Kraftfullt Touringåterfall: Kawasaki ZRX 1200 - S

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Du ska inte köpa min hoj då?
Har du ett nätverk av hojåkare kring dig så dyker säkerligen frågan upp då och då. Ibland avfärdas den direkt med ett lätt “hehe, ja kanske det” för att sedan snabbt byta ämne då du redan instinktivt vet att du inte är intresserad.
Men det händer också att du väntat på frågan. Men när den väl dyker upp så är det av någon outgrundlig anledning alltid med fel timeing vilket omöjliggör köp.
Men nån enstaka gång ibland så står ju faktiskt ibland också alla stjärnor rätt.

Rätt och rätt förresten…

Påställd och skattad? Nej
Besiktigad? Nej
Noggrant kontrollerad och provkörd innan köp? Nej
Startar gör den väll ändå? Näpp
Står i närheten? Inte det heller nej

I ett begagnattest kanske inte detta är den typen av hoj som rekommenderas att köpa. Men för min del fanns inte så mycket att fundera över. Motorcykeln passade perfekt in i vagnparken för en roll som redan sedan innan gnagt lite i bakhuvudet.

Sist jag såg den var över 10 år sedan. Jag har faktiskt kört just detta exemplar vid ett tidigare tillfälle (17 år sedan) och minns i huvudsak bara en sak av den körningen. Vilken motor! Den överraskar. Sin linjära effekt till trots.
Några dagar senare sitter jag i bilen med tomt släp, på väg de närmare 50 milen för att hämta hem ett nytt projekt.
Många tycker nog att 100 mil t.o.r med släp, för att hämta något som det inte finns några som helst garantier på att det kommer kunna starta inte är helt vettigt att hålla på med. De har kanske inte helt fel. Även om man lyckas och får fart på den så kommer det innebära jobb.

Men vi är en hel del som ser lite annorlunda på det. För mig personligen så var den långsamma bilturen med tillhörande utmaningar i form av logistik, lastning surrning och lossning, en del av äventyret.

Väl hemma tar nästa fas vid. En övergripande plan fanns redan sedan innan men nu kan man detaljstudera, testa, fundera och prioritera. Få en bättre bild av vad man har dragit på sig helt enkelt. Och sedan skrider man till verket.
Förvånansvärt ofta går det väldigt bra. Ibland tillkommer problem som man får fundera på och lösa längs vägen. Ibland ändras delar av planen under projektets gång. Allt är en del av att driva projektet framåt.

Så vad är då tanken med just denna Kawasaki?
Den är redan på plats i verkstaden. Och steg ett är såklart att få den att starta.
När den väl gör det så ska den kollas igenom och provköras så ev. andra fel kan hittas, och fixas.
Slitdelar ska bytas ut hyfsat frikostigt. Sedan är det också något av en tradition i min verkstad att nya fordon får en “nollställning”. Det vill säga att service görs där det som inte finns tydligt dokumenterat att det är gjort, görs. Brukar vara byte av vätskor. Tändstift och ventilkoll/justering. Ordinär service med olja och diverse förekommande filter görs såklart också.

Den ska helt enkelt lyftas till ett skick där den tänkta användningen för denna hoj kan påbörjas. Det finns nämligen ett tomrum som medvetet varit tomt en längre tid nu. Men sedan en tid tillbaka så har tanken dykt upp:
“Är det inte dags att skaffa en hoj ämnad för touring igen?”
För ungefär 10 år sedan sålde jag min sista hoj som var lämplig för touring. Andra prioriteringar tog vid. Visst har jag kört långa turer med mina andra hojar. Det går bra med precis vilken hoj som helst. Men pratar vi packning. Då ställer det lite krav.
Den största anledningen till att någon touringhoj inte varit aktuell är bristen på tid. Även om MC är det optimala valet vid resor så kräver det tid då man ju aldrig kör raka spåret. Och tid ska även finnas för spontana avvikelser från tänkt resväg, om det nu fanns en sån från början.
Finns tiden nu då? Nja, kanske. Men tänker att jag börjar med lämplig hoj så får det lösa sig. Nån liten helgtur måste väll gå att få till 🙂

Vad är det då för hoj?
Jo, en Kawasaki ZRX1200-S.
Troligen tacklar den med lätthet de krav som ställs på en Touring av rang. Dessutom utan att vara för stor för att kunna tas ut på en snabb kvällstur på den slingriga favoritvägen, och dessutom vara rolig! Styrka saknas inte heller i denna modell. Riktig asfaltsskrynklare! De touringatribut som behövs, eller som man bara vill ha, men som saknas på detta exemplar ska det kompletteras med.
Just precis denna hoj har dessutom proveniens för mig som gör den extra kul att rusta upp till toppskick! Projektet är igång.
Och det ska bli så rackarns skoj!

zrxtr2.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Många tycker nog att 100 mil t.o.r med släp, för att hämta något som det inte finns några som helst garantier på att det kommer kunna starta inte är helt vettigt att hålla på med. De har kanske inte helt fel. Även om man lyckas och får fart på den så kommer det innebära jobb.
Mäh - jag säger "Helt rätt"!
Rätt och rätt....eller fel och fel....det är väl resan till ett tillräckligt färdigt objekt som är väldigt trevligt....tänker jag.
Kör hårt, det här blir kul!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har ingen som helst relation till hojen eller modellen, jag gillar nog knappt ens märket, men av någon anledning så föll jag verkligen för den, den har ett utseende som verkligen tilltalar mig, och det ser helt enkelt ut att vara en grymt bra hoj. Lite tidlös dessutom, me like. Bra impulsköp :tummenupp
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Några dagar senare sitter jag i bilen med tomt släp, på väg de närmare 50 milen för att hämta hem ett nytt projekt.
Många tycker nog att 100 mil t.o.r med släp, för att hämta något som det inte finns några som helst garantier på att det kommer kunna starta inte är helt vettigt att hålla på med. De har kanske inte helt fel. Även om man lyckas och får fart på den så kommer det innebära jobb.

Men vi är en hel del som ser lite annorlunda på det. För mig personligen så var den långsamma bilturen med tillhörande utmaningar i form av logistik, lastning surrning och lossning, en del av äventyret,
Helt enig.
Köpa en paket korv i Lidköping och sen kan man åka varsomhelst i Sverige, hur länge som helst.
Farthållaren på 89, så att man klarar alla fartkameror som finns på 80-vägarna och Studio Klassiker eller annan liknande nördpodd i ett par lurar första timmen. Sen stänger man av allt vad utsides stimuli heter och bara låter hjärnan vandra dit den vill.
Jag har gjort ett par rätt långväga köp som t.ex. när jag åkte till Hudviksvall förra året för en Honda.

Men OnT:
Bra val av hoj - hoppas du får till den som du vill ha den nu bara. Ser jäkligt fin ut på lite avstånd såhär i allafall.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Schysst hoj, helt rätt!
Några av er kanske har läst artikeln, men när ClassicBike körde de fyra muskel-retrohojarna menade de att Kawan absolut var den sportigaste (och kortaste, smidigaste) av dem. Så, toringhoj med klart sportiga kvalitéer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Heja!

Riktigt kul, och maffig hoj med många kvalitéer. På med handtagsvärme och 12V-uttag, sedan är det bara att åka dit näsan pekar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Din beskrivning av hojköpet låter ut ungefär som mina hojköp, har köpt en fungerande, körbar, besiktad, påställd hoj i mitt liv. Resten har varit anställda obesiktade objekt och den som var längst bort var dessutom 68 mil enkel väg, så jag tycker dedetta ar ett helt klokt väldigt logiskt köp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Din beskrivning av hojköpet låter ut ungefär som mina hojköp, har köpt en fungerande, körbar, besiktad, påställd hoj i mitt liv. Resten har varit anställda obesiktade objekt och den som var längst bort var dessutom 68 mil enkel väg, så jag tycker dedetta ar ett helt klokt väldigt logiskt köp.
Du har ju ca 68 mil enkel till bebyggda trakter så det är väl inte så konstigt? :fakta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du har ju ca 68 mil enkel till bebyggda trakter så det är väl inte så konstigt? :fakta

Ja du har ju något närmare med bara runt 56 mil till civilisationen i Holm, Västernorrland 😉

På vägen mot denna civilisation med automatmack och en kyrka passerar man ju några små ställen som Luleå, Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik 😉
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja du har ju något närmare med bara runt 56 mil till civilisationen i Holm, Västernorrland 😉

På vägen mot denna civilisation med automatmack och en kyrka passerar man ju några små ställen som Luleå, Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik 😉
13 mils-avstånden… Invig nu inte sörlänningarna i hur befolkat det egentligen är häruppe, då kommer de hit.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Hade den inte rymts inne i bilen?
Fin båge! Rätt stuk! :tummenupp:mattias

Redigering: Länk!

Jo då den hade fått plats. Men då hade ju ingen kunnat se min nya coola hoj. Och jag hade fått lägga massa prylar på kärran :)

En kul sak hände när jag på vägen hem körde över höglandet strax innan Jönköping. Jag med bil dragandes på ett släp med en MC på ser redan på håll att jag kommer möta en annan bil, med släp som det står en MC på (Super Blackbird XX). Vi möts precis i en trevägskorsning och tro på f-n. När vi båda möts så kommer en tredje bil fram till samma korsning. Den bilen har även den ett släp, med en MC på. Han inte se vad det var men ngt större offroad aktigt typ Varadero eller likn.
Sannolikheten att tre bilar, som har släp med MC på spontant möts med helt perfekt timeing i en och samma korsning måste ha en sjukt låg % för att kunna inträffa. Att alla hojar dessutom var dugliga touringhojar gör inte tillfälligheten mindre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo då den hade fått plats. Men då hade ju ingen kunnat se min nya coola hoj. Och jag hade fått lägga massa prylar på kärran :)

En kul sak hände när jag på vägen hem körde över höglandet strax innan Jönköping. Jag med bil dragandes på ett släp med en MC på ser redan på håll att jag kommer möta en annan bil, med släp som det står en MC på (Super Blackbird XX). Vi möts precis i en trevägskorsning och tro på f-n. När vi båda möts så kommer en tredje bil fram till samma korsning. Den bilen har även den ett släp, med en MC på. Han inte se vad det var men ngt större offroad aktigt typ Varadero eller likn.
Sannolikheten att tre bilar, som har släp med MC på spontant möts med helt perfekt timeing i en och samma korsning måste ha en sjukt låg % för att kunna inträffa. Att alla hojar dessutom var dugliga touringhojar gör inte tillfälligheten mindre.
It’s a sign!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sannolikheten att tre bilar, som har släp med MC på spontant möts med helt perfekt timeing i en och samma korsning måste ha en sjukt låg % för att kunna inträffa. Att alla hojar dessutom var dugliga touringhojar gör inte tillfälligheten mindre.

Började direkt tänka på myten om Robert Johnson och vägkorsningen, då du får liv på den där lär den gå utav helvete 😉
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jag har ingen som helst relation till hojen eller modellen, jag gillar nog knappt ens märket, men av någon anledning så föll jag verkligen för den, den har ett utseende som verkligen tilltalar mig, och det ser helt enkelt ut att vara en grymt bra hoj. Lite tidlös dessutom, me like. Bra impulsköp :tummenupp
R versionen av denna är utan tvekan den som fick mest uppmärksamhet.
Och visst är du helt rätt inne på att det är ett tidigt försök till retrohoj. Många klassiska drag. Kolla bara svingen.

Utseendet i all ära. Men det är motorn som är den stora grejen här som jag minns det.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top