reagerar på nåt som faktiskt är ett växande prolem. Det är kanske inte så märkvärdigt idag, men hur ser det ut om 10 år? Och med tanke på nämnda invandrare är det väl i all ära vettigt att vi svenskar faktiskt uttrycker oss vettigt och förståeligt.

Att sen kunna lista ut vad människan gjort i hela sitt liv på ett ordval, det är inte så lite insiktsfullt. Du har nog en karriär som nya Saida att ta upp :D

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Jag fick nyligen ett ärende i vårt ärendehanteringsystem:

"Kunden begär läskvitto och får fel meddelande"
Jaha? Får kunden ett felmeddelande eller hade han/hon förväntat
sig ett annat meddelande?

Särskrivning är onödigt och irriterande. Att invandrare och dyslektiker
har svårt med språket är inte så konstigt, men att vanliga svenskar inte
kan läsa och skriva ordentligt efter 9 år i grundskola är skrämmande.

/A

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CorbenDallas skrev:
...mer o mer är det än mer viktigt att faktiskt skriva så folk förstår...
Ibland måste man skriva rätt, ibland är det skit samma. På detta forum är det skit samma. Vad spelar det för roll om du missförstår mig pga en särskrivning, ett syftningsfel eller en felaktig interpunktion? Det får inga som helst konsekvenser för någonting utanför det här forumet. Det är så poänglöst att försöka uppfostra folk här.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Bingo skrev:
Ibland måste man skriva rätt, ibland är det skit samma. På detta forum är det skit samma. Vad spelar det för roll om du missförstår mig pga en särskrivning, ett syftningsfel eller en felaktig interpunktion? Det får inga som helst konsekvenser för någonting utanför det här forumet. Det är så poänglöst att försöka uppfostra folk här.

Det spelar kanske inte så stor roll hur folk uttrycker sig på ett internetforum. Dock kan man väl anta att de som särskriver här på SH gör det även i andra sammanhang där det kanske har större betydelse. Varför då inte vänligt försöka att om inte uppfostra, så i alla fall upplysa folk här?

Om jag skulle begagna mig av vissa av de särskrivningar Jenny exemplifierar med i mitt jobb, skulle jag garanterat drabbas av skadeståndskrav förr eller senare.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ankan skrev:
1. Varför då inte vänligt försöka att om inte uppfostra, så i alla fall upplysa folk här?

2. Om jag skulle begagna mig av vissa av de särskrivningar Jenny exemplifierar med i mitt jobb, skulle jag garanterat drabbas av skadeståndskrav förr eller senare.
1. Därför att det är irriterande med hjälp som man inte har bett om eller vill ha. Man måste respektera att folk inte vill ha hjälp. Hjälpsamhet är en mycket god egenskap, beskäftighet är det inte.

2. Det gäller för många av oss. Juridisk verksamhet är annars typiskt en sådan verksamhet där man helt enkelt inte får skriva fel som, oavsiktligt, ändrar betydelsen. I sådana sammanhang ställer vi enormt mycket större krav än vi gör på ett inlägg här.

Jag vill förresten upprepa att det är skillnad på att skriva bra och att skriva korrekt. Skriver du bra så struntar jag i om du särskriver eller stavar fel. Skriver du illa spelar det ingen roll om det är korrekt med avseende på formella skrivregler. Är man språkligt intresserad bör man kunna se bortom sådana fel.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bingo skrev:
Håller inte med. Retorisk fråga: Varför skriva överhuvudtaget om det inte spelar nån roll om läsaren fattar fel eller inte ?
Att folk här inte kan lära sig nåt tror jag inte heller på. Isf skulle jag inte skriva nåt.

Ang. särskrivning: tog ett tag innan jag fattade att inlägget
'hojen på ställning' handlade om besiktning o inte om ställ f dragkrok.
/u

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
ulf_lundin skrev:
Ang. särskrivning: tog ett tag innan jag fattade att inlägget
'hojen på ställning' handlade om besiktning o inte om ställ f dragkrok.

Klockrent exempel på hur fel det kan bli. Just därför bör vi undika särskrivningar både här och i allt annat vi skriver.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ulf_lundin skrev:
1. Håller inte med. Retorisk fråga: Varför skriva överhuvudtaget om det inte spelar nån roll om läsaren fattar fel eller inte ?
2. Att folk här inte kan lära sig nåt tror jag inte heller på. Isf skulle jag inte skriva nåt.
1. Här tror jag du förväxlar intention med resultat.

2. Klart folk kan, och vill, lära sig något. Ingen har väl någonsin blivit irriterad för att du lägger in en teknisk förklaring - sådana inlägg har, sas, forumrelevans. Men om du på www.skrivbättresvenska.com lägger in samma kommentar i en tråd som, t ex, exemplifierar något språkligt spörsmål med en bristfällig beskrivning av begrepet vridmoment, så kan du nog räkna med att bli ifrågasatt. De som skriver där är helt enkelt inte där för att diskutera tekniska frågor.

Om man skriver bra eller insiktsfullt spelar det väl ingen roll om det är skrivfel i texten. Det har ingen större effekt på läsvärdet. Dina egna inlägg är inte alltid klingande poetiskt skrivna men är ändå nästan alltid mycket läsvärda - och mer än så begär inte jag.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är det förresten bara jag som tycker att krönikan är illa skriven? meningar som denna:

"...säger en kvinna och ler så stort emot dig från papperet att hennes mungipor nästan möts i nacken."

känns inte dierkt övertygande. I nästa mening:

"Hennes kläder kan i bästa fall misstas för ett brett skärp."

är aforismen riktigt jävla hemkokt. Det är låg kioskdeckarklass på den.

Ajja, alla kan ju inte vara lika duktiga som jag. :öl

Edit: jag läste några krönikor till och de är alla illa skrivna. :skrämd :skrämd :skrämd

Last edited:

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
Min personliga åsikt är att skriftspråket snart är oläsligt på grund av "slapphet", så jobbigt kan det väl inte vara att behöva skriva ut HELA ord?
Särskriver man dessutom varenda jävla 2-stavigt ord blir det ganska svårt att försöka få ut något vettigt ur innehållet.
Håller helt med om att felstavning är en sak, men särskrivning beror ju i stort sett bara på lathet, det skulle väl inte vara så betungande att skriva ihop orden ändå?

Att man sen ska få skit för att man skriver KORREKT är ju underbart..... :confused:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bingo skrev:
Är det förresten bara jag som tycker att krönikan är illa skriven? meningar som denna:

"...säger en kvinna och ler så stort emot dig från papperet att hennes mungipor nästan möts i nacken."

känns inte dierkt övertygande. I nästa mening:

"Hennes kläder kan i bästa fall misstas för ett brett skärp."

är aforismen riktigt jävla hemkokt. Det är låg kioskdeckarklass på den.

Ajja, alla kan ju inte vara lika duktiga som jag. :öl

Edit: jag läste några krönikor till och de är alla illa skrivna. :skrämd :skrämd :skrämd

Men det finns inga särskrivningar i dem.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag måste säga att jag håller med McB, jag hatar särskrivningar i alla dess former eftersom jag är väldigt noga med att försöka skriva snygg svenska. Så jävla svårt är det inte att se vilka ord som ska sitta ihop.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Är det bara jag som är så fånig att jag tycker det förgyller vardagen när man kan dra på munnen åt likvärda saker?
:hej

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
OLJEKYLD GSXR skrev:
....jag är väldigt noga med att försöka skriva snygg svenska. Så jävla svårt är det inte....
Självmotsägande, men rätt kul. :D
Jag tycker oftast innehållet är viktigare än formen, om inte annat så för att om formkraven vore för höga skulle det utestänga många från att skriva här. Och då är ändamålet med ett forum förfelat.

Själv har jag inga ambitioner att skriva 100 % korrekt svenska, utan nöjer mig med att/om språket är tillräckligt bra för att budskapet (om det finns något) ska gå fram.
/u

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tror att en stor anledning till att särskrivandet ökar är den starka influensen från engelskan/USA där man inte skriver ihop ord i samma utsträckning som i svenskan. Tycker personligen att det ligger i ens egenintresse att försöka skriva så korrekt som möjligt även på ett informellt forum som det här. Fast det hade ni säkert redan räknat ut.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Efter att ha bott och studerat i Lund ett tag så kan jag hålla med om att sk akademikersvenska är överdriven, och att man kan bli riktigt trött på den. Däremot tycker jag att det är sorgligt att många har så stora problem med särskrivning! Har man bara varit närvarande i grundskolan, alternativt att man kan använda sig av lite logik, så borde man inte ha några problem!!!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning